Posjetili smo: BMW muzej – Sinonim za snagu!
Posjetili smo: BMW muzej – Sinonim za snagu!
BMW jedan je od članova velikog Njemačkog trojstva kojeg uz njega čine još Mercedes-Benz i Audi, a historija bavarske marke započela je davne 1916. godine. Od tada pa do danas BMW je prošao dug put u kojem je predstavljao brojne inovacije, postavljao razne svjetske rekorder i očarao mnoge vozače motocikala i automobila.
Tekst i fotografija: Emir Kalender
Bayerische Motoren Werke puno je ime renomiranog automobilskog brenda koji na svom logotipu nosi skraćenicu BMW. Bavarska marka koja je nastala prije prije više od 100 godina u samom svom početku bavila se razvojem avionskih motora, pa i sam logo predstavlja avionski propeler u pokretu. Po završetku Prvog svjetskog rata BMW-u je bilo zabranjeno da radi razvoj i proizvodnju vojne opreme, pa se mlada marka morala okrenuti razvoju proizvoda za civilne potrebe. Od tada kreću veoma uspješne priče razvoja motocikala i automobila sportskog karaktera koje i danas dan traju.
BMW kao i glavni konkurenti Mercedes-Benz i Audi stvorio je impozantno građevinsko zadnje koje čini muzejski prostor (Naše zanimljive priče o muzejima čitajte na linkovima: Mercedes-Benz, Audi i Porsche). U Münchenu kao prijestolnici bavarske regije nalazi se sjedište BMW-a i muzejski prostor u kojem su brojni vrijedni eksponati.
Kroz svoje izuzetne postavke bavarska marka prije svega stalno isteče svoju oprjedljenost ka razvoju snažnih motora i inovativnih rješenja. Nakon što se preorijentisao za civilnu proizvodnju, BMW vrlo brzo stekao ugled i reputaciju brenda koji stvara snažne motore.
Obilazak muzeja započinje sa uvodnim pričama o samoj marki, a onda počinje priča o planetarno poznatim BMW motociklima i njihovim jedinstvenim tehnološkim rješenjima. Ono po čemu su postali prepoznatljivi BMW motocikli dva su tehnološka rješenja, boxer dvocilindrični agregat i kardansko vratilo za prijenos snage umjesto lanca. Ova dva tehnološka rješenja prošla su brojne evolucije i unaprjeđenja te se danas faktori koji čine BMW motocikle prepoznatljivim i veoma traženim zbog svojih odličnih karakteristika.
BMW je 1922. godine svoju motociklističku priču započeo na čudan način jer je on preuzeo ulogu konstruktora agregata za kompaniju Victoria iz Nürnberga. Prvi njegov dvocilindarski boxer motor bio je M2 B 15 koji se ugrađivao u motocikl Victoria KR1.
Ovaj motocikl je ostvario fantastične prodajne rezultate čime je Victoria postala glavni BMW-ov kupac agregata, međutim Nürnberška kompanija odlučuje se za razvoj svog agregata te BMW tako gubi svog najvažnijeg klijenta i odlučuje se da krene u proizvodnju vlastitih motocikala. Već 1924. godine nastao je BMW R 32 koji je impresionirao svojim cjelokupnim skladnim konceptom i visokokvalitetnim detaljnim rješenjima. Ovaj model poslužiti će kao osnova brojnim modelima koji će kasnije doći.
U višegodišnjem radu, istraživanju i razvoju BMW motocikli stalno su pomjerali granice i postavljali rekorde. Tako je BMW 1937. godine u posebno aerodinamički pripremljenom motociklu sa oznakom WR 500 i vozačem Ernst Jakob Henne-om postavio svjetski rekord u maksimalnoj brzini. Ovaj motocikl sa aerodinamičkom oplatom pokretao je agregat od 493 ccm3, sa dva cilindra i 108 KS te je postigao brzinu od 279,03 km/h.
Inovacije koje su stvorile automobilske legende
Razvoju automobila BMW je uvijek pristupao na poseban način jer je za cilj imao stvaranje automobila za vozače koji uživaju u vožnji. Jednostavno njegovi automobili morali su biti u potpunosti orijentirani kao vozačkom užitku, što uglavnom pružaju sportski automobili sa natprosječnim performansama. Osim snažnih agregata BMW je inovativno pristupao u razvoju automobilskih šasija, pa je tako posjetiocima prikazana historijska automobilska šasija od cijevi.
Tu je i šasija modernog doba koja kombinuje korištenje različitih materijala, različite čvrstoće i težine, a koja je uvedena sa prvom generacijom BMW 6 serije. Kao vrhunac inženjerstva izložena je šasija od karbonskih vlakana koja je po prvi put uvedena na potpuno električnom i3 modelu.
BMW svoju ponudu automobila podijelio je u nekoliko serija, međutim najpoznatije i najmasovnije su serija 3 i 5. To potvrđuje i izložbeni prostori koji najviše pažnje posvećuju ovim serijama, a posebno seriji 3. Tako ćete na jednom mjestu pronaći sve generacije u različitim izvedbama, što će kod onih starijih probuditi sjećanja na neka prošla vremena, a bivšim vlasnicima ili današnjim kolekcionarima i emocije koje su uvijek prisutne kod istinskih ljubitelja automobila.
Opredijeljenost BMW-a ka inovativnim rješenjima vidljivo je na brojnim eksponatima, pa tako možemo reći da za Bavarce današnji električni pogon nije ništa novo jer su već 1972. godine razvili prototip Serije 3 na električni pogon.
Danas električni automobili i ne ostavljaju neki posebno jak utisak jer se smatraju “potrošnom robom” međutim ono što još možete vidjeti među eksponatima su neki legendarni modeli koji nemaju rok trajanja. Oni pravi “Petrolheadsi” ostat će oduševljeni modelima BMW 2002 Turbo, BMW 3.0 CSL, kompletnom M linijom modela iz serije 3 i 5, kao i rijetko viđenim M1 modelom. Tu su svakako i neizostavni modeli za automobilističke utrke te bolid Formule 1.
Na kraju naše kratke priče moramo se vratiti na sam početak, a to je priča o avio motorima. Iako BMW već gotovo 100 godina ne proizvodi ni najsitniji dio avionskih motora, ipak temeljnu ideju i postignute rezultate u veoma kratkom vremenskom periodu i dalje s ponosom pokazuje.
U izložbenom prostoru gdje se nalaze isključivo najsnažniji motori koji su pokretali trkaće automobile i bolide Formule 1 nalaze se i motori koji su pokretali avione. Tako posebno mjesto u izložbenom prostoru zauzima avionski motor koji je pokretao borbene avione “Focke-Wulf Fw 190” i “Junkers Ju 388” koji su se koristili od 1940 do 1945. godine. Motor je imao 14 cilindara i radnu zapreminu od 41.800 ccm3, a razvijao je 2.000 KS.
Vrhunac razvoja avionskih motora bio je turbomlazni motor BMW 003 iz 1944. godine. Ozbiljan razvoj ovog turbomlaznog motora počeo je davne 1939. godine, a nakon brojnih testiranja i nadogradnji 1942. godine smatrao se dovoljno moćnim i pouzdanim, tako da je bio jedini turbomlazni motor u upotrebi tokom Drugog svjetskog rata koje su koristile Njemačke vojne trupe.
BMW muzej trebala bi biti neizostavna stanica u posjeti bavarske prijestolnice jer on predstavlja arhitektonski orijentir i kulturu života Münchena. Historiju od preko 100 godina postojanja BMW grupe i njenih proizvoda teško je svesti mali tekst pa s toga svakako preporučujemo da obiđete ovo zdanje sa preko 4.000 kvadratnih metara izložbenog prostora. To je učinilo već preko pet miliona posjetilaca od 2008. godine kada je otvoreno ovo moderno zdanje. Svakako ne treba izostaviti posebni izložbeni salon gdje se nalaze isključivo novi modeli, a u momentu naše posjete BMW je slavio 50 godina M modela čemu je dao poseban značaj sa izloženim automobilima.