Vozili smo: PORSCHE EXPERIENCE 2022. – Novo doba za vozačko uživanje
Vozili smo: PORSCHE EXPERIENCE 2022. – Novo doba za vozačko uživanje
PORSCHE Experience u Bosni i Hercegovini već je postao tradicionalan i prepoznatljiv događaj koji po svom sadržaju i organizaciji ne zaostaje za ovakvim događajima u zapadnoj Evropi. Dobro uhodana ekipa iz PORSCHE Centra Sarajevo i ove godine je napravila je fantastičan posao, pa smo ponovo imali priliku isprobati najnovije PORSCHE modele te se detaljno upoznati o budućim planovima, kako proizvođača tako i sa planovima Porsche Centra Sarajevo koji ostvaruje zavidne prodajno-organizacijske rezultate u ovim veoma izazovnim vremenima.
Piše: Emir Kalender
Ove godine učesnici PORSCHE EXPERIENCE-a imali su priliku isprobati modele: 718 Cayman GTS 4.0, 718 Boxster GTS 4.0, 911 Carrera 4S, 911 Carrera S Cabriolet, 911 Carrera 4 GTS, Panamera 4S E-Hybrid, Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo, Macan GTS i Taycan Turbo S Cross Turismo.
PORSCHE EXPERIENCE kao jedinstveni događaj u Bosni i Hercegovini ove godine održan je nešto ranije nego što smo to navikli u prethodnim godinama. Sunčani proljetni dan sa optimalnim temperaturama bio je fantastična prilika da isprobamo top ponudu PORSCHE-a. Iskusni PORSCHE instruktori Fredric Haglund i Tobia Masini već na početku događaja upoznali su prisutne sa tehničkim i sigurnosnim detaljima, a nakon toga PORSCHE karavan mogao je krenuti na svoju krajnju destinaciju – Mostar.
Idealna vozačka ruta
Ruta ovogodišnjeg PORSCHE EXPERIENCE-a bila je i najduža do sada, a njena kombinacija zavojitog magistralnog puta i ispeglanog auto puta sa dugim pravcima, bila je odlična prilika za vozačko uživanje. Svaki tradicionalni “petrol head” sa uzbuđenjem će prihvatiti vožnju ovom dionicom bilo kojeg od ponuđenih modela, a naša sreća je bila u tome što smo imali priliku isprobati sve.
PORSCHE elektrifikacija stigla je u punom sjaju
Automobilska industrija odavno je duboko zagazila u elektrifikaciju i povratka na staro više nema! PORSCHE je to shvatio već puno ranije nego drugi konkurentski brendovi, pa je već može se reći davne 2015. godine predstavio svoj prvi potpuni električni koncept Mission E koji je preteča današnje električne perjanice Taycan!
Električni PORSCHE modeli već su prisutni na bh. cestama, iako još uvijek u simboličnom broju, ali ta priča se pokrenula i nastavlja ići u pozitivnom pravcu. Nakon uspješno realiziranog projekta “Porsche Destination Charging – Mjesto odmora i punjenja baterija” koji je donio 64 punjača širom Bosne i Hercegovine, PORSCHE priprema nove projekte u segmentu električnih punjača. Jedan od njih je i instalacija MOON punjača od 150 kW koji je trenutno najbrži punjač u BiH, a nalazi se u Porsche BH centru.
Električnu vozačku priču na ovogodišnjem događaju započeli smo sa modelom Taycan Turbo S Cross Turismo u atraktivnoj “Mamba Green” metalik boji. Ova varijanta Taycan modela namijenjena je ljudima koji žele kombinovati svakodnevnu upotrebljivost modela Taycan Cross Turismo sa cestovnom dinamikom Taycan sportske limuzine. Pokreću ga električni motori ukupne snage 680 KS, ali u “overboost” funkciji oslobađa još dodatne snage, pa u konačnici na točkovima imate čak 761 KS i 1.050 Nm okretnog momenta. To je sasvim dovoljno snage da se automobil katapultira od 0 do 100 km/h za 2,7 sekundi. Kada pritisnete papučicu gasa do poda “zelena mamba” doslovno će vas zalijepiti za sjedište, pa ćete steći veoma sličan osjeća koji imate pri polijetanju mlaznim avionom.
Respekt za monstruozne hibridne modele!
PORSCHE je od svog nastanka usvojio filozofiju stvaranja laganih i dobro upravljivih automobila. Međutim nove tehnologije omogućile su otvaranja novih mogućnosti u stvaranju cestovnih monstruma! PORSCHE kao tvorac fantastičnih benzinskih motora koje već decenijama razvija, potpomognut je električnim motorima koji su bez premca u momentalnoj isporuci snage! Čitava filozofija stvaranja PORSCHE automobila sa novim tehnološkim mogućnostima dobila je novu dimenziju. U to smo se uvjerili nakon naše posjete PORSCHE muzeju u Stuttgartu o čemu možete čitati u dva odvojena nastavka – Pionir u stvaranju inovativnih sportskih automobila (1. dio) i PORSCHE muzej – Riznica trkaćih šampiona! (2. dio) – što istinski ljubitelji ovog brenda ali i automobilizma svakako ne bi trebali propustiti.
U tranzicijskom vremenu automobilske industrije, koje trenutno živimo, hibridni modeli koji spajaju najbolje iz dva svijeta – oktana i električne struje, gotovo da su idealno rješenje. Na ovom događaju imali smo priliku voziti dva atraktivna hibridna modela.
PORSCHE Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo model koji raspolaže sa zaista monstruoznom snagom od 700 KS i 870 Nm okretnog momenta. Snaga dolazi iz V8 benzinskog motora (571 KS) i električnog motora koji potpomaže benzinski motor sa 100 kW/136 KS i 400 Nm! Ova putna krstarica jednostavno ostavlja bez daha sa svojim performansama koje su na nivou rasnih sportskih automobila, a sve je to upakovano u najviši nivo luksuza i udobnosti. Pitamo se da li postoji iznad ovoga? Mi još nismo isprobali, a kako stvari stoje još dugo vremena ovaj model će biti u samom automobilskom vrhu.
Ova profinjena sportska limuzina se vrlo brzo i lahko preobražava u razjarenu zvijer kada pritisnete gas do poda! Putni horizont vrlo brzo se sužava, a krv u vašem tijelu zasigurno da crikuliše gotovo istom brzinom kao ulje u motoru, pa vam krajnji cilj postaje da pokušate ostati pribrani i hladne glave.
Za današnje doba ono što je posebno važno za ovaj automobil, bar za zapadno evropsko tržište, jeste vožnja na potpuno električni način. Svi veći evropski gradovi u budućnosti najavili da će njihovim centrima moći voziti samo hibridi i električni automobili. Ovakav model moći će se voziti i u gradu i na stazi!
Uz ovaj model na raspolaganju je bila i Panamera Turbo S E-Hybrid sa nešto manje snage – samo 560 KS, ali ništa manje zanimljiva. Istini za volju, razlika u snazi se osjeti, ali kad cijeli dan vozite vrhunske PORSCHE modele koji pucaju od snage, postanete pomalo razmaženi i nezasitni dodatne snage!
Automobili za “benzinske glave starog kova”
Nove tehnologije nameću nove standarde i nova pravila igre, međutim postoje još uvijek kritična masa onih “petrol heads-a” koji uživaju u mirisu benzina i spaljenih guma! Upravo oni česti su kritičari modernih tehnologija koje proizvođači ugrađuju automobile, jer po njihovom “vjerovanju” rasni sportski automobili stvoreni su za uživanju u oktanskoj vožnji, bez digitalnih novotarija!
PORSCHE pritisnut modernim vremenima uspio je naći kompromisna rješenja u segmentu digitalizacije vozačko okruženja, pa je tako modernizovao svoje instrumente i djelimično uveo digitalizaciju koju su prihvatili i tradicionalisti i vozači koji vole razne vrste ekrana. Ipak suština je i dalje na strani “petrol heads-a”, a to je benzinski pogon i rika iz ispušnih cijevi!
Ako pitate tradicionaliste koji bi kupili PORSCHE bez obzira na beskrajno raspoloživi budžet, odgovor bi bio neki od Cayman ili 911 modela! Jednostavno to su vozački automobili za uživanje koji će vremenom biti sve manje zbog nadolazeće elektrifikacije.
Ulazni model u PORSCHE svijet je model Cayman, ali slovne oznake uveliko stvaraju razliku, kako u performansama tako i u samom doživljaju tokom vožnje. Ove godine na raspolaganju bio je novi PORSCHE 718 Cayman i Boxter GTS 4.0. Već u samoj oznaci automobila možete naslutiti da ga pokreće šestocilindrični 4.0 litreni centralno postavljeni motor koji razvija čak 400 KS. Iako 400 KS ne zvuči kao neka prebrutalna snaga, ona je sasvim dovoljna da postignete maksimalnu brzinu od 293 km/h.
Riku rasnih konja fantastično čujete kada je krov preklopljen pa definitivno nećete obraćati pažnju ni na sunce koje vas može “ispeći” ili na vjetar koji će vam raščupati kosu. Zapravo šta vas briga! Bitno je uživanje!
Model 911 – Majka svih PORSCHE modela!
Na svako pominjanje imena PORSCHE prva asocijacija koja pada na pamet je model 911, a mnogi konzervativci spremni su reći da je to i jedini pravi PORSCHE model. Na ovogodišnjem PORSCHE EXPERIENCE-u učesnici su imali na raspolaganju nekoliko izvedbi modela Carrera – Carrera 4S, Carrera S Cabriolet i Carrera 4 GTS.
PORSCHE Carrera 911 4S uvijek privlači veliko interesovanje pa smo cjelodnevnu vožnju i započeli sa modelom Carrera 4S koji je i jedan od favorita kada bi i sam autor ovog teksta kupovao neki od 911 modela. Njegova natprosječna snaga od 450 KS i 530 Nm okretnog momenta koja dolazi iz šestocilindarskog motora isporučuje se preko poznatog 8-stepenog PDK automatskog mjenjača. Uz pogon na sva četiri točka snaga se idealno prenosi na podlogu pa se od 0 do 100 km/h ispaljuje za 3,7 (3,5 Sport Chrono Package) sekundi te postiže maksimalnu brzinu od 308 km/h. Linearna isporuka snage, fantastični zvuk i upravljivost, lahko će vas odvesti u sferu poigravanja ss velikim brzinama i peglanja zavoja.
Nismo propustili priliku isprobati ni verziju sa platnenim krovom i keramičkim disk kočnicama. Prije samog sjedanja za upravljač ovog modela, putna konfiguracija i brz ritam vožnje doslovno su idealno pripremile temperaturu keramičkih kočnica – da bi radile keramičke kočnice na visokom nivou moraju biti zagrijane!
Ne vozi se svaki dan PORSCHE još pogotovo sa keramičkim kočnicama, pa zašto kriti onda oduševljenje kada vas automobil sa debele trocifrene brzine gotovo pa zakuca u mjestu? Što više upoznajete vrhunske izvedbe modela 911, nekako ste sve bliže trkaćoj stazi. Glad za utrkivanjem samo postaje veća!
PORSCHE Carrera 911 GTS – u modelskoj 2022. godini nudi čak 21 različitu varijantu modela 911, u tom bogatom rasponu svoje mjesto zauzeo je model GTS koji nudi nivo performansi koje se nalaze između Carrere S/4S i GT3 modela. Bolje rečeno on je bliži GT3 modelu.
GTS verzija uključuje tvrđi sportski ovjes, dinamičke nosače motora, jače kočnice, sportski ispuh i očekivano više snage. Povećanjem pritiska turbo punjača PORSCHE je dobio dodatnih 30 KS u odnosu na Carrera S model, pa tako u konačnici raspolaže sa 480 KS. Motor je uparen sa standardnim 8-stepenim PDK automatskim mjenjačem, pa u ovoj kombinaciji motora i mjenjača automobil od 0 do 100 km/h ubrzava za fantastičnih 2,8 sekundi.
911 GTS je zaista razularena zvijer koja iz ispušnog sistema izbacuje zvuk od kojeg se stvara u najmanju ruku strahopoštovanje.
PORSCHE instruktori Fredric Haglund i Tobia Masini bili su za upravljačem GT3 modela koji je sam vrh PORSCHE ponude, a iza toga modela doslovno dolaze samo automobili za trkaće staze koji se ne mogu registrovati za vožnju po javnim putevima. U vremenu koje živimo vlada trend elektrifikacije motora i smanjenje njihove zapremine, no Porsche je u novi 911 GT3 ugradio motor sa tradicionalnim vrijednostima koje će očarati istinske ljubitelje automobila.
Novi PORSCHE 911 GT3 pokreće 4.0 litreni atmosferski motor sa šest cilindara, koji isporučuje 510 KS i 470 Nm okretnog momenta. Motor je standardno uparen sa 7-stepenim automatskim PDK mjenjačem, a na zahtjev kupca automobil se može isporučiti i sa ručnim mjenjačem. Ovaj motor bez pomoći turbine ili kompresora sposoban je da novi 911 GT3 od 0 100 km/h katapultira za svega 3,2 sekunde, a od 0 do 200 km/h za 10,8 sekundi. Maksimalna brzina za model sa PDK mjenjačem iznosi 317 km/h, dok model sa ručnim mjenjačem ima ubrzanje od 0 do 100 km/h za 3,4 sekunde i maksimalnu brzinu od 320 km/h.
Za ovakve fantastične brojke osim motora zaslužne su i brojne komponente od karbona koje su smanjile težinu automobila. Tako je opciono u ponudi krov od plastike koji je ojačan karbonskim vlaknima. Težina modela sa ručnim mjenjačem iznosi 1.418 kg, a modela sa PDK-om 1.435 kg.
Aerodinamika ima veoma bitnu ulogu, kao i uvijek, pa novi Porsche 911 GT3 ima prilagodljive usnike zraka na prednjem spojleru i nazad na difuzoru. Porsche tvrdi da čak i u “normalnoj” poziciji, aero kit novog Porschea 911 GT3 proizvodi i do 50% više potisne sile od modela koji zamjenjuje. Kada se prebaci u položaj “performance”, koji nije predviđen za upotrebu na javnim cestama, potisna sila se povećava za oko 150%.
Ovjes je posebno podešen kako bi omogućio automobilu što bolje savladavanje zavoja, a ispod prednjih točkova ugrađen je snažniji kočioni sistem u odnosu na prethodni model.
Kupovina PORSCHE 911 modela kao dugoročna investicija
Elektrifikacija dolazi i ona će ugasiti brojne modele sa benzinskim motorima. Bojazan da takvu sudbinu ne doživi i model 911 logično da imaju najveći ljubitelji Njemačkog brenda, međutim to se vjerovatno nikada neće desiti, ali možemo očekivati da će biti mala godišnja proizvodna količina popularnog “elfera”. Zbog toga smatramo da je ovo najbolje vrijeme za kupovinu nekog od benzinskih modela sa nekom od oznaka, S-GTS-Turbo S. Ti modeli nastali su u vremenu kada je mehaničko inžinjerstvo na svom gotovo pa vrhuncu, a vrlo brzo ti modeli modeli postat će dio možda i najsjajnijeg perioda PORSCHE-a.
Šta donosi daleka budućnost teško je predvidjeti, ali znamo da već da se priprema hibridna 911-ka. Svoju potpunu elektrifikaciju doživjet će i modeli Macan koji stiže 2023. godine, a njegovim stopama kreću i Boxter 718 modeli koji također dolaze u potpuno električnom izdanju. Veliki Cayenne SUV u električnom izdanju stiže 2025/2026 godine, tako da je iz ovoga vidljivo da elektrifikacija nezaustavljivo stiže.
Novi Macan GTS – Najvozljiviji PORSCHE SUV
Krajem prošle godine PORSCHE je na bh. tržištu predstavio novi Macan model, a već na ovom događaju smo imali priliku isprobati ovaj model od kojeg PORSCHE ima velika očekivanja. PORSCHE Macan jedan je od nazjznačajnih modela u ponudi Njemačkog premium proizvođača. To potvrđuju i prodajni brojevi jer je upravo SUV segment i kod PORSCHE-a najprodavaniji u Bosni i Hercegovini.
Ovaj model u kompaktnom izdanju posebno se ističe po odličnim voznim karakteristikama što su brojni kupci prepoznali. Novi Porsche Macan dolazi u tri verzije koje donose znatno veću snagu agregata od svojih prethodnika. Očekivano, nama je na raspolaganju bila vrhunska izvedba – Macan GTS.
Novi Macan GTS pokreće 2,9-litarski V6 biturbo koji isporučuje 440 KS. Ovaj model od 0 do 100 km/h ubrzava za samo 4,3 sekunde ali kada je opremljen Sport Chrono paketom postiže maksimalnu brzinu od 272 km/h. Standardno dolazi sa automatskim PDK mjenjačem i Porsche Traction Management (PTM) sistemom pogona na sva četiri točka.
Ljubitelji tehnoloških noviteta uživat će u ovom modelu jer je Njemački proizvođač u ovaj model uveo digitalne komande. Macan nudi brojne online funkcije i usluge kao standard, a njima se može kontrolisati preko 10,9 inčnog full HD ekrana osjetljivog na dodir Porsche Communication Management-a. Među tehnološkim novitetima posebno se ističu LED prednja svjetla s Porsche Dynamic Light System (PDLS).
Izazovno takmičenje učesnika
Voziti vrhunske PORSCHE modele, a ne dobiti želju za utrkivanjem gotovo je pa nemoguće. Organizator ovog događaja dosjetio se da za učesnike organizuje utrkivanje na karting stazi, što su svi odmah prihvatili, prethodno već nabrijani vožnjom cestovnih zvijeri.
Nakon podjele u tri grupe, dvanaest učesnika odmjerilo je snage u desetominutnoj utrci i nekih 15-tak krugova, a dva najbrža iz svake grupe otišla je u finale. Finalna utrka od 30 krugova donijela dosta izazova i uzbuđenja, a svi učesnici pokazali su trkaći duh i borbu za poziciju više.
Najbrži finalisti bili su:
- mjesto Emir Kalender – CARLANDER | auto motor portal
- mjesto Edin Alić – Auto Shop Magazin
- mjesto Denis Kapetanović – Bljesak.info
PORSCHE Centar Sarajevo ostaje lider
Na kraju uzbudljivog dana svakako treba reći da organizator PORSCHE Centar Sarajevo nastavlja pomjerati granice, kako u organizaciji ovog i sličnih togađaja. PORSCHE je često partner značajnim skupovima i događajima, koji su već postali prepoznatljivi u javnom i kulturnom životu BiH.
U poslovnom smislu PORSCHE Centar Sarajevo nastavlja sa uspješnom prodajnom pričom koja je na samom pragu od gotovo 1.000 automobila Njemačkog proizvođača na bh. cestama. Danas nije dovoljno samo prodati auto jer zahtevni kupci traže ozbiljan pristup i brigu, a PORSCHE Centar Sarajevo već godinama udovoljava najzahtjevnijim kupcima na vrhunskom nivou. Rezultati o tome najbolje govore!
Detalje o cijenama svih modela možete pronaći na zvaničnoj stranici PORSCHE BiH.