Vozili smo: Novi Toyota RAV4 – Inovacije, vrhunski komfor i efikasnost
Vozili smo: Novi Toyota RAV4 – Inovacije, vrhunski komfor i efikasnost
Zahvaljujući pozivu Toyote BiH naša je redakcija uživala u vožnji novog izdanja planetarno popularnog suva RAV4. Organizator je ponudio tri različite rute u regiji Valencije dok se naš štab nalazio u blizini grada Alicante.
Ispod karoserije koja nije pretrpjela radikalne rezove skriva se potpuno nova tehnologija koja ugođaj u vožnji i sigurnost svih putnika podiže na do sada nepoznati nivo. Nas je posebno oduševio RAV4 Hybrid sa specifičnim pogonom na sve točkove – zadnja osovina dobiva snagu od eletromotora. U našim se prodajnim salonima temeljito unaprijeđeni RAV4 može dobiti u rasponu cijena od 52.420 do 78.230 KM.
Piše: Iz Alicantea Alden Hadžagić Brazzo
Evropski C-SUV segment privlači armiju kupaca pa stoga ne čudi ozbiljnost proizvođača automobila koji na sve raspoložive načine žele uzeti što veći dio tržišnog kolača. Među njima posebno se ističe Toyota koja je, htjeli to neki priznati ili ne, utemeljitelj trenutno najpopularnije klase automobila na svijetu. Na temelju iskustva dužem od dvije decenije konstruisan je prvi Toyotin SUV sa Hybridnom tehnologijom. Naravno, upotrijebljena su iskustva stečena na modelima Lexus koji se, kao što znamo, nalaze pod velikim, čvrstim i na sve nedaće otpornim Toyotinim krovom.
Full Hybrid Drive System dolazi kao kombinacija 2.5 litrenog benzinskog motora sa Atkinsonovim ciklusom rada i dva elektromotora – jedan za prednju a drugi za zadnju osovinu. Istaknimo da je za nešto skromnije kupce predviđen RAV4 Hybrid sa pogonom na samo prednju osovinu. Dakako, sistem prijenosa snage sličan je onome kao kod Priusu modela čija će nova generacija sredinom narednog mjeseca biti službeno predstavljena novinarima.
Kome ne ni to nije dovoljno može izabrati dizelsku verziju ispod čije se prednje haube nalazi moderni 2,0 litreni dizelaš razvijen u uskoj saradnji sa njemačkim BMW-om. Barem za sada, na našem tržištu neizbježni dizel, nudi se isključivo sa pogonom na prednji par točkova. Takav nas trend ne iznenađuje budući da većina evropskih kupaca SUV modele bira baš sa prednjim pogonom. Zašto? Zato što su lakši, imaju manju potrošnju i jeftinije održavanje uz upečatljive vozne sposobnosti po svim vrstama podloge. No, tu ponudi nije kraj- za one kojima je Hybrid nedostižan ili mu se čini kompliciran pripremljena je verzija sa 2,0 Valvematic benzincem i pogonom 4×4. Ova se verzija nudi sa manuelnim ili CVT mjenjačem. Bez obzira na odabrano u kućištu mjenjača nalazi se 6 stepeni prenosa- što ”pravih” što programiranih. Odmah recimo da je CVT mjenjač doživio niz konkretnih poboljšanja koja se u vožnji itekako osjete, pogotovo u režimu ”Sport”.
Pod svjetlima reflektora na glamuroznoj prezentaciji u Španiji bio je top model RAV4 Hybrid AWD. Opravdano! Baš zbog toga posvetiti ćemo mu najveću pažnju. Ovu priliku koristimo da kažemo kako je prvi Toyotin Hybridni SUV ujedno i najjači RAV4 ikada. Na asfalt se preko sofisticirane tehnologije spušta sportskih 197 KS koje pak omogućavaju ubrzanje iz stanja mirovanja do 100 km/h za 8,3 sekunda. Brojka se čini impresivnom, tim prije ako se zna da je masa automobila 1,6 tona. Kako to obično biva šlag na torti dolazi na kraju, navedeno se može ostvariti u prosječnu potrošnju ispod 5 litara, preciznije 4,9 i emisiju štetnog CO2 od svega 115 g/km. Barem na osnovu prvih vožnji čini nam se da su razvojni inženjeri maksimalnu brzinu od 180 km/h ograničili. Izveli smo takav zaključak jer 180 km/h postizali kao od šale.
Na više nego zanimljivom itinereru uvjerili smo se da je pomlađivanje RAV4 modela bilo zaista detaljno. Već smo napisali da je pogon u Hybridnoj 4×4 verziji izveden po receptu Lexusa. Moderni 2,5 litreni benzinac u sinergiji sa elektromotorom snagu šalje na prednju osovinu dok je za zadnji par točkova zadužen drugi elektromotor. Time je izbjegnuta ugradnja dva kardanska vratila i centralnog diferencijala čime se ostvarila značajna ušteda na ukupnoj masi vozila. Da sve bude još upečatljivije terenske sposobnosti nisu ni najmanje narušene. U slučaju potrebe centralna elektronska jedinica daje nalog za aktiviranje zadnjeg elektromotora. Kompletan rad Hybrisnog sistema odvija se bez ikakvih trzaja pa vozač samo na osnovu informacija prikazanim na 4,2 inča velikom info ekranu smještenim između glavnih instrumenata može vidjeti trenutni protok energije.
Prilikom svakog otpuštanja pedale gasa i kočenjem motorom baterije se intenzivno dopunjavaju. U slučaju kada kapacitet baterija opadne (duže korištenje 4×4 pogona) električna energija će se crpiti iz alternatora SUS motora. Vozač na raspolaganju ima EV program rada koji, kao što oznaka otkriva, služi za isključivo električni pogon. Efikasan je u gradskim gužvama gdje nije potreban angažman bezinskog agregata. Na otvorenoj cesti dinamičniji će vozači rado pritisnuti taster ”Sport”. Tada je svih 197 KS u punom galopu. Uz brži rast obrtaja motora efikasniji je rad CVT mjenjača sa unaprijed programiranih 6 stepeni prijenosa. Na fotografijama možete vidjeti da je ugrađena klasična ručica automatskog mjenjača a ne mali prekidač – ručica kao u Priusu i Aurisu. Ako se stavi u položaj ”D” CVT mjenjač će imati tradicionalan zvuk kao da proklizava kvačilo.
Osječaj rasipanja snage je lažan jer uz buku munjevito raste trenutna brzina. Za one koji vole držati sve u svojim rukama predviđeno je sekvencijalno mijenjanje brzina pomicanjem ručice naprijed-nazad. Takav način rada odgovara sportski nastrojenim vozačima ali i onim koje neobičan zvuk CVT mjenjača ispočetka iritira. Na testnim vožnjama uvjerili smo se kako je novi RAV4 vrlo agilan SUV. Šta više slobodno se može reći da ima prave sportske performanse. Uz silovita ubrzanja i međuubrzanja nas je posebno oduševio rad ovjesa. Držanje podloge, čak i u graničnim područjima je fascinantno. To daje veliko samopouzdaje vozaču. Ni ostali putnici nisu zakinuti obzirom da se odlično držanje podloge nije postiglo na štetu udobnosti. Šta više nova interpretacija japanskog SUV-a čini nam se kao trenutno najudobniji predstavnik klase…
Imali smo priliku voziti i Hybridnu verziju sa pogonom na samo prednju osovinu. Sve već napisano vrijedi i za skromniji pogon s tim da moramo reći da se nešto manja ukupna masa osjeti prilikom brzog mijenjanja pravca.
Fokus prezentacije bio je hibridni pogon, pa je nama veoma interesantni 2,0 litreni dizelaš snažan 143 KS ostao pomalo zapostavljen. Moderni dizel agregat koji ispunjava normu Euro6 dolazi u sprezi sa ručnim mjenjačem sa 6 stepeni prijenosa koji snagu šalje na prednju osovinu. Za sada 4×4 verzija u kombinaciji sa dizel motorom nije predviđena. U ponudi nalazimo i 2,0 litreni benzinac sa 151 KS. On po želji kupca dolazi sa CVT ili ručnim mjenjačem i pogonom 4×4. Dakle, za sve ima ponešto…
Tek predstavljeni RAV4 dolazi sa nizom tehnloških novotarija koje sigurnost u vožnji podižu na trenutno najviši mogući nivo. Kao veoma praktičan sistem izdvajamo Panoramic View Monitor koji na centralnom 7 inčnom kolor ekranu osjetljivom na dodir projecira sliku automobila od 360 stepeni. Na desnom dijelu ekrana vozač samo može odabrati kameru, odnosno kadar, čime je nadziranje određenog ugla automobila maksimalno precizno. Da bi se uvjerili u efikasnost sistema organizator je pripremio automobil čija su sva stakla bila prekrivena neprozirnim crnim zastorima.
Za komandama sjedili smo u potpunom mraku pa se jedini kontakt sa vanjskim svijetom odvijao preko velikog ekrana. Projecirana slika sa sve 4 kamere je savršena pa smo poslije kraćeg privikavanja vozili precizno kao da gledamo kroz prednji i zadnji vjetrobran. Na poligonu smo morali voziti zadanom putanjom između čunjeva, kako naprijed tako i unazad. Ni jedan čunj nije oboren! Na kraju smo RAV4 parkirali pod savršenih 90 stepeni u odnosu na prepreku. Da nismo probali ni sami ne bismo vjerovali u efikasnost i preciznost ovog sistema. U sklopu Toyota Safety Sense paketa nalazimo čitanje saobraćajnih znakova, aktivni tempomat, samostalno kočenje sa detekcijom pješaka, upozorenje na nenamjerno mijenjanje vozne trake, automatsko paljenje/gašenje dugih svjetala – ukratko sve ono što može predvidjeti i spriječiti sudar. Baš kao vanjština tako ni unutrašnjost nije pretrpjela drastične rezove. Logično dizajneri su predvidjeli još kvalitetnije materijale te neke decentne promjene koje daju neophodnu svježinu.
Ovo su tek prvi utisci sa probnih vožnji. Preciznije ocjene donijet ćemo poslije testa koji će ubrzo uslijediti. Tokom ugodnog druženja sa Toyotinim osobljem načuli smo da će testni model biti baš onaj najinteresantniji našim kupcima- 2,0 D-4D… Da Toyota jednako poštuje sve kupce bez obzira na državu u kojoj žive pokazuje činjenica da se novi RAV4 već može nabaviti u našim prodajnim salonima. Logična je pretpostavka da će našim kupcima najinteresantniji biti model pokretan za sada jedinim dizelašem u ponudi. On će se uz paket Active moći nabaviti za 52,420 KM. Međutim, pametnom politikom cijena Hybridne se verzije nameću same po sebi. Još da država ima barem malo smisla za stimulisanje kupovine ekološki podobnih vozila sreći ne bi bilo kraja…
Detaljan cjenovnik novog Toyota RAV4 modela možete pročitati OVDJE.