Vozili smo: Mercedes-Benz Actros 1845 – Sila na putu!
Vozili smo: Mercedes-Benz Actros 1845 – Sila na putu!
Na automobilsko tržište dolaze različiti modeli za različite kupce sa različitim ukusima. No većina modela ima uglavnom jednu zajedničku osobinu, a to su niskolitražni motori. Većina istinskih ljubitelja automobila nije zbog toga sretna, pa ni mi. Zbog toga, ali i pandemije koronavirusa koji je poremetio i testiranje novih modela, odlučili smo da isprobamo jedno „pravo“ vozilo.
Piše: Emir Kalender
Pokreće ga motor od 12.809 kubika i šest cilindara. Težak je 8.267 kg i može da povuče više od svoje ukupne težine. To je Mercedes-Benz Actros 1845! Oni krstare svjetskim mrežama auto puteva, ne vraćajući se u matičnu bazu i po mjesec dana. Provlače se kroz uske lokalne puteve, snalaze se u teškim zimskim uslovima kako bi robu isporučili na vrijeme, stvaraju nervozu vozačima malih automobila zbog svoje male brzine… To su kamioni!
Niko ih ne voli vidjeti ispred sebe kada se vozi magistralnom cestom, a za njihovim upravljačima obično su veoma kolegijalni vozači prema svim učesnicima u saobraćaju. Iako upravljaju grdosijama koje teže s teretom i do 40 tona, često će usporiti da se neko uključi na glavni put. Ipak, postoje i oni koji prave „haos“ na njemačkim auto putevima kada počnu preticati kolegu sa većom brzinom od možda 10 km/h, pa to preticanje traje čitavu vječnost, a iza sebe stvore kolonu…
Kako izgleda vožnja jedne takve grdosije pokušali smo doznati iz prve ruke, pa smo isprobali Mercedesov tegljač Actros 1845. Ovaj kamion pokreće šestocilindrični motor zapremine 12.809 ccm koji razvija 449 KS. Ovaj Euro 6 motor uparen je sa automatskim mjenjačem od 12 brzina, a snaga se prenosi na zadnje točkove. Ima dva rezervoara za gorivo, glavni 660 i pomoćni 330 litara, a u tank za Ad Blue stane 75 litara.
Kabina kamiona na nivou udobnog apartmana
Testirano vozilo imalo je „stream space“ vrstu kabine koja ima ravni pod sa unutrašnjom visinom od 197 cm. U praksi čak i veoma visoki vozači mogu se bez problema ispraviti. Suspenzija testiranog kamiona ima zračne jastuke što povećava komfor vozačima.
Unutra su na raspolaganju dva kreveta, veliki ekran sa navigacijom, bluetooth konekcija, te veoma bitan dio opreme, tzv. stand klima (Stacionarni klima uređaja za teretna vozila). Ona radi dok je kamion ugašen, baš kao i Webasto sistem grijanja.
Popis opreme sličan je luksuznim automobilima, a u nekim segmentima čak i bogatiji. Tako testni model ima retarder, line assistant, adaptivni tempomat, električne podizače prozora, frižider, sjedište vozača sa zračnim jastukom i lumbalnom potporom…
Ovaj kamion u žargonu zovu mega ili low liner, što znači da su mu prednji točkovi veličine 355/50 R22.5, a zadnji mogu biti 295/55 ili 295/60 R22.5, što mu daje mogućnost da zakači low liner prikolicu. Kod takve prikolice je unutrašnja visina 3 metra ili 102 kubična metra utovarnog prostora, što je i prednost za razliku od takozvanih standard kamiona i prikolica koje imaju znatno manje utovarnog prostora.
Koji su izazovi u vožnji?
Mnogi misle da je ovakve grdosije jednostavno voziti, poput putničkog automobila, prije svega zbog napredovanja mehanike i tehnologije, no to nije tako. Na auto putu manje-više dovoljno je da ubacite ručicu mjenjača u „drive mode“, da održavate propisanu brzinu i rastojanje. No na putevima kao što su bh. putevi vam treba mnogo znanja i iskustva.
Stari magistralni putevi su uglavnom uski, pa kamion zauzima čitavu širinu vozne trake. Zbog toga su često kamioni na srednjoj liniji i blizu vozilima iz suprotnog smjera. Postoji veliki broj dionica gdje su putevi toliko uski da se dva kamiona teško mogu mimoići, pa se koriste razni „vozački trikovi“ da se mimoiđu, a da recimo ne preklapaju retrovizore – idu u susret jedan drugom i pred sami momenat mimoilaženja trznu volanom kako bi se kabine nagele u suprotnu stranu i tako se stvori dodatni prostor za retrovizore.
Kada nisu natovareni teretom i prikolicom ovakvi kamioni mogu ići gotovo kao neki putnički automobili. Njihova maksimalna brzina je 90 km/h. Vožnja je čak i udobnija u stanju kada su nenatovareni. No kada su pod punim opterećenjem ubrzanja su puno duža, ali i zaustavni put. Na kraju kada sve sagledamo možemo zaključiti da ovakav tip kamiona vozaču nudi mnogo udobnosti i pogodnosti, ali i dalje traži puno vozačkih vještina, posebno na cestama kakve su u Bosni i Hercegovini.
Priliku da isprobamo Mercedes-Actros dala nam je firma F.S. Eurotrans d.o.o. iz Sarajeva koja se od 1996. godine bavi uslugama prijevoza roba u domaćem i međunarodnom saobraćaju. Prevoze obavljaju na svim destinacijama Europe i azijskog dijela Turske.
Firma raspolaže sa 16 tegljača EURO 6 norme i jednim tegljačem EURO 5 norme. Za prijevoz roba tu su prikolice sa ceradom koje imaju visinu utovarnog prostora do 3 metra (mega poluprikolice). Također, firma raspolaže i sa tri autotransportera kapaciteta do 10 putničkih automobila. Robe koje se preuzmu na prijevoz osigurane su do iznosa od 500.000 KM.