Test: ŠKODA OCTAVIA Style 2.0 TDI DSG – Iskorak za budućnost
Test: ŠKODA OCTAVIA Style 2.0 TDI DSG – Iskorak za budućnost
Nova ŠKODA OCTAVIA u svojoj četvrtoj generaciji napravila je ozbiljan iskorak u odnosu na prethodne generacije, ali ono što je još važnije, u odnosu na svoje konkurente. Sigurno ćete se zapitati šta je to toliko suštinski promijenjeno ako znamo da je koncept isti – prostrana, funkcionalna i pristupačna.
Odgovor leži u brojnim naprednim rješenjima koja ovaj češki model guraju u otvorenu borbu sa modelima iz višeg automobilskog segmenta. U nastavku testa donosimo najznačajnije činjenice o novom OCTAVIA modelu.
Piše: Emir Kalender
Dizajn i ponuda prostora
Priču o dizajnu započet ćemo sa 2017. godinom kada je predstavljena osvježena treća generacija OCTAVIA modela, koja je uvela podijeljenu prednju svjetlosnu grupu. Upravo takvo dizajnersko rješenje bilo je tema brojnih diskusija pa su Škodini dizajneri odlučili da kod novog modela stvari vrate standardni kolosijek – vratili su jednodijelni dizajn prednje svjetlosne grupe.
U suštini nova OCTAVIA dobila je potpuno novi dizajn koji je evolucija dizajna prethodnog modela. Vanjski dizajn automobila karakterišu oštre linije koje mu daju ozbiljnu dozu agresivnosti. Nova prednja maska i oštriji usisnici, s novim uskim svjetlima, novi model jasno diferenciraju od svog prethodnika. Nova prednja svjetla standardno dolaze u LED tehnologiji: kratka svjetla, duga i dnevna svjetla. Zadnja svjetla također standardno dolaze u LED tehnologiji: pozicija, kočnice i svjetla za maglu.
Ako pogledamo bočnu stranu automobila odmah ćemo primijetiti da nova OCTAVIA pomalo koketira sa coupé limuzinama koje obično imaju sportski karakter, ali je OCTAVIA i dalje zadržala neophodnu dozu elegancije. Testni model u metalik Race plavoj boji bio je postavljen na 18 inčne točkove s gumama veličine 225/45 za koje možemo reći da su optimalan izbor za ovaj automobil – dovoljno su veliki za atraktivan izgled i dobre vozne karakteristike, te ne narušavaju udobnost u vožnji.
Zadnji dio automobila temeljito je promijenjen pa sada ima znatno drugačiji dizajn i drugačije proporcije. Odmah ćete primijetiti novu svjetlosnu grupu koja dolazi u izduženoj formi, a njihova grafika je već prepoznatljiva sa dugom LED linijom pozicionog svjetla koje podsjeća na slovo L. Takav dizajn već se nalazi u drugim Škodinim novitetima pa se OCTAVIA u potpunosti uklapa u aktuelni Škodin dizajn. Novina je i što na poklopcu prtljažnik nema više logotipa ŠKODA gdje sada samo stoji slovni natpis Češkog brenda.
Unutrašnjost novog OCTAVIA modela donosi brojne suštinske promjene. Na prvi pogled nije se tu puno toga promijenilo, jer ŠKODA gaji klasiku, beskompromisnu prostranost i funkcionalnost. No, iz vozačeve perspektive promjene su puno jasnije koje možemo podijeliti u dvije grupe: dizajnerske i funkcionalne.
Ako krenemo od onih dizajnerski, prvo što ćemo primijetiti jeste novi multifunkcionalni upravljač sa dva kraka. Dizajneri su inspiraciju pronašli u historijskim Škodinim modelima te ga adekvatno prilagodili modernim trendovima. Treba istaći da upravljač mnogo ljepše izgleda uživo nego što to fotografija prikazuje.
Druga značajna dizajnerska promjena je nadzorna ploča koja je na novo dizajnirana i ima nekoliko nivoa. Krasi je jednostavan i čist dizajn, a na sredini je postavljen slobodno stojeći centralni ekran. Zahvaljujući procesu digitalizacije uklonjen je veliki broj fizičkih prekidača, a u prvom redu to se odnosi na komande ventilacionog sistema. Sve komande ventilacionog sistema prebačene su na centralni ekran i njima se sada upravlja preko ekrana osjetljivim na dodir ili glasovnim komandama.
S digitalizacijom počinje i priča o funkcionalnim promjenama. Globalni trend digitalizacije u automobilskoj industriji zakucao je i na Škodina vrata, tačnije na vrata kompletne Volkswagen grupacije. Klasična instrument tabla sa analognim pokazivačima otišla je u historiju, a na njeno mjesto došla je moderna digitalna instrument tabla koja nudi veliki broj prilagođenih prikaza. Tako vozač može odabrati jednostavan i čist prikaz, sa minimalnim brojem informacija, do prikaza navigacije sa detaljnim informacijama sa putnog računara – izbor je na vozaču.
U vidnom polju vozača nastavlja se 12 inčni centralni ekran koji je orijentisan ka vozaču i preko njega se upravlja sa 90% sistema na automobilu. Riječ je o MIB3 Infotainment sistemu koji donosi brojne tehnološke novitete i uklonio je veliki broj fizičkih prekidača. Radi dosta brzo, ali traži vrijeme privikavanja na novi raspored komandi i novi način upravljanja. Preko njega upravljate audio uređajem, navigacijom, telefonom, postavkama vozila, aplikacijama, ventilacionim sistemom, itd.
Osim svega nabrojanog tu je i novina u vidu „slidera“ kojim regulišete nivo jačine tona zvučnog sistema. Klasični „kolut – potencijometar“ otišao je u historiju, pa sad kada želite pojačati ili smanjit ton, jednostavno kliznete prstom desno-lijevo prstom po „slideru“. Ovo je dosta mudro rješenje iz razloga što se zadovoljila forma digitalizacije, ali se ipak zadržala fizička kontrola i neophodna intuitivnost.
Ipak, intuitivnost se izgubila na upravljanju ventilacionim sistemom, po čemu je Škoda bila prepoznatljiva. Novo digitalno rješenje i pored svih nastojanja teško da će biti jednostavno i sigurno za korištenje kao što je to bilo prethodno rješenje. Stvar bi se poboljšala da su inženjeri omogućili da je „slider“ multifunkcionalan, pa npr. kada uđemo u postavke ventilacionog sistema, da klizačem regulišemo brzinu ventilatora. No, vrijeme će pokazati sve prednosti i nedostatke ovog rješenja, obzirom da se radi o samom početku digitalizacije.
Zbog čega je zaista napravljena digitalizacija?
Volkswagen grupacija u čijem sastavu se nalazi ŠKODA želi postati svjetski lider u elektromobilnosti, te sa Češki brend prilagođava grupacijskom planou za budućnost. Po tom planu ŠKODA će se u budućnosti okretati sve više ka elektromobilnosti, a skoro je predstavila svoj prvi potpuno električni SUV pod imenom ENYAQ. Ovaj električni model ima isti koncept unutrašnjosti kao i nova OCTAVIA pa je lahko zaključiti da je zadatak novog OCTAVIA modela „da pripremi teren“ za buduće modele ili bolje rečeno da se kupci već sada počnu navikavati na nove koncepte koji ih očekuju u budućnosti.
Ponuda prostora je fantastična! ŠKODA ima ogromno iskustvo u pravljenju prostranih i funkcionalnih automobila te nastoji da svaki milimetar prostora putničke kabine učini korisnim. Prednja sjedišta su dovoljno komforna iza korpulentne putnike, a na zadnju klupu mogu se udobno smjestiti tri putnika. Zahvaljujući dobrim proporcijama i bočnim potporama sjedišta, putnici i na dužim putovanjima imaju zavidnu udobnost te dovoljno prostora za noge, ramena i glavu. Za njihovu izradu korišteni su kvalitetni materijali, a akcenat je stavljen na udobnost.
U naslonima prednjih sjedišta imaju mali džepovi u koje putnici sa zadnje klupe mogu odlagati pametne telefone i druge sitnice. Kroz dodatnu opremu od sada su dostupna posebno za leđa prijatna Ergo sjedišta, koja između ostalog nude i funkciju električne masaže, a ona su po prvi su put dostupna kod češkog proizvođača.
OCTAVIA se bezbroj puta dokazala kao odličan automobil za duga putovanja, jer pored odlične udobnosti nudi i raskošan prtljažnik. Otvaranjem petih vrata – poklopca prtljažnika, dočekat će vas impresivnih 600 litara korisnog prostora, što je jedna od najvećih vrline OCTAVIA modela. Preklapanjem naslona zadnje klupe zapremina raste na ogromnih 1.555 litara tovarnog prostora.
Po pitanju praktičnih rješenja nova OCTAVIA još jednom je na nivou zadatka. Korisnih pretinaca ima dosta, a tu su i Simply Clever rješenja poput kišobrana u vozačevim vratima. Ispred ručice mjenjača nalazi se i pretinac za odlaganje pametnih telefona koji opciono kao kod testnog modela može biti opremljen sa bežičnim punjačem. Novi i mekani materijali daju unutrašnjosti vrhunski izgled, dok nova LED ambijentalna rasvjeta indirektno osvjetljava vrata i centralnu konzolu što pruža poseban vizuelni osjećaj. U izboru je deset različitih boja, a moguće je odabrati i koordinirani scenariji rasvjete.
Sve ovo ne bi bilo toliko impresivno da nova OCTAVIA nije imala minimalne promjene dimenzija. Dužina automobila iznosi 4.689 mm, širina 1.829 mm, visina 1.470 mm, a međuosovinski razmak 2.686 mm. U odnosu na prethodni model tek je dva centimetra duža i jedan ipo centimetar šira, ali je samo sa -18 cm kraća od velikog SUPERB modela.
Nova sigurnosna tehnološka rješenja
Nova OCTAVIA dobila je brojna sigurnosna tehnološka rješenja, kroz serijsku i dodatnu opremu, a koja je stavljaju na novi sigurnosni nivo. Inovativna full LED matrična svjetla dostupna su kao opcija i omogućavaju vozaču da stalno koristi duga svjetla, bez zasljepljivanja ostalih učesnika u saobraćaju. Zadnja puna LED svjetla sadrže kristalne elemente, a dinamički pokazivači pravca dostupni su kao opcija. Sve ove tehnološke novitete isprobali smo na testnom modelu, pa su noćne vožnje znatno lakše zahvaljujući dobrom osvjetljenju puta.
Uz fantastična svjetla sigurnost poboljšava čitav niz novih sigurnosnih sistema, kao što su pomoć pri izbjegavanju sudara, pomoć pri skretanju – Turn Assist, bočni nadzor – Side Assist, Lane Assist, kao i pomoć u zastoju u saobraćaju i pomoć u nuždi – Traffic Jam Assist i Emergency Assist – čini sistem sveobuhvatne pomoći vozaču. Automobil može biti opremljen i do devet zračnih jastuka, uključujući zračni jastuk za koljena vozača i zadnje bočne zračne jastuke. Već u osnovi nova OCTAVIA donosi dosta sigurnosne opreme, dok kroz dodatnu opremu sigurnost raste na još viši nivo.
Na popisu dodatne opreme po prvi put se nalazi i head-up ekran koji prikazuje najvažnije informacije (trenutnu brzinu, navigaciju, ograničenje brzine, saobraćajne znakove) na vjetrobranskom staklu.
Vozne karakteristike – Novi pogonski sklopovi za bolje performanse i veću efikasnost
Nova OCTAVIA stvorena je na MQB Evo platformi koja je donijela brojne novosti u segmentu pogona. Svjetski trendovi nalažu smanjenje emisija štetnih plinova, što automatski povlači i nova tehnološka rješenja za motore sa unutrašnjim sagorijevanjem. ŠKODA je za novi OCTAVIA model spremila raznoliku ponudu pogonskih jedinica, a mi smo na testu imali model s još uvijek najpoželjnijim agregatom – 2.0 TDI sa 150 KS i 360 Nm okretnog momenta.
Dobro poznati i odavno dokazani 2.0 litarski turbo dizelaš iz Volkswagen grupacije prošao je temeljitu nadogradnju kako bi udovoljio još strožijim normama o štetnim plinovima pa sada nosi oznaku EVO. Riječ je o novom agregatu koji ima 80% manju emisiju štetnih plinova zahvaljujući dvostrukom postupku doziranja. Ovaj motor koristi dva sistema selektivne katalitičke redukcije (SCR). Prvi se nalazi odmah uz motor, zajedno s filterom za čestice dizela, neposredno iza njega. Drugi SCR katalitički pretvarač nalazi se u podvozju vozila.
Novom tehnologijom smanjena je i potrošnja goriva, a prema fabričkim podacima ona je manja za 7%. U realnim uslovima vožnje imali smo priliku isprobati efikasnost motora, pa je u gradskim uslovima prosječna potrošnja na testu iznosila 6,2 l/100 km.
Još bolje rezultate ovaj motor je pokazao na otvorenim putevima, pa je tako na auto putu pri brzini do 130 km/h trošio 4,3 l/100 km. Na magistralnoj cesti uz pridržavanje aktuelnih ograničenja brzine ostvario je gotovo nevjerojatan rezultat gdje je putni računar zabilježio najnižu prosječnu potrošnju od svega 3,5 l/100 km.
Ovakvim fantastičnim rezultatima u velikoj mjeri doprinijeo je i novi automatski sedmostepeni DSG mjenjač s „shift-by-wire“ tehnologijom. Jedna od glavnih karakteristika novog mjenjača je da nema više klasičnu – veliku ručicu mjenjača koja je imala mehaničku vezu sa samim mjenjačem.
Sada se izbor R/N/D-S vrši preko malog selektora koji je u suštini prekidač. Nema više M moda vožnje koji se koristio za ručno prebacivanje stepena prijenosa, ali i dalje možete ručno mijenjati stepene prijenosa preko „lopatica“ na multifunkcionalnom upravljaču. Zahvaljujući ovom tehnološkom rješenju između vozača i suvozača oslobodio se dodatni prostor.
Nova OCTAVIA prva je ŠKODA koja je dobila novu generaciju ovog automatskog mjenjača, a koji zahvaljujući dobrim prijenosnim omjerima izvlači maksimum iz dizelskog motora. Promjene stepena prijenosa su brze i uglađene što ostavlja odličan utisak na cjelokupni pogonski sklop. Ova konfiguracija motora i mjenjača testnom modelu osigurala je ubrzanje od 0 do 100 km/h za 8,7 sekundi i maksimalnu brzinu od 227 km/h.
Odličnim rezultatima na polju smanjenja štetnih plinova i potrošnje doprinijela je i aerodinamika gdje nova OCTAVIA ostvaruje dobre rezultate, pa otpor zraka iznosi Cd. 0,24. Uz zapreminu rezervoara za gorivo od 45 litara i težinu (praznog) automobila od 1.390 kg imat ćete autonomiju do 800 km.
Testni model bio je opremljen izbornikom načina vožnje koji je direktno povezan sa DCC aktivnim ovjesom. Na raspolaganju je standardnih pet načina vožnje: eco, comfort, normal, sport i individual, čijem pojedinačnim izborom momentalno mijenjate karakter automobila. Sami nazivi načina vožnje govore u šta automobil pretvaraju: štedljiv, udoban ili sportski okretan.
Aktivni DCC ovjes kroz izbor načina vožnje značajno mijenja svoju tvrdoću, ali ne možemo se oteti utisku da je i u sport načinu mogao biti za nijansu tvrđi kako bi automobil imao manja naginjanja u dinamičnoj vožnji u zavojima. Sa upravljača dolaze „filtrirane“ informacije s ceste što doprinosi ugodnosti vožnje, ali ne i sportskom užitku u dinamičnoj. Ipak, OCTAVIA je uvijek bila poznata kao automobil koji preferira udobnost, a za one koji preferiraju sportski način vožnje dostupna je OCTAVIA vRS.
Zaključak – Razbijanje dilema i ključni fakti
Pogledom na OCTAVIA model s vremenske distance od 25 godina kada je ovaj Češki model predstavljen, jasno vidimo sve faze promjena koje je prošao ovaj model u četiri generacije. Ipak, četvrta generacija prošla je kroz najveći proces promjena, zahvaljujući ponajviše digitalizaciji i unaprjeđenju efikasnosti pogonskih sklopova. Osim pročišćenih dizela u ponudi su i elektificirani hibridi.
Bez ikakve dileme nova OCTAVIA otišla je na viši nivo po pitanju kvaliteta materijala i finalne obrade. S tehnološkim rješenjima koja su do sada bila dostupna samo u višem automobilskom segmentu, OCTAVIA se ravnopravno može nositi upravo sa predstavnicima iz višeg segmenta. Koja joj je ciljna grupa kupaca? Definitivno je širok dijapazon, od porodičnih do poslovnih kupaca. U prilog tome govore i prodajni rezultati.
ŠKODA je sa OCTAVIA modelom „pogodila u centar“ jer nudi puno mogućnosti za uloženi novac. Kupac može prema svojim potrebama i mogućnostima prilagoditi cijenu i opremu automobila – od osnovnog modela s prihvatljivom cijenom, do tehnološko vrhunskog i udobnog modela, ali sa znatno većom cijenom.
Ključni fakti novog OCTAVIA modela:
- Prostran, udoban i funkcionalan automobil pogodan za poslovne i porodične kupce
- Veoma štedljiv sa ispunjavanjem visokih stadnarda na polju ekologije
- Tehnološki napredan
- Odličan omjer „uloženo-dobijeno“ u skladu sa izborom i potrebama kupca
Osnovni OCTAVIA model sa 1.0 TSI benzinskim motorom sa 110 KS i ACTIVE paketom opreme na BH tržištu košta 34.659 KM. Testirani model bio je opremljen sa najbogatijim Style paketom opreme, a koji je još proširen sa dodatnom opremom, pa u konačnici cijena iznosi 63.901 KM. Detaljan popis opreme testnog modela možete pročitati OVDJE.