Test: Porsche Taycan 4S – Automobil ispred svog vremena
Test: Porsche Taycan 4S – Automobil ispred svog vremena
Porsche je često bio ispred svog vremena kroz tehnološke inovacije koje su otvarale pogled u budućnost automobilske industrije i same filozofije vožnje. Još davne 1900. godine na svjetskoj izložbi u Parizu, profesor Porsche predstavio je električni automobil sa dva elektromotora u glavčinama točkova, a na tom temelju nastat će i hibridno vozilo, Lohner Porsche „Semper Vivus”. To je bila senzacija! Sada vidimo da elektromobilnost za Porsche nije novost već dio njegovog DNK koda koji je prošao proces evolucije u više od 120 godina. Model Taycan perjanica je elektromobilnosti marke Porsche sa kojim je započela nova era elektromobilnosti. Sada, 124. godine od predstavljanja prvog Porsche modela kojeg je pokretala struja, vozimo potpuno električni model Taycan. Iskustvo sa našeg testa možete pročitati u nastavku…
Piše: Emir Kalender
Iskra budućnosti iz koje je stvoren Taycan
Kada kažete Porsche prva asocijacija je model 911 koji koji pruža nezaboravan užitak vožnje bez obzira koji put sjedate za njegov upravljač. Međutim, najzagriženiji ljubitelji marke Porsche znaju da je ovaj brend stvaralac „iskre budućnosti” automobilske industrije, nove filozofije i vizije mobilnosti. U konstantnoj evoluciji i napretku mobilnosti Porsche je odlučio da aktivira stare ideje iz svog DNK koda, a već 2010. godine elektrificirao je svoj sportski 918 model.
Fantastične reakcije samo bile su dodatni vjetar u leđa da Porsche na sajmu automobila u Frankfurtu 2015. godine predstavi prototip pod imenom Mission E, a koji je bio gotovo pretproizvodni Taycan model. Tada Porsche je dao gotovo nepojmljivo obećanje o performansama i dometu. Četiri godine kasnije u jesen 2019. godine, na istom mjestu, Porsche je predstavio model Taycan u najjačoj serijskoj izvedbi sa čak 761 KS i 1.050 Nm okretnog momenta. Već naredne godine isprobali smo ga na bh. cestama, a sada smo detaljno testirali verziju sa manje snage.
Moderan, elegantan i prostran
Porsche brend vrlo je dosljedan u svojoj filozofiji bez obzira na razne trendove koji su ruku na srce napravili pravi haos u automobilskoj industriji. Međutim ta dosljednost temelji se na kombinaciji vizionarstva i bezvremenske klasike pa onda ne treba nikoga da čudi zašto je dizajn Taycan modela fascinantan i skoro deset godina od premijernog predstavljanja prototipa. Njegov dizajnerski koncept danas pokušavaju kopirati proizvođači koji tek stižu na tržište.
Po svom konceptu i dizajnu model Taycan sličan je modelu Panamera ali je niži i širi. Same proporcije automobila su skladne a dimenzije – dužina 4.963 mm, visina 1.379 mm, širina 1.966 mm i međuosovinski razmak 2.900 mm, osiguravaju dovoljno prostora za četiri odrasla putnika. Recimo tako bez problema iza vozača od 192 cm može sjediti putnik od 180 cm.
Možda pomalo neočekivano obzirom na spuštenu liniju krova. No, ne treba zanemariti činjenicu da su prednja vrata nešto manja pa ulazak korpulentnijih putnika traži malo „akrobatike”. Sam B stub dosta je pomjeren prema naprijed tako kada se vozač namjesti idealnu poziciju B stub mu dođe u ravni sa ramenima, što je gledajući iz aspekta sigurnosti odlično – u slučaju bočnog udesa.
Putnička kabina Taycana na nivou je ostalih Porsche modela, po svom dizajnu, elegantnoj jednostavnosti, kvalitetu materijala i završnoj obradi. Veoma bitno je što je Porsche u Taycan modelu zadržao klasični koncept putničke kabine sa fantastičnom vozačkom pozicijom i rasporedom komandi kojim možemo gotovo pa intuitivno rukovati.
Sve je izvedeno na poseban način kroz moderne tehnologije pa Taycan ima čak četiri ekrana, digitalnu instrument tablu, centralni ekran, ekran za suvozača i ekran za upravljanje klimatizacijom, ali i opcijama Infotainment sistema.
Infotainment sistem pruža brojne mogućnosti podešavanja svih sistema u automobilu, a digitalna instrument tabla nudi mogućnost promjene grafičkog okruženja sa već fabrički napravljenim profilima. Sve je dizajnerski veoma skladno i jednostavno za korištenje što je posebna vrijednost u vremenu kada imamo bezbroj nelogičnih rješenja koja su stvorena samo da bi zadovoljila trendove.
Zahvaljujući svom zadivljujućem vanjskom izgledu Taycan u javnosti stalno privlači pažnju. Unutrašnjost nije ništa manje spektakularna pa vozač i putnici uživaju u spoju luksuza, udobnosti i prostranosti a pri tome da se nije izgubila i sportska nota. Taycan je zbog toga punokrvni Porsche model.
Na radost ljubitelja i budućih kupaca, Porsche je nastavio koristiti razumna rješenja. Voljeli bi smo da se klimatizacijom upravlja preko pravih fizičkih prekidača, ali to je cijena modernih trendova …
Prtljažnik nudi osnovnu zapreminu od 407 litara koja se može povećati preklapanjem zadnje klupe, a naprijed je također dostupan manji dodatni prtljažnik zapremine 84 litra koji je idealan za smještaj prijenosnog punjača i pratećih kablova.
Platforma za premium električne modele: PPE
Porsche Taycan zasnovan je na posebnoj platformi za električne automobile Premium Platform Electric (PPE) koju su zajednički razvili Porsche i Audi. PPE platforma trenutno je tehnološki najnapredniji temelj unutar Volkswagen grupe koji se koristi isključivo za premium električne Porsche i Audi modele. Ova platforma omogućava korištenje najmodernijih tehnologija poput 800 voltnog punjenja baterija i veoma snažnih elektro motora koji isporučuju snagu od 700 kW i 1.050 Nm okretnog momenta. Riječ je o Si i SiC inverter motorima sa inovativnom tehnologijom, a neke od prednosti su manje dimenzije, bolje hlađenje i duži vijek trajanja.
Porsche Taycan 4S model je sa pogonom na sva četiri točka. Zadnje točkove pokreće glavni elektro motor koji je uparen sa dvostepenim automatskim mjenjačem, dok prednje točkove pokreće sekundarni elektro motor sa jednostepenim mjenjačem. Ukupna snaga oba motora kod testnog modela je 360 kW / 490 KS (u Overboost-u sa Launch Control-om 420 kW / 571 KS) i 650 Nm okretnog momenta. Ova snaga dovoljna je za ubrzanje od 0 do 100 km/h za 4,0 sekunde, a od 0 do 200 km/h za 13,3 sekunde. Još fascinantnije je međuubrzanje od 80 do 120 km/h koje traje svega 2,3 sekunde. Maksimalna brzina elektronski je ograničena na 250 km/h. Raspodjela pogona ovisi o načinu vožnje i uslova na putu, pa tako pogon može biti 100% nazad, 80% nazad i 20% naprijed ili 60% nazad 40% naprijed.
Litij ionska baterija u Porsche Taycanu smještena je u pod što je omogućilo stvaranje niskog težišta automobila pri čemu su dobivene bolje vozne karakteristike. Baterija je dostupna u dvije izvedbe kapaciteta 79,2 i 93,4 kWh (bruto). Napon rada je 800 volti umjesto uobičajenih 400 volti za električne automobile što omogućava brže punjenje, visoke performanse i manju težinu. Vrijeme punjenja od 5 do 80% traje 22,5 minuta u idealnim uslovima na 800-voltnoj stanici za punjenje, s maksimalnim kapacitetom punjenja do 270 kW.
Testni model bio je opremljen baterijom većeg kapaciteta od 93,4 kWh čij je neto kapacitet 83,7 kWh, a koji u optimalnim uslovima osigurava domet od oko 450 km. Ono što je sasvim sigurno u svim realnim uslovima taj domet nije ispod 350 kilometara, a uz malo pažnje realno je očekivati oko 400 km jer smo to i ostvarili tokom testa. Zahvaljujući naprednoj tehnologiji u vidu 800 voltnog sistema i mogućnosti korištenja 150 kW punjača, punjenje Taycana bilo je vrlo brzo. Rekuperacijom možete vratiti dobar dio energije pa tako kod modela 4S energiju prikupljaju oba motora. Oni mogu prikupiti čak do 240 kW energije pri sili od 0,4 G.
Vozne karakteristike: Porsche za nove generacije vozača
Kada govorimo o Porsche automobilima prva misao koja većini pada na um je model 911 koji je marku Stuttgarta proslavio prije svega po fantastičnim voznim karakteristikama. Model 911 pruža jedinstven užitak u vožnji, a to posebno cijene oni koji su „odrasli na benzinu”. Dolazak električnog Taycan modela izazvalo je dosta polemika, a brojni „petrol head-i” još uvijek su rezervisanog stava o električnim automobilima. No, u startu odmah treba razjasniti neke stvari.
Vožnja benzinskog i električnog modela ista je samo u gradu, dok u dinamičnoj vožnji na otvorenoj cesti ili trkaćoj stazi stvari su značajno drugačije. Brojni su faktori zbog čega se stil vožnje „vozača starog kova” mora prilagoditi električnom automobilu, međutim oni koji su rasli uz simulatore vožnje i igraće konzole imaju sasvim drugačiju percepciju o vožnji i zapravo ovakvi automobili su stvoreni za njih – za nove generacije vozača!
Porsche Taycan stvoren je za buduće generacije vozača koji su odrasli i stasali u digitalnom svijetu.
Porsche Taycan na svakoj vrsti asfaltirane ceste opravdava reputaciju marke iz Stuttgarta, pa čak šta više u nekim segmentima je i bolji od bratskih benzinskih modela o čemu ćemo pisati u nastavku. Zahvaljujući arhitekturi PPE platforme inženjeri su napravili dobar raspored težine automobila pa je sam balans fantastičan. Upravljački mehanizam je vrlo precizan pa tako s Taycanom bez bojazni možete napadati sve vrste krivina.
Odlično programirana elektronika u svakom momentu optimalno distribuira pogonsku silu tako da Taycan kroz zavoje prolazi vrlo brzo i precizno. Ovome veliki doprinos daje i aktivni ovjes koji u milisekundama raguje na putne neravnine i druge sile koje bi mogle automobil izbaciti iz zadane putanje. Na izlazu iz zavoja Taycan je poput projektila koji se doslovno u momentu ispaljuje i to je jedna od njegovih prednosti u odnosu na benzinske modele.
Kada govorimo o „dinamičnoj vožnji” po zavojima stil vožnje definitivno se mora adaptirati jer Taycan ima osjetnu težinu. Taycan kroz zavoje prolazi poput voza na šinama, lako i predvidivo, međutim ako se pređe granica držanja ceste prvo što ćete osjetiti jeste bočno proširenje putanje, a najviše zbog same težine automobila. Međutim to je kratkotrajno… Za vožnju Taycan modela najbolje je odabrati „tečni” stil vožnje gdje je uz uključenu rekuperaciju pred zavoj dovoljno samo pustiti papučicu gasa, eventualno blago kočiti, proći kroz zavoj i opet pritisnuti pun gas. A tada opet osjećate udarac u leđa.
Autoput vjerovatno je i najbolji teren gdje Taycan pokazuje svoj puni potencijal. Ako danas putujete evropskim autoputevima vidjet ćete različite električne automobile koji se uglavnom kreću brrzinama od 100 do 130 km/h. Međutim vozače Taycana češće ćete viđati kako voze sa preko 130 ili 150 km/h što je pomalo iznenađujuće – čemu smo se i sami čudili dok nismo detaljno testirali Taycana.
Zahvaljujući vrhunskoj tehnologiji i tehničkim rješenjima Porsche Taycan još uvijek je u daleko ispred brojnih električnih automobila po pitanju performansi i efikasnosti.
Porsche je radio na dva polja kako bi napravio zavidnu efikasnost a da ne narušava performanse. Prvo polje je mjenjačka kutija na zadnjoj osovini ima dva stepena prijenosa, pa se drugi stepen koristi za postizanje većih brzina, a uz sintetski simulirani zvuk u sport modu vozač ima pravi osjećaj promjene stepena prijenosa kao kod benzinskih modela. Drugo polje je aerodinamika! Njeni rezultati doslovno su vidljivi golim okom, pa ako se bolje udubite u stvar vidjet ćete da vožnjom i sa preko 200 km/h Taycan neće mnogo biti isprljan insektima, posebno vjetrobransko staklo.
Kako je to moguće? Vazdušna struja koja se podiže sa haube gotovo na pola metra od vjetrobranskog stakla odbacuje sve, insekte, lišće i sve drugo što leti. Uz sve to, sama buka od vjetra u automobilu je na minimalnom nivou. Šta sve ovo znači u igri „brojke i slova”? Najbolji odgovor je u nekoj vrsti komparacije standardnih električnih automobila koji će na brzinama do 130 km/h trošiti i do 30 kWh električne energije, a recimo Taycan i na brzini od 220 km/h troši oko 23 kWh – po putnom računaru!
Racionalnijom vožnjom na autoputu do 130 km/h potrošnja će se kretati oko 20 kWh, na magistralnom putu oko 18,6 kWh, a u gadu od 19,5 do 27 kWh. Da je Porsche svaki segment Taycana doveo na zavidan nivo potvrđuju i kočnice koje su sposobne više puta za redom zaustavljati automobil sa visokih brzina, a pri tome da ne pokazuju „umor”.
Zaključak
Taycan kao prvijenac Porsche brenda u mnogo toga je pokazao kakav treba biti električni auto. Brz, efikasan, stilski moderan i elegantan, a pri tome i funkcionalan. Taycan zaista ispunjava sve preduslove da bude u finalnom izboru nekog budućeg kupca koji voli sportske automobile za svakodnevicu. Ako pogledamo pravu konkurenciju koju čini Audi e-torn GT, Tesla Model S, ili Lucid Air shvatit ćete da su to automobili „lige prvaka” koji su namijenjeni i za bogate kupce.
Međutim, kod značajnog broja kupaca još uvijek prevladava mišljenje da je za kupovinu električnog auta još prerano, a najviše zbog još uvijek oskudne mreže brzih punjača. S tim u vezi razumijemo njihovu rezervisanost, ali činjenica je da je u posljednje tri godine napravljen veliki korak u širenju mreže punjača, posebno sa realizacijom projekta „Porsche charge destination”. Uz dobro planiranje puta i stalno širenje mreže punjača sigurno će se povećavati broj prodatih Taycana.
U obzir treba uzeti i činjenicu da svakodnevna vožnja benzinskog Porscha iziskuje i značajne troškove za sve skuplji benzin, redovno održavanje, dok su takvi troškovi kod Taycana gotovo pa neznatni. U svakom slučaju, sa svojom ponudom Porsche će zadržati i staru ali i dobiti novu klijentelu jer će njemački brend sigurno još neki duži period u svojoj ponudi imati tradicionalne benzinske modele, što mnoge raduje. Međutim, paralelno s tom ponudom Porsche gradi električnu paletu modela pa se tako nedavno Taycan modelu pridružio i električni Macan koji je također na PPE platformi.
Cijena testnog Taycan 4S modela iznosi iznosi 234.000 KM (bez državnih subvencija), a detaljnu specifikaciju možete pročitati OVDJE.