Test: Citroën C4 X Shine 1.5 BlueHDi – XL pakovanje ekstravagancije
Test: Citroën C4 X Shine 1.5 BlueHDi – XL pakovanje ekstravagancije
Citroën je ne tako davno nakon kraćeg penzionisanja na tržište vratio model C4 i tu kompaktnom crossover izdanju. Međutim, crossover tržište uveliko je prezasićeno raznolikom ponudom brojnim modelima, pa proizvođači nastoje da pridobiju svakog „razmaženog” evropskog kupca. Jedan od načina u privlačenju novih kupaca je stvaranje crossover modela sa primjesama coupe dizajna, a pri tome da se dobije i na funkcionalnosti. Zvuči pomalo nespojivo ali je Citroën sa novim C4 X model upravo to napravio. Kako će tržište reagovati ostaje da se vidi, a šta zapravo nudi novi C4 X donosimo u nastavku našeg detaljnog testa.
Piše: Emir Kalender
Dizajn i ponuda prostora
Citroën C4 X tržištu je predstavljen kao derivat klasičnog C4 modela koji dolazi u formi coupe/fastback modela. Mnogi će se zapitati da li je ovo pokušaj Citroëna da stvori model koji će koketirati sa dvije grupe kupaca – onih koji vole coupe liniju i onih koji traže funkcionalnost. I sami smo bili u nekoj vrsti dileme, međutim dolazak ideje za stvaranjem ovakvog automobila vjerovatno se krije iza sasvim drugih razloga…
U prošlim vremenima kupci koji su imali potrebu za većim prostorom na raspolaganju su bile karavanske verzije, bar kod većeg modela. Međutim, karavani nisu bili nikad posebno atraktivni što je mnoge kupce odbijalo od kupovine istih. Zbog toga vjerujemo da je Citroën želio stvoriti auto sa većim prtljažnikom ali ne u formi karavana. Kao jedino i logično rješenje nametnula se fastback/coupe izvedba i to još na crossover osnovi. Po nama, metaforički, ova je kao da u isto vrijeme pomiješate okuse slatko-ljuto-i malo gorko. Nije u standardu spojivo, ali može se kombinovati…
Detaljima vanjskog dizajna bavili smo se u testu standardnog C4 modela koji možete pročitati OVDJE, ali ćemo se ovdje pozabaviti zadnjim dijelom koji je u suštini drugačiji. Pogledom sa bočne strane na zadnji dio automobila vidjet ćemo padajuću liniju krova koja jasno pokazuje da C4 X želi koketirati s ljubiteljima coupe dizajna. Međutim, C4 X ima limuzinski tip poklopca prtljažnika što je svakako dizajnersko hibridno rješenje. Nema sumnje da bi rješenje petih vrata bilo znatno atraktivnije i brojnim situacijama funkcionalnije, pa je teško doći do logičnog zaključka zašto su se dizajneri odlučili za ovu izvedbu.
Sa novim C4 X modelom francuski proizvođač dodatno proširuje svoju ponudi i ulazi u još jednu utakmicu sa konkurencijom koja je već predstavila svoje SUV coupe modele. Sa svojem ekstravagantnim dizajnom svakako C4 X definitivno neće ostati ne primjeren.
U praksi C4 i C4 X gotovo da su isti, a jedina razlika je u zadnjem dijelu automobila. Dimenzije C4 X modela neznatno su drugačije od standardnog C4 modela: dužina 4.600 mm (+239 mm), širina 1.834 mm (+3 mm), visina 1.525 mm (+1 mm), dok je međuosovinski razmak potpuno isti 2.670 mm. Povećanje ukupne dužine vozila vidljivo je na zadnjem prevjesu koje je zaslužno za povećanje zapremine prtljažnika.
Unutrašnjost putničke kabine ostala je ista kao kod standardnog C4 X modela. Ona je i dalje dobar primjer da se ne moraju slijepo i bezrezervno pratiti trendovi savremenog doba koji nisu utemeljeni na realnim i praktičnim osnovama. Citroën je jedan od prvih proizvođača koji je uveo digitalizaciju bitnih komandi poput komandi klimatizacije, a danas je jedan od prvih koji se vraća provjerenim, jednostavnim i sigurnim rješenjima.
Sjedanjem za upravljač primijetit ćete povišenu poziciju i dobru ergonomiju, pa idealnu vozačku poziciju brzo pronalazite. Iza lijepo oblikovanog multifunkcionalnog upravljača nalazi se mali instrument kolor ekran čija je bi veličina morala biti znatno veća, sa znatno više korisnih informacija. U ovom slučaju tu uglavnom one najnužnije informacije prikazane u jednostavnom grafičkom okruženju. Tu je i opcioni preklopivi „head-up“ ekran koji, po našem mišljenju, u gradskoj svakodnevici neće biti toliko potreban, pa njegove pogodnosti više ćete iskoristiti tokom izvangradskih putovanja.
Na sredini centralne konzole nalazi se „wide“ ekran infotainment sistema čija je dijagonalna dužina 10 inča. Preko njega upravljate svim bitnim sistemima automobila, od audio uređaja, navigacije, telefonije, raznih podešavanja pa sve do sigurnosnih sistema. Tu je i mogućnost podešavanja brojnih komfornih sistema, poput keyless otključavanja/zaključavanja automobila.
Upravo kod infotainment sistema kratko ćemo se zadržati te reći da brzina rada je dosta dobra uz lijepu grafiku, međutim ima tu prilično nepotrebnih digitalnih “zavrzlama” za svakodnevni korištenje koje treba biti jednostavno i intuitivno. Želja da se bude drugačiji od drugih inženjere je odvela u polje koje kupci ne vole – dugotrajno istraživanje i prolasci kroz nepotrebne menije da bi došli do komandi koje su nekada bile na jednostavnim “dugmićima”.
Unutrašnjost C4 X modela nosi prepoznatljiv Citroënov DNA, a to je da se ističe po jedinstvenim dizajnerskim i funkcionalnim rješenjima. Uz dobru ergonomiju i prostranost, putnička kabina je i veoma dobro zvučno izolovana. Lijepo bi bilo da su dizajneri koristili malo više kontrastnih boja te da su poradili više na boljem ambijentalnom osvjetljenju.
No, kako smo i rekli, Citroën je odlučio da se djelomično vrati na dobra i provjerena rješenja pa se tako Ispod centralnih otvora za ventilaciju nalaze fizičke kontrole za upravljanje dvozonskom klimatizacijom što je definitivno dobro rješenje. One djelomično rade u kombinaciji s digitalnim komandama, ali fundamentalne kontrole: brzina ventilatora, paljenje klime, podešavanje temperature, itd, izvršavaju se preko fizičkih tastera. Ono što nedostaje jeste ambijentalno osvjetljenje samih prekidača, ali svakako palac gore za ovo rješenje.
Ispod komandi klimatizacije nalazi se poseban pretinac za pametni telefon koji može biti opremljen induktivnim punjačem, a odmah ispod tu je i drugi znatno veći pretinac u kojem ćete držati razne sitnice. USB priključci danas su neizostavni elementi, a Citroën je na centralnom grebenu postavio jedan klasični i jedan C-Tip USB priključak.
Na centralnom grebenu nema klasične ručice mjenjača, već je tu samo mali prekidač – selektor moda vožnje automatskog mjenjača. Uz njega odmah je postavljen i prekidač selektora moda vožnje: eco, normal i sport, pa jednostavno i brzo u vožnji možete mijenjati stil vožnje. Uz navedene prekidače tu je i prekidač električne parkirne kočnice. U centralnom grebenu nalaze se još dva pretinca, za flaše i druge sitnice. Njegova plastika je obojena u klavir crnu boju, što je odavno već poznato, da je to pravi magnet za prašinu i ogrebotine koje će se vremenom javiti.
Kvalitet materijala prati današnju filozofiju u auto industriji – kombinacija različitih materijala koji na oko ostavljaju dobar utisak, ali njihovim dodirom otkrivaju pravi karakter. Konkretno kod C4 X modela sve što je u vašem gornjem vidokrugu napravljeno je od finih materijala sa dosta dizajnerskih detalja. U donjem dijelu vidokruga, tačnije ispod vaših laktova i niže, materijali su jeftiniji. Jedna od zamjerki ide na bočnu preglednost desne strane koja je djelomično ograničena zbog pozicije B stuba.
Prednja sjedišta nude mogućnost višesmjernog podešavanja i mogućnost jako niskog spušta po dubini, pa tako da vozač i suvozač pronalaze odgovarajuće pozicije. Mogućnost niskog spuštanja sjedalnog dijela posebno će cijeniti natprosječno visoki vozači i putnici. Prednja sjedišta pružaju visok stepen udobnosti pa imate osjećaj kao da sjedite na nekoj anatomskoj stolici. No, ono što im nedostaje jeste bolja bočna profiliranost koja bi pružala bolju bočnu potporu tijelu kada se odlučite na dinamičnu vožnju po zavojima. Testni model imao je sjedišta presvučena vještačkom (eko)kožom koja i nije nešto što bi vam preporučili, posebno u ljetnim danima kada smo testirali automobil.
Kada je riječ o prostranosti putničke kabine, djelimično izmijenjene dimenzije automobila nisu promijenile ništa u odnosu na standardni C4 model. Jedina promjena je u prtljažniku koji sada ima zapreminu od 510 litara, a zapremina istog može se povećati preklapanjem zadnje klupe na 1.360 litara.
Vozne karakteristike: Majstor za udobnost i efikasnost
Citroën je C4 X model osigurao bogatu paletu pogonskih jedinica koja uključuje sve vrste do sada viđenih pogona: benzin, dizel, hibrid i potpuno električni. U današnjem vremenu kada se na sve moguće načine protežiraju potpuno električni modeli i hibridni modeli sa posebnim naglaskom na njihovu električnu autonomiju, modeli sa dizel motorima nekako su u drugom planu. No, na bh. automobilskom tržištu, ali brojnim drugim evropskim, dizeli i dalje uživaju veliki ugled. Upravo testni model pokretao je odlični i 1.5 litreni BlueHDi motor koji se nalazi u brojnim modelima Stellantis grupe.
Riječ je o već poznatom agregatu koji se može pohvaliti brojnim pozitivnim karakteristikama koji isporučuje 131 KS pri 3.750 okr/min. i najveći okretni moment od 300 Nm pri 1.750 okr/min. Moderni turbodizelski agregat uparen je sa automatskim mjenjačem sa osam stepeni prijenosa čij je rad odlično sinhronizovan. Pri kretanju osjeti se lijepi dizelski okretni moment koji fantastično gura automobil, a brze izmjene stepena prijenosa ostavljaju utisak da automobil ima konstantni dotok snage.
Zbog odličnih prijenosnih omjera mjenjača i usklađenog rada motor u normalnoj vožnji ne ide visoke okretaje, što vožnju dodatno čini tišom i ugodnijom. Osim mirnog, tihog i uglađenog rada motora treba reći da je i putnička kabina fantastično izolovana, pa brzu vožnju na autoputu možemo okarakterisati kao „plovidbu”.
Ako govorimo o fabrički deklarisanim performansama one i potvrđuju naš utisak da motor ovom automobilu daje poletnost, pa mu je tako od od 0 do 100 km/h potrebno 9,5 sekundi, a maksimalna brzina iznosi 206 km/h. Performanse su vrlo dobre, međutim efikasnost ovog motora je odlična! U gradskim uslovima tokom testa prosječna potrošnja iznosila je oko +/- 6 l/100 km, na auto putu 5,3 l/100 km, dok se na magistralnoj cesti uz laganu vožnju poštujući ograničenja brzine ista može spustiti na 3,3 l/100 km što je zaista fantastično. Ipak bez kalkulacije o potrošnji ona iznosi do 4 l/100 km.
Efikasni dizelski motor u saradnji sa automatskim mjenjačem odličan je izbor za ovaj model. Udobnost je na vrhunskom nivou, ali cijenu toga automobil plaća na polju brzih promjena pravaca u oštrim zavojima.
Uz zapreminu rezervoara za gorivo od 50 litara teoretski je moguće prijeći daleko više od 1.000 km. Međutim, u kombinovanom režimu tokom testa mi smo došli do brojke od 860 km što je u konačnici ukupni prosjek 5,8 l/100 km.
Kada je riječ o ovjesu, onda bezrezervno možemo reći da je Citroën C4 X među najudobnijim automobilima današnjice koji ne pripadaju visokim luksuznim klasama. Njegova udobnost može poslužiti kao primjer i mnogo većim, skupljim i tehnološki komplikovanijim limuzinama koje imaju elektronski podesive amortizere, a u konačnici nemaju ovakav nivo udobnosti. Za takav rezultat zaslužan je sistem ovjesa sa progresivnim hidrauličnim graničnicima (Progressive Hydraulic Cushions™). Klasični ovjes ima samo amortizer i oprugu, dok ovaj sistem ima i hidraulične graničnike koji djeluju dvostepeno te na taj način ublažavaju i apsorberu udare sa loših puteva.
Zbog meko podešenog ovjesa i povišenog rastojanja od tla karoserija automobila ima izraženije gibanje i naginjanje, ali u granicama podnošljivog. Na lošim putevima Citroën C4 X snalazi se „kao kod kuće”, međutim ako se odlučite na dinamičnu vožnju po recimo planinskim putevima gdje se nižu oštriji zavoji brzo ćete utvrditi da ovaj automobil zbog mekano podešenog ovjesa i nije idealan jurnjavu.
Jednostavno kombinacija mekano podešenog ovjesa i povišeno rastojanje od tla uzrok su zašto automobil vrlo lahko proširuje putanju preko prednje osovine. Upravljački sistem filtrira dosta informacija s podloge, vrlo je lagan za manevrisanje, što svakako ima svoje prednosti u gradskoj vožnji, ali nešto više progresivnosti na otvorenoj cesti svakako bi dobro došlo.
Citroën C4 X gotovo pa u potpunosti će odgovoriti svim zahtjevima današnjeg kupca koji iz automobila želi izvući maksimum po pitanju funkcionalnosti i efikasnosti, a pri tome da ipak ima i dizajnerski atraktivan automobil. U ovom slučaju testni model bez sumnje da će prva dva očekivanja ispuniti, a kada je riječ o dizajnu, to je već stvar ukusa o čemu se ne diskutuje.
Cijena osnovnog C4 X modela sa benzinskim motorom iznosi 40.983 KM, dok je cijena testnog dizelskog modela sa dodatnom opremom 55.745 KM. Detaljnu specifikaciju testnog modela možete pročitati OVDJE.