Test: Citroën C4 Cactus 1.2 PureTch 82 – Dizajnerska fantazija ili dječija igra?
Test: Citroën C4 Cactus 1.2 PureTch 82 – Dizajnerska fantazija ili dječija igra?
Citroën je početkom 2014. godine na ženevskom sajmu automobila predstavio svoj novi adut pod imenom C4 Cactus. Radi se o malom crossover modelu koji na sebe pažnju privlači prvenstveno nesvakadašnjim dizajnom. Naime, Citroën u zadnjih par godina smjelo se upušta u dizajniranje izuzetno zanimljivih automobila, koji zaista unose dizajnersku svježinu u auto industriji.
Svjedoci smo da se svjetski lideri u auto industriji okreću „konfekcijskom“ dizajnu, pa njihovi modeli sliče kao „jaje jajetu“, pa osim po veličini, običan korisnik automobila teško da će odmah primjetiti razliku. Ipak, to nije slučaj sa sponzorušama, jer dobro znaju za sve Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen modele.
Automobil kao što je Citroën C4 Cactus izaziva interesovanje i običnih vozača, ali i onih koji žele biti viđeni u takvom automobilu. No, ima i onih koji bi radije izbjegli vožnju u ovakvom automobilu, al davno je rečeno, „o ukusima se ne raspravlja“. Bilo kako bilo, Citroën C4 Cactus ne ostaje neprimjećen na cesti.
Dizajn i funkcionalnost
Citroën C4 Cactus prvi put smo isprobali u julu tekuće godine na svjetskoj novinarskoj prezentaciji koja je održana u Amsterdamu. Već sa prvim kilometrima primjetili smo da veliki broj vozača obraća pažnju na naš automobil, a neki od njih su sa smiješkom davali i „Like“. Za komentar onih kojima se pretjerano i ne sviđa dizajn novog Citroënovog aduta ipak smo morali sačekati lokalni test.
Piše: Emir Kalender
Foto: Ermin Okerić
Citroënov mali crossover odlikuje dvobojna karoserija koja u određenim dijelovima ima ubačene plastične obloge sa inovativnim Airbump sistemom koji štiti automobili od manjih udaraca i ogrebotina. Naime, Citroënovi inžinjeri su osmislili Airbump sistem, a radi se o plastičnim oblogama koje u sebi imaju ispučene zračne jastučiće koji amortizuju manje udarce kao što su udarci vratima na parkingu i slično.
Airbump obloge postavljene su i na druga „udarna“ mjesta, kao što su ćoškovi prednjeg i zadnjeg branika. Također, navedene obloge otporne su i na manje ogrebotine, pa ovakav sistem budućim vlasnicima svakako će donijeti značajne uštede u održavanju automobila. Svakako treba spomenuti da su Airbump obloge dostupne u više boja, te je tako ostavljena mogućnost personalizacije svakog automobila.
Prednjim dijelom automobila dominira specifična svjetlosna grupa koja je izvedena u LED i halogen kombinaciji. Led dnevna svjetla postavljena su u vrh prednjeg dijela i fizički su odvojena od halogenih svjetala. Ova kombinacija u mraku izgleda fantastično, a pored odličnog vizuelnog dojma, svoj zadatak obavljaju na visokom nivou.
Citroën C4 Cactus izgleda robusno i veće nego što jeste, pa tako stvara „optičku varku“ da je veći od C4 hatchbacka s kojim dijeli oznaku te nešto mehaničkih sklopova. Ipak, platforma C4 Cactusa je za stepenicu niže od C4 hatchback pa ovaj mali crossover ima manju dužinu, širinu i visinu u odnosu na C4 hatchback. Varljivom izgledu najviše doprinose veliki točkovi, ali i sama pomisao da se radi o crossover modelu.
Zadnji dio automobila dizajnerski je nešto „umjereniji“ u odnosu na ostatak automobila, ali sasvim korektno dizajniran da ne bi pretjerano odstupao od kompaktne cjeline automobila. Jedan od segmenata koji skreće pažnju na stražnji dio automobila jesu leptir prozori.
Iako se nekima takvo rješenje neće dopasti, ono je prvenstveno napravljeno radi uštede u proizvodnom procesu, ali i dobijanju nešto većeg prostora na stražnjoj klupi. Također, zbog takvog rješenja povećani su pretinici u vratima koji bez problema mogu primiti dvije flaše od 0,75 litara, a težina automobila smanjena je za čitavih 11 kilograma. Testni Citroën C4 Cactus došao je sa krovnim nosačima koji pored vizuelnog efekta imaju i praktičnu namjenu, pa je tako na iste moguće fiksirati i prtljag.
Kad sagledamo sve strane zanimljivog dizajna C4 Cactusa mogli bi smo reći da on najviše podsjeća na nekog velikog oklopnog insekta koji nije iz ove galaksije. Pretjerujemo? Možda, ali u noći takav dojam daje prednja LED svjetlosna grupa, Airbump sistem te njegova karoserija sa nešto manjim staklenim otvorima.
Unutrašnjost automobila ostavlja utisak prostranosti i udobnosti, najviše zbog velikih ravnih površina te zbog nekoliko inovativnih rješenja. Centralna konzola je u potpunosti ravna i nešto niže je pozicionirana. Ispred vozača nalazi se mali ekran koji je u principu instrument tabla, a na kojem se prikazuju samo osnovne informacije kao što su: brzina, količina goriva, temperatura, indikator pokazivača pravca, tempomat i sl. Ono što svakako nedostaje je pokazivač okretaja motora.
U sredini centralne konzole nalazi se 7 inčni ekran osjetljiv na dodir putem kojeg se upravlja sa ventilacijom, audio uređajem, telefonom i sl. Svi prekidači su uklonjeni sa centralne konzole i komande se izvršavaju isključivo putem ekrana osjetljivim na dodir. Nema šta, zaista tehnološki odlično izvedeno, ali ne i praktično. Zašto? Pa da bi recimo upravljali ventilacijom, morate tipkati po ekranu, a to će vam svakako skretati pažnju tokom vožnje, što i nije baš poželjno u gradskoj vožnji. To nije „problem“ samo kod ovog automobila, već kod svih koji su primjenili isti sistem. Kada je riječ o jačini kontrasta ekrana, tu nema problema, sve se jasno vidi i po najvećem suncu kada je refleksija izrazito jaka.
Jedno od inovativnih rješenja je i pretinac ispred suvozača čij se poklopac otvara prema gore. Takvo rješenje zahtijevalo je izmještanje zračnog jastuka koji je sada smješten u „nebo“ automobila, tačnije ispred zaštitnog poklopca za sunce.
Pozicija sjedenja je nešto visočija, rekli bi smo, prava za jedan crossover. Sjedišta su ravna i široka te nude odličnu udobnost pa dnevni „trip“ od 600 km po magistralnim cestama neće predstavljati problem. Također, pružaju i solidnu potporu u krivinama, ali nemojte previše očekivati. Stražnja klupa je također u potpunosti ravna i podsjeća na trosjed iz dnevnog boravka!
Velika, s dosta prostora za noge, omogućit će putnicima da se ugodno smjeste. Istina, naslon zadnje klupe moguće je preklopiti samo u jednom komadu, ali to i nije tolika mana. Kad ste zadnji put preklopili samo jedan dio klupe? Obično većina nas preklapa oba dijela, jer tad prevozimo nešto gabaritno. Osnovna zapremina prtljažnika iznosi 358 litara, a ista se može povećati na 1.170 litara uz nosivost od gotovo 500 kg C4 Cactus može odgovoriti i manjim transportnim zahtijevima. Ako uzmemo u obzir da je C4 Cactus na platformi C3 modela, onda za ponudu prostora možemo reći da je veća od očekivanog.
Zanimljivo rješenje u unutrašnjosti su i same ručice za zatvaranje vrata, koje su zamjenjene kožnim „kajševima“ kao na nekadašnjim koferima. Za izradu unutrašnjosti korištena je kombinacija kvalitetnih tkanina, kože, tvrde plastike, te ukrasni detalji. Finalna obrada je očekivano na visokom nivou.
Motor, vozne karekteristike, sigurnost
Testni model pokretao je 1.2-litreni PureTech VTi82 benzinac koji razvija 82 KS i 118 Nm okretnog momenta. Radi se o trocilindarskom motoru koji na prvi pogled izgleda nejako za ovaj automobil. Jasno, ne radi se o nekom motoru iz kojeg „hrže“ ergela konja, ali svakako ima svoje adute u ovom automobilu. Obzirom da je C4 Cactus lakši čitavih 200 kg od C4 hatchback modela, navedeni motor bez velikih problema nosi se sa gotovo 1.000 kg koliko ima C4 Cactus.
Motor je bio uparen sa ručnim 5-stepenim mjenjačem, a u takvoj kombinaciji fabrika deklariše ubrzanje od 0 do 100 km/h za 12,8 sekundi (14,6 sa točkovima od 17 inča) i postizanje maksimalne brzine od 167 km/h. Motor odlikuje dobra elastičnost, što je posebno vidljivo u gradskoj vožnji. Nedostatak jednog cilindra i male zapremine jedino ćete osjetiti prilikom savladavanja „zahtjevnih“ puteva. Naravno, u slučaju kada želite da automobil prođe bez ogrebotine, te da neka od zaštitnih plastika ne ostane na nekom kamenu ili rupi.
Kao i svaki atmosferski benzinac, tako i ovaj, za živahniju vožnju traži veće okretaje, ali nedostatak pokazivača okretaja onemogućit će vas da pratite na koliko okretaja „vrtite“ motor. Jedino vam ostaje da se koliko-toliko oslonite na zvuk motora.
Potrošnja goriva je iznenađujuće niska! Iako se očekivalo da će ovaj motor biti prilično žedan, pogled na putni računar u potpunosti je razbio prvobitno očekivanje! U gradskim uslovima (bez klima uređaja) automobil je trošio od 5,9 do 7,3 litra, ovisno o frekfenciji saobraćaja, dok je potrošnja na otvorenoj cesti iznosila 5,4 litra. Test smo završili sa prosječnih 6,1 litar što je i više nego prihvatljivo.
Kada je riječ o ovjesu, on je nešto tvrđe podešen što je dosta dobro rješenje jer nema naginjanja automobila prilikom bržih prolazaka kroz zavoje. Ipak, zbog olakšane karoserije na većim neravninama Cactus zna pomalo poskakivati, ali samo kada je bez opterećenja 3 ili 4 putnika. Zahvaljujući izuzetno preciznom električnom servo upravljaču, vožnja po zavojitoj cesti predstavlja užitak. Također, manevrisanje u gradu je lahko jer je servo upravljač izuzetno lagan!
Da Citroën uvijek ima visoke standarde u sigurnosnom segmentu nije ništa novo, pa C4 Cactus nije izuzetak. Za sigurnost putnika brinu ABS / REF / AFU / ESP / ASR elektronski sistemi, te prednji zračni jastuci te bočne zračne zavjese. Da bi se dodatno unaprijedila sigurnost u vožnji Citroën je razvio inovativni sistem za pranje prednjeg vjetrobranskog stakla koji je nazvao „Magic Wash“.
Naime, sa poklopca motora uklonjene su klasične mlaznice za pranje vjetrobranskog stakla, te su iste sada integrisane u metlice brisača. Takvo rješenje omogućilo je da nema raspršivanja tekućine po vjetrobranu i momentalnog „zamućivanja“ vidokruga. „Magic Wash“ baca tekućinu ispred same metlice brisača što pranje vjetrobrana čini efikasnijim, te vozaču omoguća u svakom momentu maksimalnu vidljivost! Kada je u pitanju EuroNCAP test, C4 Cactus osvojio je četiri od ukupnih pet zvjezdica, a detalje testa možete pročitati OVDJE.
Zaključak
Kada sagledamo sve aspekte, C4 Cactus ostavlja visok dojam. Nudi prepoznatljiv dizajn (koji se nekom možda neće dopasti) sa kojim definitivno nećete ostati neprimjećeni, a to mladi vole, biti viđen u nečemu sasvim novom! Nudi prostranost i komfor koji će odgovoriti gotovo svim zahtjevima. Ne treba zaboraviti ni mogućnost manjih skretanja sa urbanih puteva.
Citroën voli da se kiti inovativnim rješenjima, pa je C4 Cactus opremio sa Airbumpom i Magic Washom. Uz olakšanu karoseriju ponuđeni motori u paleti ističu svoju ekonomsku, ali i ekološku orijentisanost, pa tako najštedljiviji C4 Cactus BlueHDi 100 Airdream BVM po fabričkoj deklaraciji troši svega 3,1 litara na 100 km, dok u atmosferu ispušta 82 gr./km CO2. Uz bogate pakete opreme (detaljnu listu pogledajte OVDJE) C4 Cactus moguće je i personalizrati, što će ga učiniti još atraktivnijim i prepoznatljivijim.
Kada je riječ o cijeni, bazni model može se kupiti već za 26.243 KM (akcija), koliko košta bazni benzinac sa 82 KS, dok je za najskuplji dizel sa automatskim mjenjačem e-HDi 92 ETG6 potrebno izdvojiti 36.495 KM (akcija). Cijena testnog C4 Cactus Feel Editon “TRENDY” PureTch 82 BVM modela iznosi 29.145 KM
Tehnički podaci: C4 Cactus Feel Editon “TRENDY” PureTch 82 BVM.
Dimenzije: dužina 4.157 mm, širina 1.729 mm, visina 1.480 mm (1.530 mm sa krovnim nosačima), međuosovinsko rastojanje 2.595 mm, prtljažnik: 358 – 1.170 l
Motor: 1.199 ccm, 82 KS pri 5.750 okr./min. i 118 Nm okretnog momenta pri 2.750 okr./min.
Ubrzanje: od 0 do 100 km/h 12,8 sekundi
Maksimalna brzina: 182 km/h
Mjenjač: ručni, 5-stepeni
Prosječna potrošnja na testu: 6,1 l / 100 km (mješovita)
Cijena testnog C4 Cactus Feel Editon “TRENDY” PureTch 82 BVM modela iznosi 29.145 KM.