Test: BMW S 1000XR – Mješanac
Test: BMW S 1000XR – Mješanac
Bavarski proizvođač došao je na ideju da svoj supersportski model “S 1000RR”, a potom i naked “S 1000R”, učini još pristupačnijim za svakodnevnu vožnju i duga putovanja. Tako se rodio “s 1000xr”
Kako nam se čini, cilj BMW-a je bio da napravi motor koji bi mogao da ugodi svačijim potrebama i zahtjevima. Da bude brz i snažan, da ima oklop i vizir koji štite vozača i da se sa njim može upustiti i u malu avanturu silaskom sa asfalta. Ovim modelom, BMW se pridružio jedinom konkurentu u klasi koju bismo mogli da okarakterišemo kao sportski-avanturista, Ducatiu Multistradi 1200.
Ovo i nije bio previše težak posao. Već su u svojoj gami imali odličan sportski nakde „S 1000R“ i na njegovoj osnovi su napravili „S 1000XR“. Na prvi pogled to svakako ne biste rekli, jer ova dva motora ne liče previše. Prednji far i plastika potpuno su drugačiji, dodat je veliki vizir, rezervoar je drugačijeg oblika, sjedište vozača i suvozača sasvim je drugačije konstruisano, i kako bi bio pogodan za putovanja, dodata je bočna oplata.
Međutim, kada se zagledate vidjet ćete da je instrument tabla identična, ručice također. Preuzeto je i ono što se nalazi sakriveno ispod oklopa: motor, elektronski sistemi, mjenjač…Čini nam se da je fabrika željela da napravi drugačiji motocikl, sa što manje crpljenja resursa. Pri tom su uradili sasvim solidan posao.
Dosta toga nama je već dobro poznato, jer smo prije imali prilike da testiramo naked. Motor je, kao što smo već pomenuli isti, zapremine 999 ccm, ima 160 KS dostupnih pri 11.000 okrtaja u minutu i maksimalnu snagu od 112 Nm pri 9,250 o/min.
Nas je ipak najviše interesovalo ono što zapravo ne znamo. Kakav je „S 1000XR“ u vožnji? Položaj vozača je promjenjen i sjedi se dosta uspravljenije u odnosu na naked. Samo sjedište nalazi se na visini od 840 mm što je 36 mm više nego kod nakeda, ali to nije uticalo na kvalitet ergonomije. Naprotiv, ona je veoma dobra. Suvozačevo sjedište je široko i udobno, a rukohvati su smješteni logično, pa saputnik neće imati nikakav osjećaj neprijatnosti. Vožnja je predstavljala pravi užitak.
Lakoća sa kojom se vlada motorom i jednostavnost upravljanja bila je jednako visoko kvalitetna kako u gradskoj gužvi tako i na auto-putu i magistrali. Velika snaga koju osećate pod sobom, tjera vas da ga vozite u nešto višim okrtajima, ali mi ovo nismo zamjerili. Jednostavan je i silazak sa asfalta ali nemojte se nadati adrenalinskoj off-road vožnji. Ipak, razlika između „XR“-a i sportskih ili naked motora je evidentna.
Prelazak preko ivičnjaka, silazak u travu ili šljunak, lagana vožnja zemljanim drumom ne predstavljaju prepreku za njega. Ogibljenje nije mekano kao kod endura na primjer, ali sasvim solidno se nosi za poslovičnim rupama.
Ukoliko nemate tešku ruku na gasu, nagradit će vas i pristojnom potrošnjom. Sa punim rezervoarom, zapremine 20 litara možete preći više od 300 km, a naš prosijek u kombinovanom režimu bio je 6,6 litara, što je nešto više od onoga što je propisala fabrika.
Za „S 1000XR“ dostupna su dva paketa opreme – Touring i Dynamic. Prvi se već nalazio na testiranom motoru i podrazumjeva ESA sistem, grijače ručica, nosače za kofere, štender i pripremu za GPS. Drugi paket obuhvata DTC sistem, takozvani quic shifter, tempomat, opciju izbora moda vožnje i ono što naš motor nije imao, LED dnevna svjetla (ima LED pokazivače pravca i zadnje svjetlo), alarm i štitnike za ruke vozača.
Da li „S 1000XR“ ima mane? Ima. Nama se nisu dopale vibracije pri (vrlo) velikim brzinama, koje su takve da retrovizore čine jedva upotrebljivim, a duža putovanja može učiniti manje prijatnim.
Nećemo zaboraviti spomenuti da smo bili vrlo zanimljivi vozačima na našim ulicama, posebno vozačima „GS 1200“ modela iste marke, koji nisu krili zavist zbog naših četrdesetak „konja“ više. Mada, ovo ipak nije klasični putni motor. On je avanturista sportskog srca. Cijena osnovnog modela 15.690 eura, dok je za verziju koju smo imali na testu potrebno izvojiti 17.980 eura.
Nela Tasić, Magazinauto.
Tehnički podaci
Motor: četvorocilindrični, četvorotaktni, vodeno hlađeni, 999 ccm
Snaga:160 KS (117,7 kW) pri 11,000 o/min
Max. okrtni moment: 112 Nm pri 9,260 o/min
Menjač: šestostepeni ručni
Dimenzije: 2183×940 mm
Visina sjedišta: 840 mm
Masa: 228 kg
Pneumatici: 120/70 R17 napred, 190/55 R17 nazad
Kočnice: dvostruki plivajući disk 320 mm sa radijalnim četvoroklipnim čeljustima naprijed, plivajući disk 220 mm sa jednoklipnim čeljustima nazad