Test: Aprilia Shiver 900 – User friendly
Test: Aprilia Shiver 900 – User friendly
Gotovo da je teško povjerovati kako je prošlo već deset godina od kad je Aprilia predstavila Shivera. Tadašnja, sada možemo reći i prva izvedba, otvorila je jedno novo poglavlje implementacijom elektronskih pomagala na serijskim motociklima.
Nešto što se do tada moglo vidjeti samo na trkaćim motorima tvorničkog tima odjednom je postalo dostupno svima. Ride-by-wire tehnologija i promjenjive mape paljenja bile su tada nešto novo da bi vrlo brzo nakon toga postale sastavni dio ponude na svim proizvodima iz Noale-a.
Tim mlađih tehničara tada je otvorio vrata jer su se u godinama koje su slijedile inovacije nametnule kao obavezan dio ponude pa je uskoro bilo vrlo teško naći motocikl koji nije opremljen pomagalima iste namjene. Naravno, tehnologija je za to vrijeme otišla daleko naprijed ali zanimljivo je sjetiti se činjenice kojom je Shiver ušao u historiju.
Desetljeće kasnije, došlo je vrijeme za promjenu i novog Shivera. Promjena je kod novog modela naglašena poboljšanim komponentama ovjesa i većim okretnim momentom agregata, dok je vizualno ostao vjeran prethodniku od kojeg se razlikuje u detaljima. Tradicionalan, da ne kažemo konzervativan pristup, na nakedima ne zahtjeva nužno istaknute dizajnerske pomake što je pogotovo primjetno na novom Shiveru koji i dalje djeluje atraktivno.
Crveni rešetkasti okvir oko dvocilindričnog agregata, novi usisnici zraka, ergonomski oblikovan spremnik goriva i ispušni sistem ispod sjedišta nosioci su kompaktne siluete. Interesantan je detalj na završetku ispušnog sistem u vidu malih poklopaca koji izgledaju prilično atraktivno a prema riječima odgovornih, namjena je brži i efikasniji „odvod“ plinova, Spomenimo i novu digitalnu instrument ploču, radi se o TFT ekranu kojeg smo upoznali na RSV4 i Tuonu. Vozaču su dostupne brojne informacije a opremljen je senzorom koji boju i jačinu osvjetljenja pozadine regulira ovisno o vanjskom svjetlu..
Uvjetno rečeno, “najveća” novost na Shiveru povećanje za zapremine ugodno bučnog agregata za 150 ccm čime se približio tržišnim trendovima. Pretjerane performanse za ovu klasu motocikla nisu bile prioritet talijanskim inženjerima, osnovni parametar bio je stvoriti agregat koji će biti maksimalno iskoristiv u što širem spektru upotrebe.
Radna zapremina povećana je s nekadašnjih 750 na tačnih 896 ccm što je postignuto povećanjem hoda klipa kao i omjera kompresije na sa 11 na 11,5:1. Posljedica toga vidljiva je u povećanju okretnog momenta koji sada iznosi 90 Nm u odnosu na prošlih 81 Nm a u prilog tome da primarna ideja nije bilo povećanje snage ide i podatak da je snaga od 95 KS ostala identična kao na prethodniku.
Razlika je u tome što se ista sada razvija pri nešto manjem broju okretaja. Još jedan od argumenata za odluku o izostanku povećanja snage nalazimo i u zakonskim ograničenjima koja Shiveru 900 omogućuju elektroničko ograničenje snage na 35 kW odnosno posljedično upravljanje vozačkom dozvolom A2 kategorije.
Novi Shiver opremljen je i novim ECU-om, provjereni Marelli 7SM koji je dodatno olakšao upravljanje s obzirom da je sada jedna centralna jedinica preuzela funkciju dosadašnje dvije. Rješenje je preuzeto s Aprilijinih top modela RSV4 i Tuono 1100 V4. I dalje se radi o ponuđene tri mape paljenja uz kontrolu proklizavanja, također u tri različita moda ali i mogućnošću isključivanja.
Upravo je isključivanje poželjna opcija ukoliko želite iskoristiti raspoloživih i umjerenih 95 KS u kombinaciji sa sportskom mapom paljenja. Ne treba zaboraviti da je Shiver ipak namijenjen umjerenijem tempu vožnje, uz linearno razvijanje snage i predvidljive reakcije te smanjenu zaštitu od vjetra koja vožnju pri većim brzinama ne čini posebno ugodnom.
Nadogradnja ovjesa također je jedna od novina na Shiveru. Nova je regulirajuća Kayaba upside-down vilica promjera 41 mm i hoda od 130 mm dok je zadnji kraj kontroliran Sachs amortizerom hoda 130 mm. Nove komponente ovjesa odlično odrađuju zadatak s obzirom da je cjelokupni dojam novog modela pozitivan u smislu čvrstoće što se ne odražava negativno na udobnost.
Komentar o namjeni Shivera 900 napisan pri osvrtu na snagu može se isto tako pripisati i voznim karakteristikama. S vrlo kompaktnim ovjesom i lako kontroliranom snagom u vožnji je predvidljiv kao reprezentativan primjerak višenamjenskog motocikla.
Plivajući diskovi promjera 320 mm uz radijalna četveroklipna kliješta na prednjem točku te disk promjera 240 mm na stražnjem, zaslužni su za sigurno i efikasno zaustavljanje. Kombinacija je to koju smo probali i na nekim drugim modelima tako da su i na Shiveru išli na provjerenu i sigurnu varijantu. Na lakšu upravljivost sigurno utiču i točkovi koji su na Shiveru identični onima na RSV4 s tim da osim novog izgleda donose i uštedu od ukupno više od 2 kg.
Ergonomija nije mijenjana, prirodni položaj definisan je udobnim sjedištem, ne previsoko postavljenim osloncima za noge i širokim upravljačem. Sve zajedno omogućuje ugodnu vožnju i kroz cjelodnevne umjerene izlete ali sprema je u svakom trenutku i na sportski način vožnje za što je dovoljno okretanje ručice gasa i minimalni pomak tijela prema naprijed.
Shiver je prilično dobro izbalansiran pri čemu ponajviše dolaze do izražaja upravljivost i čvrstoća. Uživanje na otvorenoj cesti zasigurno mu je primjerenije premda niti u gradskoj gužvi nećete ostati uskraćeni.
Ukupno gledajući, tokom vremena provedenog u druženju s novim Shiverom nesvjesno smo ga uspoređivali s konkurencijom. Tačno je da ima nešto manje snage ali nekako nam se nametnula izjava kojom bi ga možda najbolje opisali: “Aprilia u svojoj ponudi ima i Tuono 1100.” Razumijemo konstantno nadmetanje za većim i jačim ali nisu svi spremni za skidanje rekorda. Shiver 900 je jedan user friendly naked za koji ne sumnjamo da će lako naći svoje poklonike. Ko želi više, alternativa postoji…
(motori.hr)