Automobili s najboljim kočnicama: ADAC test kočnica 2016
Automobili s najboljim kočnicama: ADAC test kočnica 2016
Kočni sistem je jedan od najznačajnih sklopova na svakom automobilu. Zadatak mu je da zaustavi automobil i spriječi nesreću ili pak umanji njene posljedice. Kao takav predstavlja važan sistem u svakom vozilu.
Zaustavljanje vozila se sastoji od dva dijela: reakcije i kočenja. Zaustavni put se odnosi na put koji vozilo pređe od trenutka opažanja opasnosti do potpunog zaustavljanja. Put reakcije je dužina koju vozilo pređe od trenutka kada vozač primjeti opasnost do početka kočenja. Zavisi od vremena reagovanja vozača i od brzine kretanja vozila. Put kočenja je dužina puta koju vozilo prevali od početka izvođenja radnje kočenja, pa do potpunog zaustavljanja vozila. Zavisi od stanja kolovoza (kvalitet asfalta, suhi ili vlažni vremenski uslovi) i guma vozila (starost, istrošenost, vrsta, tip), brzine, kao i od vrste kočnica.
Put kočenja je ponekad tanka granica između života i smrti, udesa i sigurnog zaustavljanja. Kao parametar kvaliteta kočnica uzima se dužina puta kočenja neophodnog da se automobil zaustavi pri brzini od 100 km/h. Drugim riječima, traži se da put kočenja (100-0 km/h) bude što kraći.
Njemački automobilski klub ADAC pri testiranju novih modela automobila obavezno ispituje kočnice u identičnim uslovima. Tako ADAC mjeri put kočenja (100-0 km/h) automobila s fabričkim letnjim gumama na suvom putu. U posljednje četiri godine ADAC je testirao oko 500 novih modela, a ovih dana sumirali su sve rezultate i objavili ih po klasama.
Čitavoj priči treba da se doda i marka, tip i vrsta automobila da bi bilo jasnije zašto je najkraći put kočenja imao sportski Porsche 911 Carrera Cabriolet (31,3 metra), a najduži dostavni Citroen Jumper Combi (47,8 metara). Što u praksi znači da u trenutku kada se Porsche 911 Carrera zaustavi, Jumper se još kreće brzinom od 55 km/h. Raduje činjenica da sve više modela ima kratak put kočenja – bez obzira na cijenu, veličinu i težinu automobila. Tako su jako blizu skupog Porschea i Mini One D (32,7 metara), VW Golf Variant (33,1 metar), ali i 2,3 tone teški Mercedes-Benz S 500 (32, 6 metara).
Još jedan važan podatak koji moraju svi vozači da znaju: put kočenja raste kvadratno proporcionalno u odnosu na brzinu. Drugim riječima: dvostruko viša brzina produžava put kočenja četiri puta.
Dužina puta kočenja automobila po klasama:
Klasa malih automobila
- Mini One D 32,7 m
- Mini Cooper 33,0 m
- Smart forfour 1.0 34,4 m
- Škoda Roomster 1.2 TSI Green tec 34,5 m
- Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 34,9 m
- Renault Clio 1.2 16V 75 35,0 m
- Hyundai i20 1.1 CRDi 35,1 m
- Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 35,2 m
- VW Polo 1.4 TDI BMT 35,4 m
- VW cross up! 1.0 35,5 m
Kompaktna klasa
- VW Golf Variant 2.0 TDI BMT 33,1 m
- SEAT Leon ST 1.6 TDI 33,1 m
- Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 33,7 m
- BMW 220i Coupé 33,9 m
- Mercedes-Benz B 200 Natural Gas Drive 34,1 m
- Volvo V40 T2 34,2 m
- Nissan Pulsar 1.5 dCi 34,5 m
- Škoda Rapid 1.2 TSI 34,7 m
- Ford Focus 1.0 EcoBoost 34,8 m
- Renault Mégane TCe 130 34,8 m
Srednja i viša srednja klasa
- Mercedes-Benz S 500 Plug-In 32,6 m
- Mercedes-Benz C 220 BlueTEC T 32,8 m
- Audi A7 Sportback 3.0 TDI 33,0 m
- Mercedes-Benz E 400 Cabrio 33,1 m
- Audi A6 allroad 3.0 TDI 33,3 m
- VW Passat Variant 2.0 TDI 33,7 m
- BMW 740i 33,9 m
- Tesla Model S P85 34,1 m
- Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 34,1 m
- Volvo S60 D4 34,2 m
Sportski modeli
- Porsche 911 Carrera Cabrio 31,3 m
- Porsche 911 Carrera Coupé 32,1 m
- Jaguar F-Type Coupé 32,7 m
- Mercedes-Benz SL 350 33,0 m
- Porsche Cayman 33,1 m
- Audi R8 Spyder V10 33,2 m
- Peugeot RCZ R 33,9 m
- Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra 34,3 m
- Mercedes-Benz AMG GT 34,4 m
- Nissan 370Z Roadster 34,7 m
Klasa SUV modela
- Volvo XC90 D5 33,6 m
- Mercedes-Benz GLK 250 CDI BlueTEC 33,8 m
- BMW X3 xDrive20d 34,5 m
- Audi Q7 3.0 TDI ultra 34,6 m
- VW Touareg V6 TDI SCR BMT 34,9 m
- Audi Q3 2.0 TDI 35,0 m
- Porsche Macan S Diesel 35,2 m
- Kia Sportage 2.0 CRDi 35,3 m
- BMW X6 xDrive 30d 35,6 m
- Ford Kuga 2.0 TDCi 35,9 m