Test: Citroen C-Elysee 1.6 HDI – Narodna klasa
Test: Citroen C-Elysee 1.6 HDI – Narodna klasa
U oktobru 2012. godine dobili smo priliku prvi put isprobati model C-Elysee po sunčanim putevima u i oko Barcelone. Novi Citroenov model proizvodi se u španskom Vigu, pa je jasno zašto je Španija odabrana za premijeru ovog modela koji je namijenjen tržištima sa slabijom platežnom moći, ali i tržištima koja imaju lošije puteve.
Već prvog dana koji je bio predviđen za test vožnju, vozili smo dizelski model sa najbogatijim Exclusive paketom opreme, dok je drugi dan bio rezervisan za model sa benzinskim motorom. Vožnja prelijepim krajolicima oko Barcelone i magistralnim putevima, bili su idealna kombinacija da dijelom predstave mogućnosti ovog automobila. Već nakon prvih stotinjak pređenih kilometara vidjeli smo da se radi o ozbiljnom kandidatu koji ulazi sa dosta ozbiljnih aduta u tržišnu utakmicu.
Dizajn
PSA grupacija odlučila je napraviti automobil po mjeri kupca slabije platežne moći, a uz to nije se smjelo odstupiti od tradicije i kvaliteta koju decenijama gaje u Francuskoj. Već pri samom stvaranju ovog automobila inžinjerima je naglašeno da ovaj automobil mora biti cjenovno prihvatljiv, ali i da mora zadržati prepoznatljivost. PSA grupacija je to iskoristila za stvarenje automobila „2 u 1“, ili bolje rečeno od jednog automobila stvorena su dva modela, Citoren C-Elysee i Peugeot 301.
Citoren C-Elysee ne predstavlja nikakvo dizajnersko remek djelo, ali prilikom dizajniranja ovog automobila preuzeta su već viđena kvalitetna rješenja. Uz blage transformacije nekih rješenja dizajnerski tim nije previše eksperimentisao, te su na kraju očekivano dobili u najmanju ruku vrlo dobar dizajn za ovakav tip automobila.
Citoren C-Elysee daleko je od dosadnih modela koji su mu direktni konkurenti, ali ipak svojom neobičnom pojavom izaziva sve da ga prokomentarišu, pozitivno ili negativno. C-Elysee upakovan je u limuzinsku karoseriju koja je nešto veće visine u odnosu na standarde automobila ovakve izvedbe. Upravo ta visina najviše je vidljiva kada gledamo automobil sa bočne strane, na kojoj dominiraju velika vrata koja omogućavaju izuzetno lagan ulazak u automobil, pa čak i onih izuzetno krupnih putnika. Gledajući prednji kraj automobila jasno su vidljiva rješenja koja su preuzeta sa modela C4, pa gledajući iz daleka prednji kraj, na prvi momenat stvara malu nedoumicu o kojem modelu se radi C4 ili C-Elysee. Zbog takvog dizajnerskog rješenja prednji kraj C-Elyseea izgleda agresivno i snažno.
Kada govorimo o zadnjem dijelu automobila, tu dominira svjetlosna grupa koja duboko ulazi u bočni dio automobila, a upravo tu neodoljivo podsjeća na dizajn svjetlosne grupe BMW-a serije 5 (E60). Poklopac prtljažnika malih dimenzija lijepo je dizajniran, ali prilikom utovara kabastih stvari može stvarati određene probleme. Posebno ako uzmemo u obzir da baglame na kojim je pričvršćen poklopac zahtijevaju slobodan prostor kako bi se zatvorio prtljažnik. Pun pogodak bio bi da se prtljažnik otvara putem petih vrata, ali šta je tu je…
Piše: Emir Kalender
Kada govorimo o unutrašnjem dizajnu, on ne odskače od vanjskog. Unutrašnjost je maksimalno pojednostavljena, ali ne u tolikoj mjeri da automobil postane dizajnerski „siromašan“ ili žargonski rečeno, jadan! Plastični dijelovi su izrađeni od tvrde plastike koja svoju narav otkriva tek na dodir, ali ovako nešto moramo pohvaliti jer će unutrašnjost dugo odolijevati zubu vremena i teškim uslovima eksploatacije. Svi elementi koji se često dodiruju napravljeni su od nje, osim srednjeg dijela centralne konzole koja je obojena u srebrenu boju sa visokim sjajem.
Upravo taj dio razbija monotoniju, te daje dašak luksuza unutrašnjosti koja u svakom momentu naglašava svoju čvrstoću i izdržljivost. Sjedišta su presvučena platnom koje također, naglašava svoj kvalitet i izdržljivost. Kada govorimo o njihovoj udobnosti, prednja sjedišta su nešto udobnija od zadnjih, s tim da bi dobro došla nešto veća dužina. U svakom slučaju bez bitnih zamjerki.
Egonomija je vrlo dobra, sve je na dohvat ruke, a položaj sjedenja je nešto povišen pa se stiče dojam da se vozite u visočijem automobilu nego što stvarno C-Elysee jeste. Sam upravljač je nešto većih dimenzija, ali sa blagim profilisanjem dobro leži u rukama, kao i ručica mjenjača koja je odmjerenih dimenzija. Instrument ploča je pregledna, s tim da su informacije sa putnog računara prebačene na ekran audio uređaja što i nije baš najbolje rješenje obzirom da u unutrašnjosti instrument table ima centralni ekran solidnih dimenzija.
Kada govorimo o CD audio uređaju koji čita mp3 formate, treba spomenuti da ima veliki broj malih tipki koje odvraćaju pažnju vozača prilikom njegovog korištenja. Ipak postoje već dosta jednostavnija rješenja na audio uređajima.
Ponuda prostor
Novi C-Elysee je namijenjen nešto siromašnijim tržištima, ali ipak pruža „kraljevsku“ ponudu prostora u svojoj klasi. Sa dužinom od 4.430 mm i međuosovinskim razmakom od 2.650 mm četiri putnika mogu se bez ikakvih problema uputiti i na najduža putovanja bez bojazni da neće imati prostora u bilo kojem segmentu. C-Elysee rekorder je po dužini međuosovinskog razmaka u klasi, širina od 1.710 mm i visina 1.470 mm dodatni su garant ponude prostora.
Prostranost automobila najviše je primjetna na zadnjoj klupi u predjelu koljena, gdje se C-Elysee ne bi postidio i pred većim i ozbiljnijim limuzinama. Ovu činjenicu potvrđuje i sam Citroen, gdje taj prostor porede sa svojim luksuznim modelom C5.
Zadnja klupa djeljiva je u odnosu 60/40 u koju su radi uštede prostora integrisani nasloni za glave. Prtljažni prostor također je raskošnih dimenzija, pa sa svojih 506 litara teško da će biti nedovoljan za prosječnu četveročlanu porodicu.
U slučaju da se ukloni rezervni točak punih dimenzija, prtljažni prostor raste na odličnih 600 litara, a za situacije kada se traži centimetar/litar više, preklapanjem stražnje klupe dobija se transportni prostor od 1.332 litara, a samo ograničavajući faktor je već spomenitu mali otvor poklopca ptrljažnika.
Oprema
Testni model bio je opremljen sa Seduction paketom opreme te sa još nekoliko nadoplativih segmenata. Srednji Seduction paket donosi sasvim solidnu listu opreme, pa bi mogao biti i najčešći izbor na našem tržištu. Tako se na popisu nalazi ručni klima uređaj, Mp3 audio uređaj sa USB/Aux ulazom, električni podizači prednjih stakala, električno podesiva i grijana vanjska ogledala, ABS i ESP sistemi i putni računar. Tu su bili i nadoplativi parking senzori te metalik plava boja.
Za one koji žele nešto više opreme na raspolaganju je Exclusive paket te katalog dodatne posebno nadoplative opreme. Tako C-Elysee možete opremiti sa hromiranim detaljima, kožom presvučenim upravljačem, aluminijumskim felgama, a moguće je poručiti i kapacitetniji klima uređaj ili dodatne grijače za efikasnije grijanje odmah po pokretanju motora, ovisno o tržištu za koje se isporučuje automobil. Detaljan popis opreme testnog automobila možete pročitati OVDJE.
Motor i mjenjač
Testni model bio je pokretan 1.6-litrenim HDi motorom sa 92 KS pri 4.000 okr./min i 230 Nm okretnog momenta već pri 1.750 okr/min, što C-Elysee čini izuzetno poletnim. Motor odlikuje uglađen i tih rad, a rast snage konstantno se osjeti sa rastom okretaja motora. Iako raspolaže sa 92 KS stiče se dojam da automobil „leti“, pa čak i kada je opterećen sa četiri putnika i prtljagom. Zahvaljujući dobro proračunatim prijenosnim odnosima automobil iskorištava sav potencijal ovog izrazito štedljivog motora.
Ovaj štedljivi dizelaš postavlja najoptimalnije rješenje za ovaj automobil, gdje se ne otvara potreba za snažnijim motorom. Citroen C-Elysee težak je 1.100 kg, ako uzmemo u obzir da se radi o limuzini onda je jasno da je rezultat odličan. C-Elysee sa dizelskim motorom od 0 do 100 km/h ubrzava za 11,2 sekunde, dok maksimalna brzina iznosi 180 km/h. Ruku na srce, kojem budućem vlasniku ovog automobila treba više? Ono čim se ponosi ovaj motor jeste izuzetna štedljivost, za koju slobodno možemo reći da je izuzetno jak adut ovog automobila.
Tokom testa potrošnja u gradskim uslovima bila je 5,5 litara, ali nevjerovatnu štedljivost motor je pokazao na otvorenoj magistralnoj cesti, gdje smo zabilježili prosječnu potrošnju od 3,5 l/100 km. Uz nešto opreznije pritiskanje papučice gasa sa jednim rezervoarom goriva na magistralnim putevima možete preći i do 1.200 km.
Ovjes i upravljivost
Kada je riječ o ovjesu on ima nešto duži hod zbog povišenog rastojanja za 2 cm u odnosu na prosječne automobile. Već smo rekli da je C-Elysee dizajniran za tržišta, gdje su loši putevi svakodnevnica, pa ovakvo rješenje apsolutno ima smisla. Ipak ovjes nije premekan, ali nije ni pretvrd, što zaista pruža mogućnost lagodne vožnje u gotovo svim uslovima.
Iz Citroena navode kako su posebnu pažnju posvetili dizajniranju ovjesa, gdje su njegove komponente robusnije od standardnih te su adekvatno zaštićene. C-Elysee odlikuje veliki međuosovinski razmak koji se pozitivno odražava na vozne karakteristike i udobnost automobila. Zbog dobrog balansa automobil vrlo dobro savladava krivudave magistralne ceste, dok se na autoputu ponaša kao prava limuzina. Ipak da ne bude baš prava putna limuzina zaslužna je nešto lošija zvučna izolacija, pa je buka nešto više izražena pri većim brzinama, posebno na stražnjoj klupi. Servo upravljač vrlo je precizan i pruža sasvim dovoljno informacija sa podloge.
Sigurnost
Iako se radi o automobilu koji je namijenjen tržištima slabije platežne moći, PSA grupacija nije željela praviti kompromise, ni štediti na sigurnosti. C-Elysee bio je opremljen prednjim i bočnim zračnim jastucima, ABS i ESP sistemima. Kada su u pitanju kočnice, C-Elysee na našem testu ostvario je izuzetno dobre rezultate, gdje mu je za zaustavljanje sa 100 km/h bilo potrebno 38 metara, a sa 130 km/h 65 metara.
Zaključak
Već pri prvom susretu na premijeri u Barceloni, C-Elysee je ostavio izuzetno pozitivan utisak. C-Elysee dolazi u pravo vrijeme, kada u svijetu vlada ekonomska kriza, a kupovina novog automobila za mnoge je samo misaona imenica. Upravo ovaj automobil mnogima će ispuniti san o kupovini novog i kvalitetnog automobila, koji će zadovoljiti sve potrebe današnje prosječne porodice ili neke manje kompanije. U prilog mu idu velika ponuda prostora, pouzdana i provjerena tehnologija, renome kompanije iz koje dolazi i prihvatljiva cijena za modele bez nadoplative opreme.
Ipak, ako imamo nešto veće prohtjeve pa posegnemo u katalog sa dodatnom opremom, cijena će u konačnici značajno porasti, a onda ovaj automobil gubi svoj smisao. Gledajući konkurenciju, C-Elysee ima velike prednosti nad velikom većinom. Trenutno u njegovoj klasi malo je pravih konkurenata, ili bolje rečeno samo je jedan pravi konkurent, a to je Škoda Rapid. Ove činjenice svjesni su i u Citorenu, ali oba automobila zasigurno će imati vrlo uspješnu prodaju, ovisno o navikama tržišta i ponuđenoj cijeni. C-Elysee automobil je bez ijedne velike mane za koju bi se mogli „uhvatiti“. On apsolutno opravdava svoju namjenu, a to je da bude kvalitetan i izdržljiv, cjenovno prihvatljiv, jeftin za održavanje i svestran automobil.
Emir Kalender
Tri dana 3.000 kilometara
Za odlazak na sajam automobila u Ženevi dobili smo Citroen C-Elysee. Na dug put uputila se posada od četiri člana (redakcije auti.ba i carlander.ba) sa pripadajućom prtljagom. Zahvaljujući obilju prostora niko se nije žalio na nedostatak komfora pa smo stajali tek onda kada je bilo potrebno točenje goriva – zbog iznimno male prosječne potrošnje stajali smo svakih 800 km. Ovjes i motor pokazali su se u najboljem svijetlu a kao jedini nedostatak navodimo nešto veću buku. Prave utiske dobili smo poslije ubitačnog tempa koji je podrazumijevao 1.000 km dnevno.
Posada od četiri člana na put je ponijela dosta prtljage koja je dodatno uvećana press materijalom iz Ženeve. Sve je stalo u ogromni prtljažnik zapremine 506 litara. Iako je zapremina impozantna moramo reći da zbog masivnih šarki poklopca prtljažnika treba voditi računa o rasporedu torbi. Nema sumnje da su peta vrata bolje rješenje. Unutrašnjost nudi raskošan prostor u svim smjerovima.
Posebno oduševljava ponuda prostora na zadnjoj klupi gdje se bez ikakvih problema smjestio putnik visok 195 cm. Istina, glava je bila blizu krovne obloge ali zato su koljena bila dovoljno daleko od naslona prednjeg sjedišta. Iako prednja sjedišta ne djeluju kao pretjerano anatomska moramo priznati da smo ostali pozitivno iznenađeni jer ni poslije 800 km odvezenih u komadu nije bilo izraženog umora.
Prije odlaska na put pomalo smo bili rezervisani prema pogonskoj grupi. Beskrajne brze dionice auto puta i 92 KS uparene s mjenjačem sa pet stepeni prenosa nije nam se baš činilo kao dobitna kombinacija. Kakva greška? PSA 1.6-litreni dizelaš proizveden u nakladi većoj od 6 miliona primjeraka pokazao se u najboljem svjetlu. Takav omjer performansi i mizerne prosječne potrošnje teško je postići.
Zbog lagane karoserije ubrzanja su znatno uvjerljivija od očekivanih a ni maksimalna brzina neće nikoga razočarati. Mi smo bez ikakvih problema Italiju prošli sa stalnih 150-160 km/h. Jedan član posade rekao je: “Nisam vjerovao da ćemo u Italiji stalno biti u krajnjoj lijevoj traci”. Kao kruna svega dolazi zaista mala potrošnja goriva. Poslije 3.000 kilometara putni je računar pokazao 5,8 l/100 km uz prosječnu brzinu od 74 km/h. Od Sarajeva do granice prosječna je potrošnja iznosila 3,7 litara. Može li bolje? Teško ako se u obzir uzme da je C-Elysee bio maksimalno opterećen. Još da je akustična izolacija barem malo bogatija našoj sreći ne bi bilo kraja.
Alden Hadžagić
Glavne karakteristike automobila
- Ponuda prostora
- Dobra ergonomija
- Dobre vozne karakteristike
- Mala potrošnja
- Dobra završna obrada
.
Ispod očekivanja
- Nešto veća buka na zadnjoj klupi pri većim brzinama
- Nešto malo neudobnija sjedišta na zadnjoj klupi u odnosu na prednja sjedišta
.
Troškovi
- Cijena testnog modela: 27.774,00 KM
- Cijena prve registracije: 542,00 KM
Ukupni troškovi bez prvog servisa 28.316,00 KM (sa PDV-om)