Kako smanjiti potrošnju goriva?
Kako smanjiti potrošnju goriva?
Cijena nafte na svjetskom tržšištu konstantno raste, a količina goriva u spremnicima kod većine vozača sve je manja. Sigurno da je jedna od najzanimljivijih tema kako smanjiti potrošnju goriva u danima kad cijena nafte vrtoglavo raste, a naša primanja ostaju ista. Na tu temu pravljeni su razni TV prilozi, u kojima su bili razni savijeti koji manje-više u praksi nisu dali rezultata, a neki od njih nisu ni tačni.
Ovom problematikom počeli smo se baviti prije dužeg vremenskog perioda i isprobali smo mnogo toga kako bi došli do pravih i realnih rezultata koji bi nam dali valjane odgovore na pitanje kako smanjiti potrošnju goriva.
Prije svega kad govorimo o potrošnji goriva moramo znati da li mi stvarno želimo smanjiti potrošnju goriva i pri tome nešto žrtvovati ili smo tako govorimo. Štedljivi režim vožnje znači odricanje od nekih svakodnevnih navika i pogodnosti. Odlasci po cigarete sa automobilom, agresivna vožnja, nemaran odnos prema servisu automobila, samo su neke od stvari koje morate pormjeniti ako stvarno želite smanjiti potrošnju goriva. Ako ste čvrsto odlučili da smanjite potrošnju onda će vam naši savijeti sigurno donijeti konkretne rezultate.
Promjena stila vožnje
Promjena stila vožnje jedan je od faktora koji će ponajviše uticati na smanjenje potrošnje goriva. Agresivan stil vožnje sa naglim ubrzanjima, kočenjima sa ponovnim naglim ubrzanjima, uveliko negativno utiču na potrošnju. Potrošnja goriva u momentu kretanja automobila znatno je veća nego kada se vozilo kreće i držite konstantan gas.
Štedljivi stil vožnje ogleda se u predvidljivoj vožnji. To konkretno znači da vožnju trebate prilagoditi gustini saobraćaja, kako bi imali što manje kočenja i ponovnih ubrzavanja. Na primjer, ako se vozite ulicom na kojoj su semafori, pokušajte voziti brzinom kojom će te uhvatiti zeleni val ili ako iz daleka vidite da je crveno svijetlo upaljeno, smanjite gas ili ga skroz otpustite kako bi automobil lagano usporavao. Na taj način pokušajte prilagoditi brzinu kako automobil nebi morali zaustaviti, tj. kako bi mogli ponovo krenuti gotovo bez zaustavljanja.
Jedna bitna stvar o kojoj vozači imaju pogrešno mišljenje je da automobil najmanje troši kad je mjenjač u neutralnoj pozicji ili žargonski rečeno “u leru”, pa su u takvim situacijama mjenjač stavljali u neutralnu brzinu. To je važilo za stare automobile koji nisu imali elektronsku kontrolnu jedinicu motora (ECU). Kada je vozilo “u leru” troši se određena količina goriva kako bi motor bio upaljen, a kada se automobil kreće inercijom bez pritisnute papučice gasa u određenom stepenu prijenosa, u tom momentu potrošnja goriva jednaka je nula litara. Nekadašnje pravilo da ako želite smanjiti potrošnju vozeći u leru nizbrodo više ne važi. Vozite u odgovarajućem stepenu prijenosa, ali bez pritisnute papučice gasa.
Pravovremena izmjena stepena prijenosa
Prilikom okretaja motora sagorijeva pogonsko gorivo, a povećanje okretaja motora uslovljeno je povećanjem količine pogonskog goriva. Zbog toga potrebno je pravovremeno vršiti promjene stepena prijenosa. Okretaji motora nebi trebali prelaziti 2000 – 2300. Konkretno ovisi o motoru, da li se radi benzinskom ili dizelskom motoru, kao i njegovoj zapremini.
Motori manje zapremine dostižu dosta prije veći broj okretaja motora uz manju brzinu, dok motori sa većom zapreminom sa manjim brojem okretaja postižu istu ili veću brzinu. Na ravnim dijelovima puta treba voziti u višem stapenu prijenosa, ali ne sa brzinom koja “guši” motor. Mnogi vozači pretjeraju pa tako sa jako malom brzinom voze u većem stepenu prijenosa voze. U takvoj situaciji motor izlažu velikom opterećenju, a zbog nižeg broja okretaja ima slabije podmazivanje, dok temperatura motora raste. Ono što je još bitno napomenuti da svako ubrzavanje iz nižih okretaja u većem stepenu prijenosa povećava potrošnju goriva.
Koristiti tempomat
Održavanje konstantne brzine može donijeti uštede goriva oko 5%. Bez obzira na kakvom putu vozite i kojoj se brzini radi, koristite tempomat. Za one koji ne znaju šta je tempomat, to je uređaj koji nakon aktivacije održava konstantnu brzinu vozila, te tako pomaže vozaču da u svakom trenutku vozi ujednačeno sa istom brzinom. Pored koristi uštede goriva pogodovat će vam da ne prekoračite ograničenje maksimalne brzine, te će te izbjeći moguće kazne.
Izbjegavati prazan hod motora
Česte su situacije kada je motor u tzv. praznom hodu. Stajanje u koloni, čekanje otvaranja pružnog prijelaza i slično samo su neke od situacija kada motor radi bespotrebno. U takvim situacijama ugasite motore jer tako možete uštediti oko 5% goriva. Gašenje motora je preporučljivo za sve situacije u kojima će te stajati preko 20 sekundi. Sve ispod nema isplativosti.
Izbaciti nepotrebna opterećenja
Masa vozila direktno utiče na potrošnju goriva, pa svako smanjivanje mase vozila pogoduje smanjenju potrošnje. Potrebno je izbaciti svaki nepotrebni teret koji se nalazi u ili na automobilu. Nepotrebne stvari u prtljažniku povećavaju težinu vozila te ih je potrbno izbaciti iz vozila. Krovni kofer – prtljažnik remeti aerodinamiku automobila pri čemu se stvara veći otpor zraka, te ga je potrebno obavezno ukloniti kad nemamo potrebu za njim. Uklanjanjem nepotrebne težine od 100kg može smanjiti potrošnju i do 0,3 L na 100 km. Krovne konstrukcije povećavaju potrošnju do 20%, a kod većih brzina (iznad 100kmh) i čak do 50%.
Klima uređaj i hlađenje
Komfor koji nam pruža klima uređaj oduzima od 3 do 6 kW snage motora, a samim tim i povećava potrošnju goriva. Prilikom velikih vrućina vozači pale klima uređaj koji dodatno opterećuje motor, a topli zrak koji motor koristi za sagorijevanje goriva ima manje kiseonika što još više negativno utiče na snagu motora i potrošnju goriva. Prilikom sporije gradske vožnje ili u saobraćajnim gužvama gdje je vožnja “stani-kreni” preporučeno je ugasiti klima uređaj te voziti sa otvorenim prozorima.
Ako se radi o ekstremno visokim temperaturama gdje gašenje klime zdravstveno nije preporučljivo, u takvim situacijama preporučuje se smanjenje intenziteta hlađenja. To znači ako je klima podešena da hladi na 20 C, tad klimu podesite da hladi na 25 C. Na ovakav način kompresor klime će manje raditi i samim tim samnjit će se potrošnja jer rad kompresora klima uređaja opterećuje rad motora. Kad je riječ o bržoj vožnji (većoj od 80 km/h), posebno na auto putu, u takvoj situaciji se preporučuje se ukljčena klima u automobilu, a prozori zatvoreni. Otvoreni prozori povećavaju otpora zraka što nepovoljno utiče na aerodinamiku. Kako bi još dodatno poboljšali hlađenje, koristite recirkulaciju zraka u kabini. Tako ventilator neće uzimati novi topli zrak iz vana, nego će koristiti već ohlađeni zrak iz kabine.
Pritiska zraka u gumama
Koliko često provjeravate pritisak u gumama? Nepravilni pritisak u gumama, pogotovo premali, povećava opasnost od udesa zbog nekontroliranog kretanja automobila, ali utiče i na potrošnju goriva. Redovno kontrolisanje pritisak na svim gumama, a posebno na pogonskim točkovima poći će vam u smanjenu potrošnje. Propisani pritisak guma od proizvođača automobila slobodno možete povećati za 0,2 bara. Posebno trebate obratiti pažnju da pritisak prednje lijeve i desne gume bude isti. Pravilano održavanje pritiska guma može smanjiti potrošnju od 5 do 10%, dok povećanje pritiska u gumama za 0,2 bara smanjuje potrošnju za dodatnih 1%.
Servisni intervali
Servisni intervali koji obuhvataju promjenu filtera i ulja na automobilu nikako se nebi smjeli zanemarivati. Ovo se posebno odnosi na dizelske motore. Sredine koje imaju prljavu okolinu, u zraku imaju veliku koncentraciju nečistoća koje se zadržavaju na filteru zraka motora. Manje zraka za motor znači slabije vučne karakteristike i povećanje potrošnje goriva. U proljetnim danima posebno treba obratiti pažnju na čistoću zračnog filtera motora. U tom periodu u zraku je velika koncentracija prašine, polena i drugih nečistoća koje vrlo brzo začepe filter.
Dobro bi bilo da nakon 2500 pređenih kilometara u gradu zračni filter ispušete sa zrakom pod pritiskom, dok već na pređenih 5000 kilometara zračni filter biti zreo za zamjenu. Sa redovnim čišćenjem i zamjenom zračnog filtera smanjenje potrošnje može ići čak do 0,4 litra! Najveća razlika između onečišćenog i novog zračnog filtera osjeti se na turbo dizelskim motorima. Kod tih motora protočnost zračnog filtera je od izuzetne važnosti.
Napomena, ovo važi za sredine koje imaju dosta prljavu okolinu. Kod nekih automobila servisni intervali su na 15 i 30 000 kilometara, ali za takav servisni interval moraju postojati i ekološki uslovi sredine u kojoj se nalazi automobil, upravo iz gore navedenih razloga. Čišćenje zračnog filtera motora u zimskim danima je gotovo nemoguća zbog veće koncentracije vlage u zraku, pa se nečistoće zalijepe. Pored toga, u zimskim danima gustina zraka je veća pa se efekat začepljenog filtera manje osjeti nego ljeti.
Brzina na otvorenoj cesti
Većina vas je čula da automobili troše najmanje na otvorenoj cesti, što je tačno ali samo u određenim uslovima. Vožnja na otvorenoj cesti može biti vrlo ekonomična, ali takođe može biti i vrlo skupa. Na magistralnim putevima ako se budete pridržavali ograničenja (da ne vozite preko 100 km/h), to će se povoljno odraziti i na potrošnju goriva. Takođe i vožnja na auto putu, brzina do 120 km/h neće donijeti pretjeranu potrošnju.
Preporučljivo je da ako imate putni računar vidite koja najveća brzina donosi najoptimalniju potrošnju. Obično ta brzina se kreće između 100 do 130 km/h ovisno o veličini automobila i koliko stepeni prijenosta automobil ima. Na otvorenoj cesti mala promjena brzine, cca od 10-15 km/h može drastično uticati na potrošnju goriva, pozitivno ili negativno, ovisi da li brzinu povećavate ili smanjujete. Računicom tačno možete vidjeti šta dobijete, pa možete kalkulisati, da li vam je bitnije stići malo prije i potrošiti više goriva ili stići malo kasnije uz manje goriva.