Električni automobili nisu budućnost, oni su današnjica
Električni automobili nisu budućnost, oni su današnjica
Vlasnici vozila koje pokreće električna energija primjećuju da više nisu tako egzotični i sami na cesti; stižu novi modeli.
Piše: Edis Bulić
Električni automobili već golim okom uočljivo preuzimaju tržišni udio autoindustrije. Od pionira elektrifikacije, Tesle sa svojim Roadsterom, preko Rimca, koji je više poligon za novu tehnologiju nego automobil, svjetski luksuzni brendovi se uključuju u ovu utrku.
Afirmirani proizvođači superautomobila Maserati i Porsche su izbacivanjem svojih modela prije deset godina najavili glorifikaciju dizela koja je aferom “dieselgate” osujećena. Danas ista dva brenda najavljuju novi zamah u industriji, najavljujući električne superautomobile.
Urednik portala Carlander Emir Kalender procjenjuje da elektrifikacija autoindustrije neće doći tako brzo kao što su je i sami proizvođači najavili (2025. godine), ali da se iz dana u dan u svijetu električnih automobila pojavljuju novi akteri.
“Uključivanje u priču elektrifikacije proizvođača poput Porschea, Mercedesa, Audija, BMW-a i Volkswagena jasno se pokazuje njihova vizija budućnosti… To najbolje potvrđuje da su svi navedeni proizvođači pristupili Formula E šampionatu, preko kojeg će razvijati tehnologiju elektromobilnosti, a koju će kasnije prenijeti za cestovne automobile”, kaže Kalender.
Vlasnici vozila na struju primjećuju da više nisu tako egzotični i sami na cesti. Sarajlija Sejo Lendo, koji trenutno živi u Švicarskoj, vlasnik je Teslinog modela X i kaže i da njegov električni SUV polako postaje neprimjetan.
Nafte je sve manje
“Svi u mom okruženju čekali su mene da prvi kupim Teslu, valjda da umanje rizik od moguće loše odluke, i mislim da je ovo najbolji izbor koji sam napravio. Još uvijek imam manjih problema kada planiram putovanje prema Bosni, ali očekujem da će se vremenom to riješiti, mreža brzih punjača je sve šira, a osim Tesle, sve je više jeftinijih auta na struju”, govori Lendo.
Autoanalitičar Milan Đurić komentira da su vozila pogonjena elektromotorom potpuno izvjesna i očekivana stvar, jer je fosilnih goriva sve manje na planeti. U teoriji, primarna i očekivana alternativa je adaptacija motora s unutrašnjim sagorijevanjem na obnovljivo gorivo, a druga, malo radikalnija opcija je početak ere električnih automobila. Interesantna je činjenica da se, umjesto razvoja goriva za postojeću vrstu motora, radije pristupilo temeljitoj reformi ugradnjom elektromotora i baterije.
“Svjetske zalihe nafte, kao fosilnog goriva, smanjuju se iz godine u godinu, zato je strategija razvoja vozila s alternativnim pogonom nešto očekivano, i u najmanju ruku, neophodno. Moram napomenuti da koncept elektromotora kod automobila postoji duže od jednog vijeka i da je razvoj vještački držan ‘na ledu’. Danas je ekspanzija te tehnologij vremenski tempirana i, po svemu sudeći, nezaustavljiva”, poručuje Đurić.
Rizik u prebrzoj tranziciji
Pod uslovom da se čitave nacionalne privrede oslanjaju na autoindustriju i proizvodnju komponenti za motore s unutrašnjim sagorijevanjem, prema analitičarima, veliki rizik leži u prebrzoj tranziciji ka električnim automobilima.
“Iako su električni automobili na globalnom planu postali integralni dio svakodnevnice, i dalje najizgledniju prelaznu varijantu predstavljaju vozila hibridnim motorima, kombinacijom agregata s unutrašnjim sagorevanjem i elektromotorom. Toyota je pionir ovog pristupa i u svojoj ponudi ima čitavu paletu hibrida”, kaže Đurić.
Ono što održava usporeni tempo razvoja električnih automobila je nedostatak infrastrukture za punjenje, kao i neuslovnost postojećih mreža za kontinuirano punjenje baterija.
“Prije svega, tehnološki razvoj koči problem malih elektro kapaciteta gradova, što znači da za potpunu elektrifikaciju treba stvoriti uslove: izgradnja novih izvora električne energije, novih trafo stanica i novih punionica baterija. Danas je to na jako niskom nivou”, kaže Emir Kalender.
Giganti najavlju desetke serija
Njemačka autoindustrija drži čelnu poziciju na globoalnom tržištu i jasno je da tu želi ostati. Volkswagen do 2025. godine želi predstaviti 30 električnih modela, a s nešto manjim brojem modela isto najavljuju Mercedes i BMW.
“Tako je Volkswagen prošle godine, na sajmu automobila u Frankfurtu, predstavio svu svoju moć u segmentu elektromobilnosti i autonomnih vozila. Stvorena je čitava porodica koju čine električni modeli, a prema najavama čelnika njemačkog giganta, prvi kompaktni električni model iz Volkswagena stiže već krajem naredne 2019. godine”, navodi urednik portala Carlander.
Bosna i Hercegovina sigurno će morati pratiti svjetska kretanja u automobilskoj industrija, ali s velikim zakašnjenjem. Za sada je u regiji daleko prihvatljivija opcija vozila pokretanih na prirodni plin. Prije svega, cijena plina je još uvijek niska, a automobili koji ga koriste ekološki su prihvatljivi.
Izvor: Al Jazeera