Da li je ovo danas Formula 1 ili 1/2?
Da li je ovo danas Formula 1 ili 1/2?
Vrteška najbržeg cirkusa na svijetu počela je da se okreće prvom utrkom održanom u Melburnu. Samo, kako je počela? Ni duži pogled u historiju F1, najprestižnijeg automobilskog takmičenja na svijetu, ne bi otkrio da se na startu našlo samo 15 automobila.
Godinama unazad liniju cilja nije prešlo samo 11 bolida, koliko ih je završilo ovu prvu utrku. U šta se pretvorila Formula 1? Patetičnu sliku šačice trkačkih automobila, u koju je uložena apsurdno velika suma novca.
Vraćanje turbo motora i uvođenje hibridnog pogona, koji eliminiše turbo rupu i nedostatak konja iz benzinskog motora dopunjuje strujom i elektro motorom, tačnije ERS sistemom, a sve pod plaštom pretvaranja F1 u ekološko i ekonomično takmičenje, donijelo je ultra komplikovane pogonske sisteme. U ovoj pogonskoj tranziciji, prošle, a izgleda i ove godine, najbolje se snašao Mercedes, napravivši superioran paket bolida i pogona, koji je utrke gubio samo u slučaju kvara.
Renault je prošle godine kaskao i snagom i pouzdanošću za Mercedesom, isto kao i Ferrari. Zabrana razvoja motora, radi ograničavanja troškova, prošle godine značila je da će se malo toga tokom sezone promijeniti. Na žalost, izgleda da ni upravo završena zimska pauza nije donijela mnogo toga novog. Izmjene na motorima mogu se vršiti samo po principu tokena, odnosno tačaka, koje se prijavljuju FIA-i, i svako unaprjeđenje motora ili povećanje snage cijele pogonske jedinice pretvorilo se u svojevrsnu trgovinu.
Sistemski, Mercedes je postigao pun pogodak razdvajanjem kompresorskog i turbinskog dijela, na dvije strane motora, dok su se Renault i Ferrari odlučili za kovencionalnu postavku. Druga sistemska odluka odnosi se na postavku MGU-H sistema koji toplotu pretvara u energiju, kao MGU-K koji kinetičku energiju pretvara u struju. Naime, prikupljena energija iz oba MGU sistema koristi se dijelom za pogon točkova, a dijelom za pokretanje turbine kako bi se izbjegla turbo rupa.
Početak sezone obilježio je i povratak Honde u tim McLaren, za čiji motor se smatralo da će preuzeti koncept Mercedesa. Međutim, Japanci su krenuli trećim putem, koji je obezbjedio izuzetno kompaktnu pogonsku jedinicu, ali koju za sada muče velike porođajne muke. Sve skupa, tehnološki veoma napredno, ali komplikovano i preskupo, čak i uz obrazloženje da bi se neka od rešenja jednog dana mogla naći u komercijalnim vozilima.
I da se vratimo na novu sezonu – Mercedes je dominantan, Ferrari je malo bolji, Renault je lošiji nego što je bio, kada govorimo o motorima, a naravno, u skladu sa tim su i pozicije timova. Honda, je u ovom trenutku daleko od pomisli na konkurentnost. Motori se u Melburnu još nisu ni ohladili, a već su počele kuknjave. Red Bull prijeti povlačenjem i kuka kako ima 100 konja manje od Mercedesa, Felipe Massa se žali da njegov motor nije isti kao u Mercedesu, McLaren deklariše Melburn kao test utrku, obzirom na ogroman manjak test kilometara.
A gledaocima ostaje pravo da se pitaju, a gdje nestade rika V10 motora zbog koje se išlo na utrke, ne samo da se vidi, nego čuje i omiriše, kao i pitanje da li je ovo danas F1 ili F1/2?
Piše: Aleksandar Uglješić