Porschea 911 GT3 R debitovao u novoj generaciji
Porschea 911 GT3 R debitovao u novoj generaciji
Novi Porsche 911 GT3 R će biti predstavljen javnosti na ovogodišnjem 24-satnom Spa-Francorchamps-u. Od sezone 2023., Porscheovi timovi kupaca mogu promovisati novo trkačko vozilo na svjetskim moto sportskim događajima koji se pridržavaju GT3 propisa. Vozilo je bazirano na najnovijoj 992 generaciji modela 911. U odnosu na svog prethodnika, novi 911 GT3 R model ima veći motor koji proizvodi do 416 kW (565 KS), konstantnije aerodinamičke performanse i optimiziranu ravnotežu vozila.
Sa najnovijom generacijom 911 GT3 R, Porsche predstavlja novi trkački automobil za utrke kupaca. Novi izazivač za GT3 serije širom svijeta je zasnovan na trenutnoj generaciji 992 i bit će spreman za utrke na početku sezone 2023. Razvoj je započeo 2019. godine. Kao prioritet je postavljeno poboljšanje voznih performansi za profesionalce i amaterske takozvane „gentleman“ vozače, kao i iskorištavanje većih rezervi performansi za različite klasifikacije balansa performansi (BoP). Još jedna tačka fokusa postavljena je na unapređenju rukovanja trkačkim automobilom za timove i smanjenju troškova održavanja. Porsche Motorsport sada nudi novi 911 GT3 R po cijeni od 511.000 eura plus PDV zavisno od zemlje i opcione dodatke.
„Pred novim 911 GT3 R stoje velika očekivanja”, kaže Michael Dreiser, direktor prodaje u Porsche Motorsportu. „Njegov prethodnik je osvojio gotovo sve što se može osvojiti na GT3 sceni u četiri sezone od 2019. godine. Njegovi najveći uspjesi uključuju ukupne pobjede na utrkama koje traju 24 sata na Nürburgringu i ovdje u Spa-Francorchamps-u. Na utrkama kupaca, prethodnik je ostvario pobjede u svojoj klasi na 24 sata Daytone i 12 sati Sebringa. Novi model se suočava sa velikim radnim opterećenjem u rukama Porscheovih trkačkih timova kupaca.”
Nakon što je GT3 klasa najavljena kao profesionalna kategorija u sjevernoameričkoj IMSA seriji, FIA WEC Svjetsko prvenstvo u izdržljivosti je iduće na redu: od 2024. godine, trkački automobili GT3 klase, kao što je novi 911 GT3 R će imati pravo po prvi put učestvovati na 24-satnom Le Mansu.
„Pogodili smo pravo u metu sa enormno uspješnim prethodnikom. Shodno tome, očekivanja za njegovog nasljednika su jako velika“, naglašava Sebastian Golz, 911 GT3 R Project Manager u Porsche Motorsportu. „Naš zadatak je bio manje fokusiran na to da novi 911 GT3 R bude još brži – klasifikacija unutar okvira performansi postavljenih od strane BoP-a brzo poništava ovu prednost. Za nas, prvenstveno se radilo o tome da naši kupci mogu duže brzo voziti trkački automobil. To zahtijeva izdržljivost i zato smo se pretežno fokusirali na poboljšane vozne karakteristike. To se odražava u šire upotrebljivom opsegu obrtaja novog 4,2-litarskog motora, stabilnijoj i konstantnijoj aerodinamici i manjim opterećenjima na zadnjim gumama, što omogućava da njihov potencijal traje duže.“
U samoj jezgri ovog novog trkačkog automobila je skoro standardni motor zasnovan na 992 generaciji modela 911. Kao i kod prethodnog modela, riječ je o motoru sa šest cilindara na vodeno hlađenje sa četiri ventila i direktnim ubrizgavanjem goriva. Glavna nova karakteristika je radna zapremina: kao i 911 RSR, kapacitet novog 911 GT3 R povećan je za dobrih pet posto sa 3.997 na 4.194 kubika. To je povećalo maksimalnu snagu motora na oko 416 kW (565 KS). Ali kao prvo i osnovno, Porsche je optimizovao obrtni momenat i maksimalnu snagu u cijelom rasponu obrtaja. Samim tim, novi 4,2-litarski šestocilindrični motor je pogodniji za amaterske „gentleman“ vozače.
Šestocilindrični motor sa velikim brojem obrtaja je bez turbo punjenja i nalazi se na klasičnoj stražnjoj poziciji, čime se poboljšava vuča i kočenje. Međutim, nagnut je naprijed za 5,5 stepeni, stvarajući više prostora za difuzor podvozja. Pomoćne jedinice kao što su alternator i kompresor klima uređaja pomjerene su za jedan cijeli metar naprijed i još niže u prostor ispred motora i mehanizma mjenjača, što pozitivno utiče na balans težine 911 GT3 R modela. Sekvencijalni šestobrzinski mjenjač je izveden iz trenutnog 911 GT3 Cup modela. Pomične ručice kontrolišu elektronički mjenjač koji omogućava posebno hitre i precizne promjene brzina.
Ovjes novog 911 GT3 R – jedan od mnogih detalja koji su izmjenjeni – podržava vozne karakteristike, omogućava preciznije upravljanje, osigurava manje trošenje (habanje) zadnjih guma i smanjuje vrijeme provedeno na izmjenama postavki. Zbog toga su sa 911 RSR modela preuzete brojne komponente i tehnička rješenja. Na prednjoj osovini, najmoderniji prednji ovjes sa dvostrukim polugama kontroliše točkove. Zadnja osovina ima dizajn sa višestrukim upravljanjem. KW amortizeri su dodatno poboljšani i nude pet različitih podešavanja. Modifikacije podešavanja se rade sa tzv. podloškama. Ove pločice omogućavaju precizna podešavanja bez potrebe za dugotrajnim ponovnim poravnanjem ovjesa nakon toga.
Optimizirana pozicija središnjeg obrtnog postolja na prednjoj osovini oslobađa prostor za aerodinamički koncept „trkačkog trapa“. Kao i kod 911 RSR modela, ovo izdignuto podvozje omogućava čist protok zraka do zadnjeg difuzora i smanjuje osjetljivost na nagib trkačkog automobila – tj. visoki nagib kod kočenja. Zadnji točkovi su pomaknuti blago prema unazad, što produžava međuosovinsko rastojanje sa 2.459 do 2.507 milimetara. To također smanjuje opterećenje na zadnje gume i poboljšava konzistenciju performansi guma tokom duže upotrebe.
Pored aluminijkih jednodijelnih trkačkih kočionih klješta, kočione diskove na novom 911 GT3 R modelu sada isporučuje i specijalizovana kompanija AP. Prednji čelični diskovi sa unutrašnjom ventilacijom i prorezima imaju prečnik 390 mm i aktiviraju se sa šest klipova. Na zadnjoj strani su postavljena četveroklipna klješta i diskovi dimenzija 370 mm. Sofisticirana softverska primjena trkačkog ABS-a pete generacije smanjuje trošenje guma i kočnica. Porscheov sistem kontrole proklizavanja je također nadograđen.
Novi 911 GT3 R je tek drugi trkački automobil iz Porsche Motorsporta koji će biti baziran na aktuelnom 911 modelu, generacije 992, nakon 911 GT3 Cup modela. Njegova lagana karoserija sa promišljenim kompozitnim dizajnom od aluminijskog čelika se oslanja na dizajn proizvodnog modela, iako je rađen veliki broj modifikacija za 911 GT3 R. Skoro sve karoserijske komponente su napravljene od laganog karbona, uključujući gepek i haubu, vrata, bočne panele, zadnje krilo i krov. Blatobrani su izrađeni od aramidnih vlakana.
Kod vozila kao što je novi 911 GT3 R, funkcionalnost stoji u prvom planu. Ipak, Grant Larson iz Style Porsche odjela je opet uspio stvoriti izrazito zadivljujući i skladan oblik. Oni naglašavaju naslijeđe 911 modela i spajaju ga sa sofisticiranom efikasnošću. Ovo je ponajviše vidljivo u pogledu aerodinamike. Ključne tačke: izdignuto podvozje na prednjem djelu prednje osovine, po prvi put u kombinaciji sa glatkom podlogom i zadnjim difuzorom. Ova kombinacija poboljšava potisnu silu bez značajnog povećanja otpora. Zadnje krilo sada ima dio za kačenje u obliku labudovog vrata. Time se osigurava čist protok zraka ispod krila i poboljšava aerodinamička učinkovitost komponenti.
U pogledu sigurnosti, novi 911 GT3 R model slijedi beskompromisni pristup. Sjedište je približeno središtu automobila. To je omogućilo Porscheu da optimalno prilagodi ergonomskiji položaj sjedišta u odnosu na rešetkasti kavez i novo razvijenu FIA bočnu zaštitu od udara. Kao i kod prethodnika, volan i pedale se mogu podesiti uzdužno kako bi odgovarali vozaču.
Porscheovi stručnjaci su još jednom pažljivo pregledali sigurnosni pojas sa šest tačaka: jezičci sada ulaze još brže u kopču preko posebnih nagiba – štedeći oko sekundu tokom zaustavljanja za promjenu vozača. Dizajn volana je dodatno unaprijeđen kod prethodnog modela. U njega su ugrađeni elementi, koji su se već dokazali u najnovijoj generaciji 911 GT3 Cup i 911 RSR modela trkačkih automobila. 10,3-inčni displej, na primjer, nastao je po uzoru na uspješni trkački automobil koji je sudjelovao u Porsche kupu, a koncept sa više prekidača je usvojen od pobjednika Le Mans klase.
LED farovi visokih performansi na 911 GT3 R modelu se oslanjaju na takozvanu tehnologiju kolimatora, koju je Porsche, između ostalog, razvio za novi prototip LMDh 963. Ovaj uređaj radi poput lupe, samo obrnuto. On osvjetljava posebno veliku površinu staze i predstavlja značajno poboljšanje u odnosu na model prethodnika, koji je ranije smatran liderom svoje klase.