Sarajevski Volkswagen Golf Mk1: Regionalna zvijezda!
Sarajevski Volkswagen Golf Mk1: Regionalna zvijezda!
Proizvodnja Volkswagen Golfa u TAS-u počela je 1976. godine i u početku ona se zasnivala na SKD montaži. Kroz naredne godine uslijed velike potražnje i odlične prodaje Golfa, Volkswagen je proširio proizvodne kapacitete u TAS-u, te uključio ostale industrijske grane koje su proizvodile sve dijelove za „sarajevskog Golfa”. Svi dijelovi za Golfa koji su proizvedeni u Jugoslaviji ispunjavali su najstrožije standarde kvaliteta pa se Golf iz TAS-a po kvalitetu nije razlikovao od Njemačkog.
Piše: Emir Kalender
Prva generacija Golfa proizvodila se do 1983. godine u Njemačkoj, a u TAS-u dvije godine duže – do 1985. Sa krajem 70-tih i do početka 90-tih godina prošlog vijeka, sarajevski Golf postao je san većine Jugoslovena.
U to vrijeme ovaj automobil bio je poznat po svom kvalitetu, pouzdanosti, praktičnosti i ljepoti dizajna što se posebno cijenilo kad znamo da drugi automobili iz istog segmenta nisu bili na istom nivou. Rast standarda stanovnika Jugoslavije po automatizmu je povećavao i potražnju za Golfom pa su se proizvodni kapaciteti morali proširivati, ali i liste čekanja kupaca.
Volkswagen i TAS 1989. godine obilježili su i mali jubilej proizvodnjom 300.000-tog Golfa – Alpine bijele boje. U narednoj 1989. godini Volkswagen nastavlja sa rastom proizvodnje Golfa u TAS-u, pa na kraju godine dolazi do broja od 37.411 proizvedenih automobila. To je bila rekordna godina u proizvodnji Golfa u TAS-u, kada je u njegovoj proizvodnji bilo uključeno 3.500 radnika.
Među brojnim Golfovima koji su sišli sa proizvodne trake TAS-a našao se i jedan rijetko dobro očuvani primjerak koji danas možemo vidjeti na cestama Sarajeva, u mjestu njegovog nastanka. Riječ je o Golfu 1 facelift koji je proizveden 1985. godine u atraktivnoj crvenoj boji. On pripada posljednjoj seriji Golfa 1 koji je proizveden u TAS-u, prije uvođenja Golfa 2.
Volkswagen GOLF 1 JGL
Automobil je napravljen u trovratnoj izvedbi sa sa JGL paketom opreme, a prvi vlasnik odabrao je dizelski motor. Tako se ispod haube našao 1.6 litreni atmosferski dizelaš sa 55 KS i 62 Nm okretnog momenta. Motor je bio uparen sa ručnim mjenjačem koji je imao četiri stepena prijenosa. Ova izvedba Golfa bila je poznata po izuzetno niskoj potrošnji goriva što je bilo veoma važno u vremenu kada je kupljen.
Naime, u tim godinama vladale su nestašice benzina, a stalna devalvacija Jugoslovenskog Dinara negativno se odražavala na platežnu moć stanovništva. JGL paket opreme imao je skromnu listu opreme, pa su se na njoj tako našli sat na instrument tabli, centralna konzola oko ručice mjenjača, ukrasne lajsne na karoseriji, upaljač za cigarete i još po neka sitnica. Naravno, velika oznaka TAS na masci motora dolazila je kao standard za sve pakete opreme.
Ovaj automobil kod prvog vlasnika zadržao se sve do 2018. godine kada ga otkupljuje Zaim Grebović, strastveni kolekcionar Volkswagen automobila. Iako star 33 godina, Golf je bio u veoma dobrom stanju, ali Zaim nije želio da automobil ostane samo u izvornom stanju. Njegov plan je bio da od ovog dobro očuvanog oldtimera napravi prepoznatljivu zvijezdu koja će plijeniti srca vozača i prolaznika. Kao veliki poznavaoc oldtimera, Zaim je znao da ovaj Golf neće imati veliku tržišnu vrijednost sa običnim dizel motorom ako ga ne učini posebnim.
Odličan temelj za nadogradnje
Prvi vlasnik se potrudio da automobil i nakon 33 godine ostane u dobrom stanju. Zub vremena najviše se vidio na pragovima koji su zamijenjeni novim, dok su ostali karoserijski dijelovi od lima u izvornom stanju. Automobil nije imao saobraćajnih nesreća kao ni drugih oštećenja pa tako na njegovoj karoseriji nije bilo značajnih popravaka koje bi tražile nanošenje kit mase. Ovakvo stanje karoserije prava je rijetkost za Golfa 1 koji se svakodnevno vozio, a zanimljiv detalj nalazi se u prtljažniku gdje stoji još uvijek fabrička naljepnica sa kodom fabričke boje.
Nakon minimalnih popravki na karoseriji i parcijalnom lakiranju novi vlasnik je odlučio da preuredi unutrašnjost, ali tek toliko da ona ne bude standardna. Prvi korak bio je ugradnja drugih sjedišta na prednjoj i zadnjoj klupi od poznatog proizvođača „RECARO”. Ova odlično profilisana sportska sjedišta mogu se podešavati u nekoliko tačaka, što je prava rijetkost za vrijeme u kojem su nastala. Ista su se mogla poručiti i za luksuzne Mercedes E klase modele, a danas se do istih ne dolazi baš lahko. Naime, njihova tržišna cijena kreće se oko 3.000 eura. U ovom slučaju to uveliko premašuje cijenu samog automobila u izvornom stanju u kakvom je kupljen.
Sama sjedišta dodatno su prerađena i prilagođena ovom Golfu. Presvučena su visokokvalitetnom kožom, a centralni dio sjedišta presvučen je kariranim platnom kao kod GTI modela. Posebno se vodila pažnja oko svih detalja kako bi sve izgledalo u jednu ruku originalno i istovremeno autentično.
Automobil je dobio i trokraki kožni upravljač „Zender”, te kožom presvučenu ručicu mjenjača i ručne kočnice. Svi šavovi na kožom presvučenim dijelovima presvučeni su crvenim kontrastnim koncem koji se odlično uklapa u boju i cjelokupni dizajn automobila. Do ovih dijelova nije jednostavno doći i uglavnom ih možete pronaći u Njemačkoj. Ali i kada ih nađete morate ih platiti po cijenama koje vladaju na tom tržištu, pa je tako cijena ovog upravljača i ručice mjenjača bila 350 eura.
Osim estetskih detalja Zaim je ugradio i leptir stakla koja se mogu otvarati tako da je poboljšao strujanje zraka u putničkoj kabini koja nema danas neizostavni klima uređaj.
Rame uz rame sa GTD-om
Preuređenje putničke kabine nije značio kraj za promjene na ovom Golfu. Zapravo možemo reći da su prave i najznačajnije promjene napravljene na mehanici automobila koje su ga učinile zaista posebnim.
Nejaki atmosferski dizel motor nije nikako pristajao uz vanjski i unutrašnji izgled ovog automobila nakon što je dobio sve promjene. Ponukan time Zaim je odlučio zamijeniti fabrički motor sa snažnijom izvedbom tog motora pa je odlučio ugraditi 1.6 litreni TD sa 75 KS i 125 Nm okretnog momenta. Uz motor ugrađen je i novi ručni mjenjač sa pet stepeni prijenosa. No, tu nije bio kraj preradama na pogonskom sklopu… Fabrički turbo punjač je prerađen i dodat je hladnjak za nabijeni zrak (intercooler), pa je povećana snaga ovog motora na 100 KS.
Uz znatan rast snage bilo je potrebno osigurati i bolju stabilnost pa su na automobil postavljeni novi amortizeri kod kojih se može podešavati visina karoserije – popularne GeWinde. Zahvaljujući novom ovjesu ovaj Golf sa snažnim dizel motorom odlično se vozi po krivudavim cestama. Stabilnost i upravljivost dodatno je poboljšana postavljanjem novih i veći ALU točkova koji su preuzeti sa Volkswagen Polo GTI modela.
Na nove ALU točkove postavljene su gume veličine 185/45 R15 pa je dodatno popravljen i vanjski izgled automobila koji sada još više ima sportskog karaktera. Ka posebni vizuelni detalji dodati su spojleri na prednje vjetrobransko staklo i donji spojler ispod prednjeg veznog lima koji su preuzeti sa Golfa 1 GTI. Sa svojim performansama gotovo da je na nivou veoma cijenjenog Golfa 1 GTI čija se cijena kreće i preko 16.000 eura za vrhunski očuvane modele.
Kao i na većini oldtimer modela, a posebno kod onih koji su prerađeni, vlasnici uvijek imaju u planu neke nove ideje za budućnost. Iako Zaim kaže da je završio sa promjenama na ovom automobilu, mi i dalje vjerujemo da će on praviti i dalje neka manja unaprjeđenja. Do danas u ovaj automobil je uloženo oko 6.500 eura, što će mnoge začuditi, no dovoljno je reći da samo hormirani branici sa plastičnim lajsnama koštaju 600 eura.
Ljubav prema omiljenim automobilima i zadovoljstvo koje će vam pružiti kada ih vozite mnogo više vrijede od novca.