Test: Honda CRF 1000L Africa Twin – Ritam crnog kontinenta
Test: Honda CRF 1000L Africa Twin – Ritam crnog kontinenta
Više od decenije smo čekali da Honda ponovo započne sa proizvodnjom jednog od svojih najprodavanijih modela – Aafrca Twin. Što se nas tiče, svaki dan čekanja se isplatio.
Dočekali smo i taj dan. Dočekala nas je “trikolorna” verzija, a o ponudi boja još su i “CRF reli” crvena, siva i crna. Odmah nam se dopalo što nova Africa dizajnom vrlo podsjeća na onu sa kraja 20. vijeka. Naravno materijali su novi, kvalitetniji, instrument tabla savremena, u skladu sa novom erom, ali osnovna ideja je ostala ista.
Motor je tanan, vižljast, kao mladi pastuv, čak toliko uzan da smo se zapitali da li je pod njim stvarno motor od hiljadu “kubika”. Okrenuli smo ključ u bravi i začuo se prepoznatljiv zvuk twin motora.
Nas je asociralo na zvuke tam-tam bubnjeva koji bi smo mogli čuti u nekoj afričkoj noći. Jedva dočekasmo da sjednemo u sjedište i poslije samo nekoliko stotina metara dočekalo nas je pravo iznenađenje. Na ovaj motor smo se tako lako privikli, da smo poslije tri ulice imali utisak kao da je u našem vlasništvu već godinama i da smo sa njim prešli hiljade kilometara. Ergonomija, položaj vozača, pozicija instrumenata, papučica mjenjača, sve je gotovo savršeno podešeno.
Lakoća sa kojom se vlada ovim motociklom je na zavidno visokom nivou. Njegova mala širina idealna je za provlačenje između automobila i za konstantne gradske gužve, ali svoje prave vrline Africa je pokazala tek kad smo se zaputili magistralom van grada.
U krivinama je odlična i pri malim i pri većim brzinama. Lako se obara, a u svim obrtajima ima dovoljnu količinu snage u rezervi da odgovori na snažnije “odvrtanje” ručice gasa. Iako ima 95 konjskih snaga, manje od konkurentskih motora poput BMW R1200 GS-a ili Ducati Multistrad-e, ima i manju zapreminu, pa se taj nedostatak osjeća samo u krajnjoj brzini.
Ako vozite u skladu sa ograničenjima u našoj i okolnim zemljama, ovaj nedostatak nećete ni primjetiti. Bit će to samo brojka na papiru. Kako je Africa motor koji je namjenjen i za vožnju van asfalta, naravno da smo je isprobali i u tim uslovima.
Nismo pretjerivali, jer su na njoj bile standardne gume, a ne “kramponke”, ali se i sa njima pokazala veoma dobro. Prepreke poput ivičnjaka, udarnih rupa na asfaltu i nižih stepenika, za nju su ono što bi se žargonski moglo nazvati “dječija igra”. Iako teška, uz malo napora i malo više umjeća, jer je prva brzina dosta kratka, ide i na zadnji točak. To je još jedan od razloga zašto volimo enduro motore.
Ne smijemo da zaboravimo i da navedemo da je sjedište vozača izuzetno udobno, a njegova visina se može podešavati u rasponu od 850 do 870 mm. Suvozačevo sjedište je takođe odlično i ne zahtijeva nikakvu fizičku snagu pri vožnji čak ni kada se siđe sa asfalta. Ako imate manje od 170 cm, kao autor ovog teksta, da biste sjeli na zadnje sjedište, jednostavnije ćete to učiniti ako se prvo oslonite na fuzaster pa onda opkoračite motor, ali i malo gimnastike nikada nije na odmet.
Dvije verzije prijenosa
Pored standardne verzije sa ručnim mjenjačem, u ponudi je i takozvana DCT verzija (Dual-clutch transmission) sa automatizovanim prijenosom brzina. Ova vrsta automatskog mjenjača sa dvostrukim kvačilom jedinstvena je u svijetu dvotočkaša, a može se nabaviti i na domaćem tržištu. Cijena je nešto veća od osnovnog modela i iznosi 14.590 eura.
Da pokušamo da rezimiramo. Honda CRF 1000L Africa Twin nas je vrlo prijatno iznenadila. Izuzetno udoban i vozan motor, plemenitog karaktera, opremljen svim onim elektronskim sistemima 21. vijeka, a opet je zadržao prepoznatljive linije i izgled od prije par decenija. Takođe, novi model prati i sasvim prihvatljiva cijena od 13.390 eura za osnovnu verziju.
Priča stara nepune tri decenije
Prva Africa twin počela je da se prodaje 1989. godine. Njena puna oznaka glasila je Honda XRV650 i nastala je na modelu “NXR 750 Africa twin specijalno konstruisanim za Pariz – Dakar reli.
Tih osamdesetih, Honda je četiri puta osvajala ovo takmičenje koje se tada vozilo od Pariza do senegalske prijestonice kroz afrička bespuća, pa je tako ime ovog motora sa kraja te decenije bio i poseban omaž uspijehu japanskog proizvođača na Crnom kontinentu.
Nela Tasić, Auto magazin
Honda CRF 1000L Africa Twin
Motor: četvorocilindrični, četvorotaktni, vodeno hlađeni, redni twin 998 ccm
Snaga: 90 KS (70 kW) pri 7.500 o/min
Max. okrtni moment: 98 Nm pri 6.000 o/min
Mjenjač: šestostepeni ručni
Dimenzije: 2335x875x1475 mm
Masa: 208 kg
Visina sjedišta: od 850 do 870 mm
Pneumatici: 90/90 R21 naprijed, 150/70 R18 nazad
Kočnice: dvostruki plivajući hidraulični disk 310 mm sa četvoroklipnim radijalnim čeljustima naprijed, hidraulični disk 256 mm i dvoklipne čeljusti nazad