Mercedes predstavio viziju bolje zaštite F1 vozača
Mercedes predstavio viziju bolje zaštite F1 vozača
Prošlo je nešto malo više od mjesec dana kako je preminuo vozač Formule 1 Jules Bianchi, a automobilistički svijet potresla je još jedna vijest o tragičnoj smrti. Justin Wilson vozač IndyCara i bivši vozač Formule 1 preminuo je nakon što je u utrci zadobio povrede glave koje su mu nanijele krhotine iz nesreće koja se dogodila ispred njega. Udes se dogodio u 180. krugu utrke na stazi Pocono Raceway, a Justin Wilson odmah je zračnim putem prevezen u Lehigh Valley Hospital-Cedar Crest u Allentownu, gdje je nakon prvobitne kome preminuo.
Iako se godinama govori da su sigurnosni propisi na visokom nivou, neke nesreće ipak su nagovještavale da sigurnost u takmičenjima gdje je vozačka kabina otovrena i nije na vrhunskom nivou. FIA je nakon svake nesreća donosila pravila koja bi takve događaje u budućnosti spriječila, ali nije nije donosila nova pravila koja bi spriječila veće nesreće koje kako vidimo sada završavaju sa smrtnim ishodom.
Najbolji dokaz za to je Filipe Massa koji je 2009. godine nastradao na VN Mađarske kada ga je u glavu pogodila opruga sa bolida Rubensa Barrichella, nakon čega je Massa pretrpio ozbiljne povrede glave. Nakon te nesreće FIA je postrožila sigurnosne propise koji se tiču vizira na kacigama i sva priča o sigurnosti se na tome završila.
Ta nesreća potakla je razmatranje o zatvorenim kokpitima bolida Formule 1, pa je FIA provela nekoliko testova kako bi dobila konkretne odgovore koje su prednosti i nedostatci zatvorenih kokpita. Početni testovi zatvorenih kokpita u stilu borbenih aviona ukazali su na dva problema. Polikarbonatne ploče bi se mogle saviti ili slomiti, a druga opasnost prijeti od odbacivanja krhotina visoko u zrak što bi moglo predstavljati veliku opasnost za publiku.
Također, ljude iz FIA-e brinu moguće teškoće koje bi vozači mogli imati prilikom izlaska iz bolida nakon udesa, a slični probleme mogle bi imati i medicinske ekipe u slučaju da vozač pretrpi ozbiljnije povrede te da nije u mogućnosti sam izaći iz bolida. Nakon provedenih testova prema mišljenju FIA-e, više je negativnih nego pozitivnih faktora kada je u pitanju zatvaranje kokpita.
Primjer kako bi vozač mogao ostati „zarobljen“ u bolidu je udes Fernanda Alonsa i Kimi Raikkonena na VN Austrije (2015.) kada se Alonsov bolid doslovno popeo na Raikkonenov, a pod Alonsovog bolida prošao je nekoliko cenitmetara od Raikkonenove kacige. Srećom, Finac je prošao bez povreda te je bez problema izašao iz bolida. No šta da je Raikkonen imao zatvoreni kokpit? Postavimo stvari hipotetski… Sigurno da bi mu trebalo više vremena da izađe iz bolida i u to nema sumnje, ali bi se spriječio rizik da pretrpi ozbiljne povrede glave, vrata i kičme koje su mogle nastati da ga je pogodio Alonsov bolid.
Također treba imati na umu da ako bi vozač pretrpio takve povrede u zatvorenom bolidu gdje bi mu život visio o koncu, i da bi presudno bilo za njegov život da mu se pristupi istog momenta, što je možda teoretski moguće, onda se može postaviti logično pitanje, da li bi prošao još gore ili bolje u istom udesu ali sa otvorenim kokpitom? Po logici stvari, vjerovatno bi prošao gore.
U svakom slučaju zatvoreni kokpit spriječio bi mnogo više povreda i smrtnih ishoda nego što bi bilo smrtnih ishoda zbog nemogućnosti promtnog pristupa vozaču nakon udesa. Kada je riječ o „letećim projektilima“ koji bi se mogli odbiti od kokpit i otići prema publici, o tom segmentu sigurnosti treba se pobrinuti organizator utrke, a danas ima veliki broj načina da se to spriječi, samo je stvar ulaganja novca u sigurnost.
Poluotovreni kokpit i Mercedesovo halo-style rješenje
Ekipa Mercedesa došli je na ideju da naprave poluotvoreni kokpit. Tačnije, naprvili bi zašttini ram ispred vozača koji bi ga štitio od većih komada krhotina ili udaraca u druge predmete. Mercedes je ovu inovaciju nazvao halo-style, a nakon prdstavljanja skice ovog rješenja sigurno je da će se i ono razmatrati kao alternativa potpunom zatvaranju kokpita.
Također, može se razmišljati i o zaštitnom vjetrobranu sličnom kao što se nalazi na sportskim motociklima, koji bi možda bio najbolje rješenje između zavorenog i otvorenog kokpita.