Mercedes-Benz i Setra autobusi – Testovi u Arktičkom krugu
Mercedes-Benz i Setra autobusi – Testovi u Arktičkom krugu
Arvidsjaur, Arjeplog i Rovaniemi su mjesta gdje su obavljeni testovi autobusa sa ciljem postizanja njihovog savršenog rada na niskim temperaturama do -25°C i sigurne vožnje na snijegu i ledu.
Ovakvim testovima podvrgavaju se komponente, sklopovi i kompletni autobusi, u cjelini, a sprovode se u ekstremnim vremenskim uslovima. Arvidsjaur i Arjeplog u Švedskoj, te Rovaniemi u Finskoj su mjesta poznata inženjerima, mehaničarima i vozačima Daimler autobusa, jer se u njima svake zime od januara do marta obavljaju opsežni testovi.
Ovakvi testovi u Arktičkom krugu obavljaju se već gotovo 40 godina i zaslužni su za razvoj sistema kao što su ABS i ASR, a uvođenje ESP sistema sa brojnim podfunkcijama, bilo bi gotovo nemoguće bez intenzivnih testova u Skandinaviji.
Arvidsjaur i obližnji Arjeplog su na sjeveru Švedske, na 65° i 66° Sjeverne geografske širine i nalaze se na granici Arktičkog kruga. Tu već u oktobru, dnevna temperatura pada ispod 0°, meteorološke statistike govore o 186 dana u godini sa mrazom, te godišnji temperaturni prosjek od 0°C, a temperature iznad 0°C se mogu očekivati tek u aprilu.
Jezero Arvidsjaur je u zimskom periodu zaleđeno, a debele naslage snijega ga čuvaju od eventualnog topljenja. To su idealni uslovi za stvaranje staza na zaleđenoj površini jezera, kako bi se isprobala dinamika vožnje i testirali pogonski sistem, sistem vješanja, materijali, te elektronski sistemi, kao npr ESP.
Specijalizirani lokalni radnici „icemakers“ pripremaju površine za testiranje: hrapave, glatke, neprohodne… Testni uslovi su konstantni, led je debeo nekoliko metara i bez problema podnosi opterećenja od 40 tona, a voda je duboka preko 200 m, ipak opasnosti nema, ali je potrebna disciplina.
Slični klimatski uslovi vladaju i u mjestu Rovaniemi u Finskoj, nekih 500 km istočno. Ono što testne ekipe privlači nisu Selo i Pošta Djeda Mraza (Rovaniemi se smatra rodnim mjestom Djeda Mraza), već WABCO Proving Ground (testni poligon proizvođača kočnica u sklopu aerodroma) sa 800 m dugom ravnom stazom na snijegu, ledu i asfaltu. Tu su moguće različite kombinacije podloge, sa različitim trenjem, uzbrdice, nizbrdice, grijani asfalt… šta sve ne… Uz to, grad Rovaniemi ima populaciju od oko 60.000, stanovnika, te daje priliku za testiranje u realnim uslovima gradske i prigradske vožnje, u ekstremnim zimskim uslovima i realnim saobraćajnim situacijama.
Mercedes-Benz i Setra autobusi nude sigurnost, komfor i ekonomičnost koja je konkurenciji teško dostižna. Sigurnosne komponete, također često nadmašuju konkurenciju, ali i zakonske propise. Tako, Active Brake Assist 3 i AEBS (Advanced Emergency Braking System) su u skladu sa zakonskim propisima koji stupaju na snagu u novembru ove godine, čak su već usklađeni sa još strožim propisima koji neće stupiti na snagu sve do 2018. godine.
Komponente autobusa moraju ispravno i pouzdano funkcionisati na temperaturama do -25°C, a neke moraju raditi i na -40°C.
Faza zimskog testiranja traje oko 5 sedmica – od kraja januara do sredine marta, a potrebne su i pripreme: instaliranje mjerne opreme, pakovanje rezervnih dijelova… dodatno, u trajanju od oko tri sedmice. Također i putovanje od Neu-Ulm-a do Arktičkog kruga, u dužini od oko 3.000 km (i natrag) se smatra dijelom testne faze (izuzimajući vožnju trajektom preko Baltičkog mora), jer se autobusi voze vlastitim pogonom. Ova vožnja traje 4 dana, a zbog velikih promjena temperature i vlažnosti zraka, kontrole sistema grijanja i klimatizacije se opterećuju do krajnjih granica.
U fokusu testiranja su ispravno funkcionisanje u hladnim uslovima, na snijegu i ledu, vožnja na podlogama s niskim koeficijentom trenja, kao i kontrole sistema grijanja i klimatizacije (kako za prostor vozača, tako i za putnički prostor).
Testni tim čini oko 200 ljudi, koji su razvili Test Katalog baziran na službenim standardima, a uključuje i čitav niz „in-house“ testova. Test Katalog se sastoji od oko 300 različitih testova koji se sprovode na potpuno novim autobusima.
Ove zime testovima su bili podvrgnuti:
- Mercedes-Benz Sprinter Travel 65
- Mercedes-Benz Tourismo K
- Mercedes-Benz Travego Safety Coach
- Mercedes-Benz Citaro G (1)
- Mercedes-Benz Citaro G (2)
- Mercedes-Benz CapaCity L
- Setra TopClass S 516 HDH
Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 minibus, ima sistem ovjesa podešen sa naglaskom na sigurnsot i udobnost, a zbog svojih dimenzija bio je najamnevarbilniji na testu.
Kompaktni Mercedes-Benz Tourismo K, nije samo nevjerojatno pokretan zahvaljujući kratkom međuosovinskom razmaku, već je ohrabrujuće pouzdan u svim situacijama u vožnji zahvaljujući dobro promišljenoj distribuciji osovinskog opterećenja i pomoćnih sistema koji su upravo podešavani.
Mercedes-Benz Travego je potvrdio da je „Safety Coach“, čak i na snijegu i ledu, potpomognut svim trenutno dostupnim sigurnosnim sistemima. Slično se odnosi i na luksuzni, troosovinski autobus Setra S 516 HD TopClass super-high-decker, koji je pokazao sigurnost na najvišem nivou, čak i u vrlo nepovoljnim cestovnim uslovima.
Najviše nevolja inženjeri su očekivali kod zglobnih autobusa. Srećom, najspektakularnije manevre izveo je 18,13 m dug zglobni autobus Mercedes-Benz Citaro G, te tako pokazao izuzetnu upravljivost i pouzdanost, što se posebno odnosi na novi ATC (Articulated Turntable Controller) sistem kontrole zgloba. Demonstracije su pokazale dobra svojstva kočenja i manevrisanja, čak i pri brzinama od 80 km/h, što ga čini jednim od najsigurnijih zglobnih autobusa.
Iako najveći, 21,5 m dugačak, četveroosovinski, zglobni Mercedes-Benz CapaCity L nije razočarao, a testovi su pokazali i efekte promjena parametara ATC-a u ponašanju vozila.