Test moto preklopnih kaciga
Test moto preklopnih kaciga
Dvanaest modela preklopnih kaciga na izravnoj usporedbi. Koja je najbolja kupnja?
Do preokreta je došlo doslovce preko noći. Odjednom su flip-up kacige počeli nositi oni koji su još prije nekoliko godina na njih sipali drvlje i kamenje te su se kleli kako na njihovu glavu nitko nikada neće staviti nekakvu telefonsku govornicu. Temelji za to mogli su se lako uočiti. Kao prvo, vozači motocikala sazrijevali su te time postajali mekšima te tolerantnijima prema svome vanjskom izgledu. Kao drugo, danas više ne znači da – nosite li flip-up kacigu – isključivo vozite BMW. Glomaznih ‘akvarija’ za bradate vozače bokser-motocikala više gotovo pa ni nema. Moderne preklopne kacige nalikuju uobičajenim integralnim kacigama i nitko ih se više ne mora stidjeti. Također, u međuvremenu je na tržište stiglo još pet novih kaciga koje imaju mogućnost podizanja prednjeg dijela – trend snažno raste.
Dugogodišnji vozači, oni koji se voze cijele godine te motociklisti putnici, posebice znaju cijeniti njihovu praktičnost. No, te kupce od ostalih kupaca kaciga razlikuje što nemaju posebnih afiniteta prema određenom brendu, već će kupiti ono što se nalazi u njihovim cjenovnim mogućnostima, dobro izgleda i, naravno, što im je udobno. Ovisno o dizajnu testnih kaciga, cjenovni im se rang kreće od 1125 do 3750 kuna. Nepravedno? Zapravo i ne, budući da se kacige u osnovnim zahtjevima puno ne razlikuju. Sve su testirane prema aktualnoj normi ECE-R 22-05. Sve do jedne su također opremljene sunčanim naočalama. Skidiva i periva unutrašnjost, podizanje preklopnog dijela jednom rukom te praktična mikro-kopča kojom se za tren osigurate protiv skliznuća kacige se podrazumijevaju.
Dodatnim detaljima proizvođači najskupljih kandidata na testu morali su izaći iz vlastite sjene – sunčane naočale i nešto više od dvostruke kopče D-ring bili su dosad nemoguća stvar za Shoei. Sa „sportsko-ekonomičnim“ multitecom Japanci su već 2011. bili pri vrhu – drugo mjesto bilo je jasan pokazatelj kvalitete – no strahovito brz razvoj tržišta flip-up kaciga natjerao je Shoei da uz multitec predstavi novi, više turistički nastrojen sestrinski model neotec. I to s potpunim uspjehom – odmah su pobijedili. No, iako je pobjednik jasan, bilo je neophodno napraviti potpuni test. Pored iscrpnih cestovnih testiranja, kandidati su – kako bismo uvidjeli koliko mogu podnijeti – prošli i opsežne laboratorijske testove u TÜV Rheinlandu u Kölnu.
U posljednje dvije godine Motorrad ne testira samo uvjete ECE-norme, već pred kandidate stavlja znatno zahtjevniji program testiranja. Prošle su se godine tako sve flip-up kacige na usporednom testu morale podvrgnuti ispitivanju otpora na udarac u preklopni dio.
Postojale su i kacige koje su homologirane jedino kao integralne te njihovi proizvođači izričito ističu kako preklopni dio u vožnji mora biti spušten, no to se u praksi rijetko poštuje. Pet modela koji su homologirani i kao jet-kacige u granicama su od 30 stupnjeva; kod nekih drugih modela kut zakretanja bio je i znatno veći, ali nisu bile uključene u konkurenciju jer, kao što je rečeno, proizvođač nije odobrio vožnju s podignutim preklopnim dijelom.
Pogoršanje u odnosu na test iz 2011. godine vidi se u testu upijanja udarca u preklopni dio. Dok su prošle godine u nakovanj udarale pod kutom od 90 stupnjeva, sada su uz pomoć senzora primale i dodatni udarac metalom pod kutom od 45 stupnjeva. Mala, ali fina razlika – preklopni dijelovi više nisu imali priliku više ili manje skliznuti s vodoravno položenog nakovnja (te pritom održati vrijednosti sile niskima), nego su sada sve primile udarac „ravno u glavu i nos“. Izmjerene su visoke sile ubrzanja, kod nekih je kaciga metal udario na metal, što znači da je školjka bila probijena.
No, testni program tu nije završio. U potencijalnom slučaju pružanja prve pomoći, razmatrala se i mogućnost brzog podizanja preklopnog dijela. To su svi kandidati položili, no s jednom iznimkom – kod Caberga nakon udarca više ništa nije funkcioniralo, preklopni se dio više nije mogao podignuti. Motorradov suradnik, istraživač prometnih nesreća Florian Schueler, iznio je na vidjelo jednu temu vezanu za preklopne dijelove i test upijanja udarca: ‘S odgovarajućim mjerama pri konstruiranju, granica vrijednosti upijanja udarca mogla bi se podići, što bi dovelo do niže vrijednosti odgode, samim time i do veće sigurnosti.’
Bez obzira na pojedinačne rezultate, stručnjak Schueler dao je dva savjeta korisnicima flip-up kaciga: „Kao prvo, ne krećite dok kopča nije vezana i zaključana. Kopčanje kopče tijekom vožnje dovodi do nesreće! Kao drugo, ako vozite s podignutim preklopnim dijelom, izrazito preporučujem da ne vozite više od 40 km/h!“ Dakle, zapravo uvijek vozite sa spuštenim preklopnim dijelom i time spriječite potencijalnu nesreću.