Test: Zimske gume u ljetnim uslovima
Test: Zimske gume u ljetnim uslovima
Svake godine, u zimskom periodu gotovo da smo zatrpani raznim kampanjama o važnosti zimskih guma. Vozači se pozivaju na oprez tokom vožnje u zimskim uslovima, ali šta se događa nakon 15. aprila po isteku obaveze korištenja zimske opreme? Tokom perioda u kojem nije predviđena upotreba zimskih guma veliki broj vozača upravo koristi iste. Razloga je nekoliko, ali dva su u većini slučajeva: neinformisanost o važnosti korištenja adekvatnih guma za određeni period, te finansijski razlozi. Zbog toga u saradnji sa Citroenom odlučili smo napraviti test manevarskih sposobnosti automobila sa zimskim gumama u ljetnim uslovima.
Slobodno možemo reći, nekada davno, razlika između zimskih i ljetnih guma bila je samo vizuelna, tj. u dubini šare, dok je smjesa gume ostajala iste. Razvojem industrije guma promjenile su se tehnologije, smjese za proizvodnju gume, ali i sama filozofija izrade zimskih guma. Savremene zimske gume napravljene su od znatno mekše gume, zbog koje guma bolje prijanja za podlogu na temperaturama ispod 7˚C. Također, zimske gume imaju veliki broj lamela na gaznom sloju što dodatno omogućava bolje prijanjanje, ali šta se dešava sa tim gumama na temepraturama preko 20, 30, 40 i 50˚C?
Korištenje zimskih guma u ljetnim uslovima
Za korištenje zimskih guma tokom ljetnog perioda može se reći da nosi slične probleme kao i korištenje ljetnih guma u zimskim uslovima, s tim da su u ovom slučaju opasnosti manje, ali ipak prisutne. Za te opasnosti saznamo obično kada je već kasno. U ljetnom periodu uslijed visokih temperatura zimska guma ubrzano se troši, što joj skraćuje životni vijek i učinkovitost u uslovima za šta je predviđena. Također, u ljetnim uslovima automobil sa zimskim gumama nema potrebnu stabilnost pri kočenju te lošiju preciznost prilikom naglih izmjena pravca. Sve to u datom momentu može biti fatalno sa nesagledivim posljedicama.
Testirali smo!
Za ovaj test koristili smo novi Citroen C-Elysee model na kojem su bili postavljeni najpopularniji zimske gume na ex-jugoslovenskom prostoru, Sava Eskimo S3+. Inače ove gume većina kupuje kao gume „ljeto/zima“, iako to nigdje ne stoji, već naprotiv piše S+M, što znači Snow + Mud = Snijeg + Blato. Nije rijedak slučaj da će vam i prodavac prodati iste pod cjelogodišnje gume. Citroenov novi model na test je stigao u februaru 2013. godine sa novim zimskim gumama, a testni period automobila završen je mjesecu maju. Za vrjeme testnog perioda automobil je prešao oko 10.000 km, od čega je bilo preko 5.000 km u realnim zimskim uslovima. Dolaskom toplih dana stanje guma značajno se promjenilo. Prednje gume gotovo da su se u potpunosti potrošile, a počele su i da stvaraju značajnu buku u kabini automobila. Tako je dubina šare gaznog sloja na gumama prednje osovine došla na svega 3 mm, dok je dubina šare gaznog sloja guma na zadnjoj osovini iznosila 6 mm (dubina šare gaznog sloja na novim gumama iznosi 9 mm). Na osnovu utvrđenog stanja vidimo da su se prednje gume za vrlo kratko vrijeme korištenja u toplim vremenskim uslovima potrošili u značajnoj mjeri.
Poligonski test
Osim povećane potrošnje zimskih guma u ljetnom periodu narušene su i vozne karakteristike automobila. Kako bi što bolje ukazali na sve negativnosti korištenja zimskih guma u ljetnim uslovima, napravili smo i poligonski test u kojem smo pred automobil postavili zahtjevne zadatke. Test se sastojao od tri zadatka; slalom, nagla izmjena pravca (Loss test) i kočenje s preprekom. Za vrijeme provođenja testa na poligonu temperatura zraka iznosila je 30˚C. Tokom testa automobil je u nekoliko navrata rušio čunjeve, što se može vidjeti u video prilogu. Prilikom većih opterećenja prednje osovine gume su izrazito bočno pregibali, žargonski rečeno “gume su se podvijale”, pa proširenje zadane putanje nije bilo neočekivano. Takođe, u naglim izmjenama pravca automobil nije bio dovoljno stabilan zbog bočnog pregibanja guma. Sve navedene negativnosti dodatno su izražene pri visokim temperaturama kada se zimske gume još lakše bočno pregibaju.
Zaključak
Malo je onih koji ozbiljno govore i razmišljaju o problemu korištenja zimskih guma u ljetnom periodu. Iako korištenje zimskih guma u ljetnim uslovima nema opasnost kao što imaju ljetne gume u zimskim uslovima, opasnost je ipak prisutna. Prije 10-tak godina Goodyear je napravio testiranje svojih guma za putnička vozila. Tom prilikom testirali kolika će biti razlika u zastovnom putu između ljetnih i zimskih guma u ljetnim uslovima. Zaustavni put zimskih guma u ljetnim uslovima bio je 70% duži od onog pri kočenju sa ljetnim gumama u istim uslovima. Ovakav podatak treba ozbiljno zabrinuti sve one koji voze sa zimskim gumama tokom ljeta.
Također, dodatni motiv za korištenje adekvatnih guma je ekonomska isplativost. Iako u početku izdvajate veću sumu novca, jer u jednoj godini kupujete dva kompleta guma, dugoročno vi štedite, ali ono što je još bitnije vozite se sigurno. Sa kompletom kvalitetnih ljetnih i zimskih guma možete računati i na četiri sezone korištenja (manje ili više, ovisno o broju pređenih kilometara).
Na kraju zahvaljujemo se Citroenu, partneru ovog testa na ustupljenom automobilu.