Test: Nissan Leaf N-CONNECTA – Puni i jeftino vozi!
Test: Nissan Leaf N-CONNECTA – Puni i jeftino vozi!
Električni automobili na evropskim cestama odavno nisu novost i sa svakim novim prodajnim izvještajem vidimo da njihov tržišni udio raste. U Bosni i Hercegovini još uvijek stidljivo „vire“ na prodajnim izvještajima, a svaki od rijetkih primjeraka na cesti izaziva veliku pažnju i interesovanje. To nam govori da ipak ima nade za nas.
Na test smo dobili Nissan Leaf druge generacije koji je u prošloj 2018. godini bio najprodavaniji električni automobil u Evropi. Tokom sedmodnevnog testa imali smo priliku da se upoznamo sa svim benefitima električnog vozila, ali i susrest se sa poteškoćama na koje ćemo posebno skrenuti pažnju.
Dizajn i ponuda prostora
Električni Nissan Leaf druge generacije konceptualno se ne razlikuje od većine automobila na konvencionalni pogon – fosilna goriva. U formi hatchback-a i sa sa pomalo futurističkim izgledom ne odskače od većine novih automobila na evropskim cestama. Njegov dizajn sa oštrim linijama je moderan i potpuno se uklapa u aktuelne dizajnerske filozofije koje uglavnom izbjegavaju zaobljene linije. S toga je Nissan Leaf tipični primjer modernog kompaktnog automobila.
Prednja strana automobila nosi karakteristične elemente Nissan dizajna samo što ovog puta maska motora nema otvore za zrak. Mjesto utikača za punjenje nalazi se također na prednjoj strani automobila i ne narušava skladan vanjski dizajn.
Bočna linija prozora diže se prema zadnjem kraju automobila, a veliki poklopac prtljažnika djelimično je smješten između zadnje svjetlosne grupe koja zalazi u bočne strane automobila. Oznaka „Zero Emission” postavljena je na poklopac prtljažnika koja jasno daje do znanja da se ispred vas nalazi potpuno električni automobil.
Unutrašnjost automobila je dizajnirana na tradicionalan način sa pomalo konzervativnim pristupom. Putnička kabina se ne razlikuje od automobila na koje smo navikli – sa SUS motorima. Svi elementi su na standardnim mjestima i oblicima, pa korištenje ovog automobila ne zahtijeva posebna znanja ili prilagođavanja. Nissan Leaf je automobil sa visokom tehnologijom, ali sam dizajn unutrašnjosti to ne naglašava – definitivno bi bilo bolje unijeti malo futurizma. Jedini i pravi komad futurističkog dizajna je ručica mjenjača koja je najsličnija upravljačkoj palici – joysticku.
Ulazak u automobil je jednostavan zahvaljujući velikim vratima i povišenoj poziciji sjedišta. Već pri prvom ulasku u putničku kabinu primijetit ćete da ona nudi obilje prostora na prednjoj i zadnjoj klupi što je vrlo blisko višem automobilskom segmentu. Njegove dimenzije dužina 4.445 mm, širina 1.770 mm, visina 1.550 mm te međuosovinsko rastojanje od 2.700 mm zaslužni su za dovoljno prostora za pet putnika u vozilu.
Sjedišta nude jako dobru udobnost u kojim bi se bez problema mogli voziti više sati. Vozač ispred sebe ima prepoznatljivo Nissanovo kolo multifunkcionalnog upravljača koje se u ovom paketu opreme može podesiti po visini, ali ne i po dubini.
Instrument tabla je napravljena u kombinaciji digitalnih i analognih pokazivača – samo je brzinomjer u analognoj izvedbi. Sa lijeve strane instrument table nalazi se 7 inčni ekran na kojem se prikazuju sve informacije vezane za automobil, bateriju, putne podatke te o aktivnostima sistema pomoći za vozača.
U sredini centralne konzole nalazi se također 7 inčni ekran infotainment sistema na kojem se prikazuju sve standardne informacije: audio sistema, navigacije, potrošnje energije, itd. Nissan Leaf podržava Android Auto i Apple CarPlay, te pruža i podršku za digitalni radio (DAB).
Ispod ekrana nalaze se prekidači za upravljanje klimatizacijom što osigurava brzo i jednostavno korištenje. U vremenu pomame za digitalizacijom svih komandi, ovakvo tradicionalno rješenje svakako je za pohvalu. Za pohvalu je i mogućnost da temperaturu putničke kabine možete programirati na određenu temperaturu – hlađenje ili grijanje, ali to je moguće jedino kada je automobil spojen na punjač. Zimi će vas dočekati topla, a ljeti rashlađena putnička kabina, a bez obzira na godišnje doba zbog toga će vas uvijek dočekati i nešto veći račun za električnu energiju – udobnost se plaća.
Na zadnjoj klupi ima dovoljno mjesta za odrasle putnike, a manjih problema može imati (treći) putnik u sredini zbog povišenog centralnog tunela. Prtljažnik nudi osnovnu zapreminu od 435 litara, a sa preklopljenim naslonima zadnjih sjedišta ona se povećava na 1.176 litra.
Vozne karakteristike: 150 bešumnih konjskih snaga!
Ispod poklopca motora nalazi se električni motor koji razvija maksimalnih 150 KS (snažnija verzija 217 KS) u rasponu od 3.283 do 9.795 okr/min i 320 Nm okretnog momenta koji je dostupan odmah, od 0 do 3.283 okr/min. Da bi pokrenuli automobil potrebno je odabrati putem „joysticka“ D ili R. Kretanje je potpuno tiho – bešumno i strelovito, a snaga se motora se prenosi na prednje točkove. U kabinu dopire samo zujanje elektro motora i zvuk kotrljanja točkova.
Nissan Leaf teži 1.600 kg od koji otpada samo na bateriju 310 kg koja je smještena u pod automobila. I pored značajne težine ovaj automobil se može pohvaliti ubrzanjem od 0 do 100 km/h za 7,9 sekundi i postizanjem maksimalne brzine od 144 km/h. U dinamičnoj vožnji Leaf se odlično ponaša posebno u zavojima. Za to se u velikoj mjeri može zahvaliti bateriji u podu zbog koje automobil ima nisko težište, pa se može reći da Nissan Leaf leži u zavoju „poput pegle“. Na to treba dodati dobar upravljački mehanizam koji osigurava krug okretanja od 10,6 metara.
Vraćanje energije sa e-Pedalom
Nissan Leaf može vratiti dio električne energije čime se može povećati deklarisana autonomija, a koja iznosi 270 km po WLTP-u (Eco mod). Kako radi e-Pedal sistem? Nakon njegovog aktiviranja pritiskom na prekidač, automobil će se svaki put ekspresno zaustavljati nakon što pustite papučicu gasa. U procesu zaustavljanja, električni motor postat će generator, a kinetičku energiju koja dolazi sa točkova pretvorit će u električnu i vratiti je u bateriju. U ovom procesu ne koriste se disk kočnice, već je elektro motor kočnica.
U praksi ovaj sistem nismo često koristili jer on zahtijeva ponovno kretanje automobila. Upravo svako kretanje automobila najviše troši energiju, pa je najidealniji način vožnje automobila da uvijek pokušavate imati neku konstantu u kretanju. Tako ćete najviše uštedjeti energije.
U Eco modu (sa isključenom e-Pedalom) svako puštanje papučice gasa znači da ćete opet vratiti dio energije u bateriju jer se elektro motor ponaša isto kao kad je aktiviran e-Pedal sistem, samo mnogo blaže što je znatno korisnije u svakodnevici. U Normal modu automobil nema povrata električne energije i ima punu snagu motora, pa ga je u tom režimu i najzabavnije voziti.
Baterija: pristojna autonomija i balkanske muke na punjenju
Sa potpuno punom baterijom kapaciteta od 40 kWh u Eco modu Nissan Leaf može prijeći 270 km. Normalna vožnja, bez ekstremnih zahtjeva grijanja, hlađenja ili tovarenja automobila. Priključci za punjenje nalaze se ispod malog poklopca u prednjem dijelu automobila, pa to izgleda kao da Leaf ima dva poklopca motora.
Dužina procesa punjenja ovisi o punjaču, pa tako bateriju možete napuniti do 80 % kapaciteta za cca. 60 minuta ako koristite brzi punjač od 50 kW. Sa punjačom snage 7 kW punjenje do 100% trajat će 7,5 sati. Ono što većinu interesuje je koliko traje punjenje na kućnoj mreži. Da bi se napunila potpuno prazna baterija na kućnom punjaču potrebno je oko 20 sati! To će sigurno mnoge razočarati pa je najbolje da uvijek dopunite automobil, čak i kada potrošite samo 10% baterije.
Kada je riječ po potrošnji električne energije, putni računar tokom testa zabilježio je prosječnu potrošnju od 17 kWh. Koliko je to novca? Po zimskoj najskupljoj tarifi obračuna električne energije to je 2,72 KM – što ako opet preračunamo u dizel po današnjim cijenama od 2,36 KM dobivamo potrošnju malo veću od jednog litra goriva. Ako punimo automobil po najjeftinijem obračunu onda cijena za prijeđenih 100 km iznosi 1,36 KM.
Sistemi pomoći
Nissan Leaf sa sistemom ProPilot ima mogućnost poluautonomne vožnje pa tako na autoputu senzori prepoznaju razdaljinu automobila ispred vas te održavaju potrebnu razdaljinu. Senzori prepoznaju horizontalnu signalizaciju saobraćajne trake pa vam pomažu u održavanju pravca. U gradu tu je automatsko kočenje u hitnim situacijama, pa se Leaf nameće kao jedan veoma siguran automobil.
Zaključak: gdje smo danas a gdje smo bili prije godinu dana?
Tačno prije godinu dana (novembar 2018.) na testu smo imali električnog Volkswagen Golfa i reakcije su bile gotovo iste, kako nas tako i drugih koji su vidjeli ili isprobali električni automobil. Sa druge strane problemi oko punjenja koji su tada bili ostali su potpuno isti i godinu dana poslije. U glavnom gradu BiH trenutno ima nekoliko punjača za automobile, ali da bi do istih došli potrebno je da dogovorite punjenje sa vlasnicima.
U najmanju ruku sramotno je da grad kakav je Sarajevo nema bar pet punjača koji bi bili strateški raspoređeni i javno dostupni od 0 do 24h. Mnogi su spremni da kažu nema interesa za tim. Ima, i to neočekivano mnogo od običnih građana – vozača, ali nema interesa kod nadležnih da naprave neki minimum.
Prošle godine smo imali jednu smiješnu situaciju da je Sarajevo konkurisalo za utrku Formule E (električna formula), a sa druge strane u gradu smo imali tri električna automobila i istu infrastrukturu za punjenje kao i danas. Da nije žalosno bilo bi smiješno.
A koliko košta Nissan Leaf? Zvanična BH. cijena nije formirana, ali na slovenačkom tržištu u osnovnoj izvedbi kakvu smo testirali košta malo više od 36.000 eura.