Test: Mercedes A180 AMG pack – Zeleno, volim te brzo
Test: Mercedes A180 AMG pack – Zeleno, volim te brzo
Tačno 70 centimetara porasla je Mercedes A klasa, od kada se pojavila davne 1998. godine. Od tada neshvaćenog poteza Njemačke automobilske kompanije, došlo smo do automobila koji u svojoj gami nudi sve – od baznih modela za široku publiku, do verzija sa visokim sportskim karakteristikama.
Nekada je epitet sportski bio rezervisan za modele Audija i BMW-a, a danas je situacija potpuno drugačija. Mercedes je prilagodio svoju ponudu ne samo konzervativnoj klijenteli, već i onima koji žele još dinamičniji karakter.
Tako nešto je moguće dobiti već u „A klasi”, a o skupljim i prestižnijim modelima da i ne govorimo. Posebno je zanimljivo to što se mislilo i na mlade kupce koji nemaju (pre)veliki budžet, a željeli bi da imaju prestižan auto vrhunskog izgleda i voznih karakteristika.
Stručnjaci Mercedesa su se pobrinuli da „AMG” linija opreme bude dostupna i u slabijim verzijama „A klase”. Konačno, testirali smo auto sa benzincem koji je tek drugi po snazi – iz 1,6 litra radne zapremine izvlači 122 KS. To je model sa oznakom „A 180”, dok se u „A 160” nalazi slabija verzija, sa 20 KS manje.
Interensatno je da obje izvedbe imaju direktno ubrizgavanje i turbo punjač, a obje izvedbe prešle su sa Euro 5 na Euro 6 norme. Upravo to je bio povod za blagu restilizaciju, koja je više utemeljena u tehničkim nego u dizajnerskim promjenama.
Ovo je još jedan primjer gdje podaci na papiru ne moraju da znače mnogo. Konkretno, 122 konjske snage ne djeluju impozantno na prvi pogled, ali na drugi, maksimalni okrtni moment otkriva suštinu turba. Iako su i prije tridesetak godina automobili dostizali sličnu snagu iz 1.600 kubika, nesumnjivo nisu imali ni blizu 200 Nm, a kamoli ovako ravnu krivu okrtnog momenta, veliku rezervu snage pri niskim okrtajima, i na kraju krajeva, nisku emisiju štetnih gasova. A, tu je, ipak, ovdje poenta…
Svakako, sa svojim performansama ova verzija „A klase“ ne može da se mjeri sa „GTI” modelima, iako može da pruži sličan osećaj u vožnji. Za to je zaslužan već pomenuti „AMG” paket, koji podrazumjeva veliki broj detalja koji će učiniti da se mnogo ljudi okrene za vama na ulici. Prije svega, tu su velike „AMG“ felge prečnika 18 inča sa niskoprofilnim gumama veličine 235/40 R 18. Ako vam se čini da auto djeluje spušteno to je zato što su ugrađene kraće opruge, ali i specijalni adaptivni amortizeri.
Inženjeri su se potrudili da odabirom sportskog ili komfornog režima oslanjanja, auto bude sportski tvrd ili udoban. Sportski mod i kraće opruge imaju svoju funkciju i prilikom naglog kočenja, kada se auto manje zanosi. Na žalost ovakvi atributi dolaze sa svojom cijenom, a to je u ovom slučaju osjetljivost na kratke udarne rupe.
U ovom „AMG-ovanom“ modelu se izraženo osjećaju i mogu da dosta naruše komfor u vožnji. Za utjehu, točkovi nikada ne ostaju bez kontakta sa podlogom, a duge neravnine i pregibe auto upija bez ikakvih problema.
Unutrašnjost je još jedan dokaz koliko osnovna verzija može da se učini atraktivnijom ako se dodaju komponente „AMG“ linije opreme. Odluka da uštedite na automatskom kilima uređaju i pare uložite u sportska sjedišta obložena alkantarom uopšte nije loša ideja. Vrlo dobro drže tijelo u krivini, uz istovremeno pružanje udobnosti i na dužim relacijama.
Posebno nam se dopalo što se donji dio prednjih sjedišta produžava u skladu sa dužinom butina putnika, tako da ne može da se desi da sjedište bude prepreka potpuno ispruženim nogama.
To je još jedna bitna osobina koja utiče na sportski karakter – „A klasa“ vozaču omogućava da potpuno ispruži noge, izvuče volan i uživa u niskoj poziciji specifičnoj za sportske automobile. Kad smo već kod toga, testirani auto je opremljen stavkom koja značajno utiče u povećanju cijene za 10.000 eura u odnosu na cijenu osnovnog modela – automatizovanim mjenjačem. U pitanju je robotizovani mjenjač sa dvije lamele i sedam stepeni prijenosa, koji je neuporedivo brži u odnosu na tradicionalni automatik.
Baš zbog toga, ručna promjena brzina ima smisla, mada je automatski mod inteligentniji i brži od većine vozača. Ako se ipak opredijelite da koristite poluge za promjene stepena prijenosa na upravljaču, uživat ćete u trenutnoj promjeni stepena prijenosa.
Mjenjač se neće buniti oko visokih okrtaja, osim ako baš pretjerate duboko u crveno polje okrtomera. Automatski mod se vraća zadržavanjem “plus” tastera u trajanju od dvije sekunde. Iako ima, kako rekosmo, samo 122 KS, benzinac se ponaša kao da ih ima mnogo više.
Doduše, kriva okrtnog momenta je toliko ravna, da nema onog iznenadnog “zakucavanja” za sjedište nekoliko sekundi pošto nagazite gas, s obzirom da je svih 200 Nm dostupno praktično čim se pipne papučica gasa, odnosno već od 1.250 pa sve do 4.000 okrtaja u minuti. Naprijed se sjedi vrlo udobno, sa puno mjesta i bez detalja koji bi ometali komfor.
Pozadi je nešto drugačija priča, pošto je prostor za glavu i noge dovoljan osobama visine do oko 185 cm. Prtljažnik ima zapreminu 341 litar, što je ispod prosijeka niže srednje klase.
Utovaru i istovaru prtljaga ne pomaže ni visoka i prilično uska donja ivica prtljaga. Međutim, prije nego što se okrenete MPV/SUV automobilima, pružite šansu ovom klasičnom hatchbacku. I on može lahko i lijepo da opsuži manju porodicu.
U redu, ako krenete na ljetovanje, zimovanje, ili duži put, možda će vam zatrebati krovni prtljažnik, ali kao što smo već naglasili, kod ovog Mercedesa najbolje stvari događaju se kada stvari ostavite u podrum, a djecu kod bake i sa društvom ili voljenom osobom pođete besciljno po krivudavim putevima.
E, tu je glavna osobina „AMG Sport“ paketa koji smo pomenuli ranije. On donosi ukrućeno ogibljenje i osamnaestoične naplatke sa niskoprofilnim gumama. Za razliku od klasičnih verzija, ova „A-klasa“ je postala prava neman na drumu. Upravljač je veoma oštar sa dobrim osjećajem za limite.
Ulazak u krivinu je jedan od najagilnijih i najboljih u klasi. Auto vam pruža izuzetno mnogo pouzdanja i sposoban je da istrpi ogromnu bočnu silu u krivinama, tu je opet među najboljim u klasi. Ako baš pretjerate, prilično naglo, ali i blago će otklizati prednjim dijelom. Tu će vas spasiti odmjereno dodavanje volana i odlična elektronika, ali će auto ostati njem na trkačke trikove i neće htjeti da „izbaci“ zadnji dio i namjesti se u krivinu kao najbolji hatchback sportki modeli u klasi.
Međutim, moramo da podsjetimo da ovo ni izdaleka nije najsportskija verzija u Mercedesovoj gami, tako da je dosta vozačkog talenta ipak ostalo za naprednije verzije. To nije umanjilo naše oduševljenje u vožnji i činjenicu da je ovo jedan od najupravljivijih hatchback modela u klasi.
Ako bismo tražili dlaku u jajetu, onda bismo primjetili da motor može da bude tiši (iako kod sportskog auta uvijek postoji alibi) nego što jeste, a da se nesretni ekran infotaiment sistema može zamjeniti i nekim koji se uvlači u panel instrument table.
Možda bi morao da ima više opreme u osnovnoj verziji, a ne da se za svaki mali komad opreme doplaćuje; i komande su mogle da poprime malo više dizajnerskog zamaha; u svakom slučaju, verzija na našem testu je zanimljiv auto, još zanimljivije boje, dok su se davili u sivim, crnim i bijelim nijansama, izgledalo je kao da druge boje ne postoje.
Sada su se svi sjetili šerpe – Mercedes sa ovom zelenom, Audi je izvukao plavu, pa čekamo naredne boje iz zaboravljene „kuhinjske“ ton karte. Kome ovaj auto treba? Dakle, mlađima, nesumnjivo onima sa sportskim duhom, neženjama koji bi da stanu na ludi kamen, mladim biznismenima koji ne mogu da priušte vazduplohov…
Dejan Danilović, Magazin auto
Dynamic Select novina u redizajnu
Dynamic Select sistem je jedna od najvećih novina u redizajniranoj „A klasi”. Ovaj prilično kompleksan sklop sastavni je dio „AMG“ linije opreme i do sada je bio rezervisan samo za dosta skuplje modele. Pritiskom na taster smješten uz prekidač sva četiri žmigavca birate mod vožnje – ekonomičan, sportski ili individualan.
Suština je da možete da odaberete nekoliko unaprijed pripremljenih režima rada i ponašanja ogibljenja, ubrizgavanja goriva i odziva volana kao što su „sport“ i „sport plus“, ali i da sami podesite sve kako vam odgovara.
Adaptivni amortizeri pritiskom na taster menjaju svoju tvrdoću, a volan postaje teži i direktniji. Isto se odnosi i na sistem ubrizgavanja goriva, kada motor postaje još agresivniji, sa maksimalnim odzivom na komandu gasa.
Mercedes A 180
Motor: zapremina 1.595 ccm, snaga 90 kW (122 KS) pri 5.000 o/min, maks. okrtni moment 200 Nm pri 1.250-4000 okr/min, direktno ubrizgavanje, turbo punjač, mjenjač automatizovan sa dvije lamele, 7 stepeni
Dimenzije: 4.299/1.780/1.433 mm, međuos. rastojanje 2.699 mm, prtljažnik 341/1.157 litra, rezervoar 50 litra, masa 1.395 kg, gume 235/40 R 18
Performanse: maksimalna brzina 202 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 8,6 sekundi, potrošnja 5,1-5,4 l/100 km, emisija CO2 119-126 g/km
Oprema: Standard: klima uređaj, multifunkcionalni upravljač, start-stop sistem, sportska sjedišta sa alkantarom, sistem za izbjegavanje sudara, zračni jastuk za koljena vozača, komande mjenjača na volanu, tempomat, senzori pritiska u gumama, AMG patosnice i aktivna hauba.
Doplativa oprema: Elbaite zelena-metalik boja, kamera za vožnju unazad, paket za pušače, 7G-DCT automatizovani mjenjač, Audio 20 uređaj sa USB priključkom, LED glavna svjetla, AMG linija opreme (multifunkcionalni kožni upravljač, nebo u crnoj boji, spušteno komforno oslanjanje, AMG stajling, AMG točkovi prečnika 18 inča, Dynamic Select sistem.