MAN prvi kamion sa dizel motorom i direktnim ubrizgavanjem

MAN_rebuil

MAN prvi kamion sa dizel motorom i direktnim ubrizgavanjem

Prije 90 godina inženjeri Sturm and Wiebicke napravili su prvi kamion sa dizel motorom i direktnim ubrizgavanjem goriva, te ga uputili na testno putovanje u dužini od 14 km, kojeg su bez većih kvarova prevezli za nešto više od 5 sati vožnje.

Da podsjetimo, Rudolf Diesel je 1897. godine patentirao dizel motor, a do sredine 20-ih godina prošlog vijeka ovi motori su uglavnom služili kao stacionarne mašine u tvornicama ili za pokretanje brodova. Razlog za to su bile njihove velike dimenzije i velika masa, u odnosu na motore koji su radili po Otto principu.

MAN_BUS

Uvidjevši mogućnosti, u periodu od 1919. do 1923. MAN inženjeri radili su na razvoju motora na dizel gorivo, koji bi bili dovoljno kompaktni da se smjeste u drumsko vozilo. Uz smanjenje pogonskog sklopa najveći problem bio je veliki, težak i neekonomičan kompresor, koji je uspješno zamijenjen, pa se gorivo ubrizgavalo direktno u cilindre, bez sabijenog zraka.

U to doba, revolucionarno rješenje, koje se danas koristi kao nešto sasvim normano! Takav motor postavljen je na 4-tonsku šasiju i tako je nastao kamion sa oznakom D1580, koji je premijerno predstavljen na Berlinskom autosalonu krajem 1924. godine. Pokretao ga je 4-cilindarski dizel motor sa direktnim ubrizgavanjem goriva, ukupne mase 420 kg, a koji je razvijao (tada značajnih) 40 KS pri 1.000 o/min.

MAN_01

Tokom razvojne faze, proizvedena su tri motora, a sa sastavljenim kamionima preveženo je 2.500 testnih km. Posebna prednost ovakvih motora bio je i visok kompresioni odnos 20:1, što je preduslov za veliki okretni momenat, potreban za prevoz tereta. Na istoj platformi i sa istim pogonskim agregatom kao kamion D1580, nastalo je i prvo vozilo za prevoz putnika – autobus sa dizel motorom.

Najveći nedostatak ovih motora bio je, zapravo, ‘tehničke prirode’ jer je brizgaljke trebalo napraviti dovoljno precizno, a ‘čistoća’ goriva je također bila upitna zbog nedovoljnog nivoa razvijenosti tadašnje petrohemijske industrije, koja je još uvijek bila u povoju.

MAN_D1580_1923_1924_04

Danas, moderna drumska vozila, koriste u suštini isti princip, s tim da su moderni dizel motori neuporedivo snažniji, trajniji i ekonomičniji.

MAN_pz

Kategorije: Komercijalna vozila