Audi Sport Quattro – Čežnja
Audi Sport Quattro – Čežnja
Malo je tehničkih inovacija ostavilo tako dubok trag u motosportu kao što je to bio slučaj sa audijevom primjenom sistema pogona na sve točkove pod nazivom Quattro.
Audi je prvi proizvođač automobila koji je počeo da se takmiči u Svjetskom reli šampionatu automobilom koji ima pogon na sva četiri točka. Bio je to gotovo serijski Audi coupe quattro. U početku je uspijeh bio neminovan, međutim, konkurenti su se vrlo brzo snašli i konstruisali “monstrume” koji su se takmičili u čuvenoj, davno zabranjenoj “grupi B”. Audi je počeo da gubi prednost, tako da je morao da učini radikalne poteze kako bio zadržao primat.
Taj radikalni potez zvao se Audi sport quattro S1. On je u svoje vrijeme predstavljao noćnu moru za konkurente. Ali da bi uopšte mogao da učestvuje u reli šampionatima, u Audiju su morali napraviti i homologacionu, drumsku verziju i to u seriji od tek nekoliko stotina primjeraka. Za razliku od Peugeota čiji je drumski “205 T16” više služio za izložbene salone, Audi sport quattro bio je jedan od najbržih automobila svog vremena.
Za osnovu je uzeta šasija običnog Coupe quattro modela koja je u centralnom dijelu, između osovina, skraćena za cijelih 32 centimetra kako bi auto bio što okretniji i bolje se snalazio u oštrijim krivinama. Naravno, ovako smanjenje dužine rezultovalo je drastično smanjenim prostorom za putnike pozadi, ali prevoz više od dva putnika i nije osnovna namjena ovog automobila.
Što se izgleda tiče, Sport quattro dobio je određene izmjene na prednjem dijelu kako bi se hladnjacima rashladne tečnosti i ulja, kao i motoru dopremilo što više svježeg zraka. Također, imao je drugačiju masku hladnjaka i farove, tako da je (ljubiteljima) bio prepoznatljiv na prvi pogled.
Motor je zbog homologacije morao da pretrpi izvjesne promjene. Da bi se automobil čiji motor ima turbo punjač takmičio protiv automobilima sa klasičnim atmosferskim motorom, njegova radna zapremina morala je biti tačno 1,4 puta manja. Tako je zapremina poznatog petocilindraša smanjena na 2.133 ccm (sa 2.144), kako bi se takmičio u kategoriji do 3.000 kubika. Uz pomoć turbo punjača firme KKK i nove 20-ventilske glave (četiri ventila po cilindru), snaga je porasla na tada izuzetnih 306 konjskih snaga pri 6.700 okrtaja u minuti, a okrtni moment je iznosio također impresivnih 350 Nm pri 3700 o/min.
Snaga se preko petostepenog ručnog mjenjača prenosila na sva četiri točka, a prednji i zadnji diferencijal su imali “šper”, mehaničku blokadu, čime je drastično umanjena mogućnost nekontrolisanog proklizavanja. Na 15-inčnim točkovima nalazili su se gume veličine 235/45 dok je za kočenje automobila bio zadužen sistem sačinjen od četiri ventilirajuća diska i četvoroklipnih kliješta potpomognut (za ono vrijeme ekskluzivnim) ABS sistemom.
Rezultati ovako ‘ukomponovanog’ automobila su bili izuzetni. Uz relativno malu masu od 1.298 kg, Sport quattro bio je zaista neuhvatljiv za drumsku konkurenciju. Ubrzanje od 0-100 km/h iznosilo je 4,8 sekundi, a maksimalna brzina više nego respektabilnih 250 km/h. Ukupno je proizvedeno oko 200 primeraka ovog automobila, a današnja vrednost dobro očuvanih primjeraka nekoliko puta nadmašuje nekadašnju prodajnu cijenu automobila.
auto magazin