Dašak Toyote na mostarskim ulicama od aprila 2013.
Dašak Toyote na mostarskim ulicama od aprila 2013.
Marljivi tim Toyota Adria predstavništva u BiH u srijedu 24-og aprila 2013. izložio se njima svojstvenom naporu da predstavnicima medija prikaže dvije uspješne poslovne BH priče. Obje priče vezane su za mostarsku regiju i donose dašak svježine na prostore opterećene crnim hronikama i dnevnopolitičkim zbivanjima.
Prva priča je priča o kompaniji Moj taxi, koja je, pod sloganom ”Gradski taxi”, u svoj vozni park uvrstila deset novih Toyota Aurus vozila. Raznobojni leptirići koji krase poklopce motora novih Aurusa kompanije Moj taxi niskom emisijom CO2 i urbanim izgledom treba da udahnu dašak svježine na mostarske ulice. Gospodin Božidar Cicmil, vlasnik kompanije Moj taxi, uspio je da napravi poslovni poduhvat koji značajno doprinosi urbanizaciji grada na Neretvi.
Mostarci u svom prevoznom arsenalu raspolažu nečim čime nijedan drugi grad u BiH ne može da se pohvali: kompanija Moj taxi svojim sugrađanima pod sloganom 1km=1KM pruža uslugu prijevoza dostupnu svima, uz mogućnosti korištenja auto sjedalica za djecu, besplatne internet usluge, GPS praćenja vozila, uniformisano i ljubazno osoblje i niz drugih pogodnosti tako nekarakterističnih za naše prostore.
Gospodin Cicmil istakao je nekoliko ključnih faktora koji su prevagnuli u izboru Toyota vozila u odnosu na konkurentska: pozitivna iskustva u suradnji sa Toyota Adria predstavništvom u BiH, kvalitet vozila i ekološki aspekt. Odustao je od hibridne izvedbi iz razloga karakteristične brdovite konfiguracije mostarskog okruženja koje bi uzrokovalo veću potrošnju i uticalo na isplativost cjelokupnog projekta. Direktor Toyota Adria predstavništva u BiH, gospodin Damir Višošević, na šaljiv način je prokomentarisao da ”svako ko ne zna koje je auto dobro, treba da pogleda šta voze taksisti”.
Njegova Ekselencija, veleposlanik Japana u BiH, gospodin Hideo Yamazaki, na press konferenciji također je istakao činjenicu da je kompanija Moj taxi već druga taksi kompanija u BiH koja se odlučila za vozila Toyote (prva kompanija je bila banjalučki Patrol taxi, koja je u aprilu prošle godine osvježila vozni park sa 25 Toyota Priusa sa hibridnim pogonom, a u oktobru iste godine u svoj arsenal uvrstila dodatnih 6 hibridnih Toyota Prius+ monovolumena). Nakon press konferencije, Njegova Ekselencija gospodin Hideo Yamazaki svečano je uručio ključeve novih Aurusa koji, po riječima gospodina Višoševića predstavljaju službeno vozilo građana Mostara.
Druga priča o uspjehu vezana je za kompaniju ‘Auto Nuić’. Toyota tim organizovao je posjet prodajnom salonu ‘Auto Nuić’ i već na prvi pogled očit je trud koji uposlenici ove kuće ulažu da svojim kupcima pruže dodatne koristi. U izložbenom prostoru nalazi se mala igraonica za djecu, boje raspoloživih modela Toyota vozila su istaknute na upečatljivom displeju, a uz svako vozilo nalazi se stalak na kojem potencijalni kupac može da stekne uvid o performansama vozila i ključnim karakteristikama svakog modela.
Svoj osjećaj za poslovnost i dio kapitala vlasnici kompanije preselili su u sasvim novo područje: proizvodnju vina. Njegova Ekselencija, gospodin Hideo Yamazaki i predstavnici medija imali su priliku da posjete vinograde Nuić u Ljubuškom i uvjere se u grandioznost projekta koji je ovim uspješnim poduzetnicima omogućio ulazak u program Japanske vanjsko-trgovinske organizacije i prvi izvoz BH vina na japansko tržište. Obzirom da su naši bliski susjedi iz Japana prepoznali kvalitet naših vina, nadamo se da će ista situacija biti i sa našim dalekim susjedima iz Hrvatske, Srbije, Crne Gore, Makedonije i Slovenije. Našim zemljacima želimo puno poslovnog uspjeha u nadolazećim godinama.
Posjetu Mostaru prisustvovao je i gospodin Tetsuya Mineo, direktor koordinacije Toyota Adria. Iskoristio sam njegovo prisustvo da sa njim obavim neformalan razgovor o kulturološkim razlikama između Japana i BiH, poslovnoj kulturi unutar Toyota korporacije, Toyotinom lancu vrijednosti i statusu Toyota Pick-up i Land Cruiser vozila kao neizostavnih dijelova ratnih reportaža i izvještaja o bliskoistočnim krizama.
Gospodin Mineo objasnio mi je kako je Japan veoma zatvoreno društvo i da je rad u Toyota kompaniji za prosječnog Japanca ‘životno opredjeljenje prema kojem svaki uposlenik osjeća maksimalnu posvećenost i odgovornost za postignuti rezultat’. Uposlenici Toyote u Japanu niti dobijaju niti daju otkaze.
Kada je počeo svoj angažman u Toyota korporaciji, najveći utisak na njega ostavila je kompleksnost lanca vrijednosti koju Toyota pokušava isporučiti krajnjem kupcu i kompleksnost standarda koju je Toyota nametnula sama sebi, naročito u segmentu istraživanja i razvoja, a koji i nisu toliko neophodni za funkcionalnost Toyotinih vozila. Kao primjer naveo mi je činjenicu da se automobili koji su funkcionalni na teritoriji BiH, vrlo kompatibilni sa uslovima u zemljama regije poput Slovenije, Hrvatske i Srbije, ali da to ne zadovoljava R&D odjel Toyote, čiji eksperti konstantno rade na analizi temperaturnih razlika, konfiguracije puteva i svim drugim parametrima koji će omogućiti da isporuče modele automobila superiornih performansi za određenu zemlju. Tim poslovnim modelom Toyota je zaslužila rejting ‘prepoštene kompanije’ koja treba određenu dozu ‘amerikanizacije’ u pristupu tržištu.
Također, gospodin Mineo mi je naveo kako uposlenici i rukovodstvo Toyote nisu presretni kada vide slike Toyota Pick-up vozila koja prevoze naoružane ustanike u nekoj bliskoistočnoj zemlji, ali stoji činjenica da prodaja Toyota vozila na Bliskom Istoku predstavlja oko 25% ukupne svjetske prodaje. Na najmnogoljudnijem kontinentu Aziji situacija je kristalno jasna, apsolutni vladar tržišta automobila je Toyota.
Na evropskom tržištu percepcija kupaca o kvalitati Toyota automobila nije jednoobrazna. Potrošači u BiH i Srbiji percipiraju Toyota automobile kao vozila visokih kvaliteta i superiornih performansi što nije toliko izraženo kod kupaca u Hrvatskoj i Sloveniji. Međutim, istraživanja potrošačkih navika potvrđuju da kupci koji jednom kupe Toyota vozilo rijetko odlučuju da nakon toga kupe bilo šta drugo. Moglo bi se reći da kupci prepoznaju trud koji radnici kompanije Toyota ulažu u stvaranje svojih vozila, pa Toyota i za kupce predstavlja određeni vid ‘životnog opredjeljenja’.
Tim Carlander portala želi puno uspjeha timu Toyota Adria predstavništva u BiH, predvođenim gospodinom Višoševićem u ostvarivanju uspješnih poslovnih rezultata. Želimo puno uspjeha i našim prijateljima iz Japana u svemu što čine za BiH i vjerujemo da se koncept ‘amerikanizacije’ Toyota lanca vrijednosti odnosi na određene poslovne modele i upravljačke procese unutar kompanije, ali da ni na koji način neće uticati na kvalitet i unaprijeđenja na koje smo već navikli od ovog giganta automobilske industrije.