Sajam automobila u Ženevi 2015. – Smotra brzine i luksuza
Sajam automobila u Ženevi 2015. – Smotra brzine i luksuza
Međunarodni sajam automobila u Ženevi (Geneva International Motor Show) održava se već 85-i put, što ga čini jednom od najdugovječnijih i najznačajnijih manifestacija ove vrste u svijetu.
Ženevski sajam automobila održava se pod pokroviteljstvom Međunarodne organizacije proizvođača automobila OICA (Organisation Internationale des Constructeurs d'Automobiles). Uprkos evidentnim usponima i padovima na tržištu automobila, sajam automobila u Ženevi iz godine u godinu bilježi rast, kako po broju učesnika, površini izložbenog prostora, tako i po broju premijernih predstavljanja novih modela, broju posjetilaca i akreditiranih predstavnika medija.
Prošle godine učestvovalo je 250 izlagača, upriličeno je 150 svjetskih i evropskih premijera, sajam je ugostio preko 670.000 posjetilaca, te akreditovao 11.214 novinara. Iako precizne statistike za ovu godinu još nisu objavljene, budući da je sajam još uvijek u toku, ali će vjerovatno prošlogodišnje brojke biti nadmašene jer je broj učesnika i premijera povećan. Naravno, potrebno je naglasiti da kriza u koju je zapalo tržište automobila, u svjetskim razmjerama, polako nestaje, što znači da se interes za automobilima povećava, ali je ostavila dubok trag koji se još uvijek vidi.
Također, značajno je istaći da je u posljednje 4 godine upravo ovaj sajam mjesto gdje se vrši završni izbor Automobila godine, što dodatno privlači posjetioce i medije, te što je bitnije izlagače i sponzore. Uz to, potrebno je naglasiti, da se tokom sajma održavaju i duge specijalizirane manifestacije vezane uz automobile i automobilizam, što je samo dodatni podstrek za posjetu sajmu. Ni to nije sve, jer od 2009. godine ovaj sajam promovira alternativne pogonske tehnologije, što privlači i ekološki orijetisane proizvođače i posjetioce.
Ipak na ženevskom sajmu glavne zvijezde su super sportski i super luksuzni automobili. Svi proizvođači na ovom sajmu izlažu samo najbolje iz svoje ponude, a mnogi često čekaju ženevski sajam kako bi upravo na njemu premijerno predstavili novi model. Tako je i ove godine bilo, pa je upriličeno 93 svjetskih, 39 evropskih, 36 švicarskih premijera novih modela, te 13 premijera modifikovanih modela.
Lista proizvođača koji su predstavili nove modele zaista je velika, a mi ćemo spomenuti samo dio njih, uglavnom onih najvažnijih za ovaj sajam; Abarth, Alfa Romeo, Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Bugatti, Citroen, DS Automobili, Ferrari, Ford, Honda, Infiniti, Jaguar, Kahn, Kia, Koenigsegg, Lamborghini, Land Rover, Lexus, Lotus, Mclaren, Mercedes-Benz, Porsche, Renault, Rolls-Royce, Seat, Škoda, Toyota, Volkswagen, Volvo…
Ovogodišnji sajam pokazao je još jednu zanimljivu činjenicu. Naime, tokom održavanja press konferecija moglo se jasno vidjeti koji proizvđač izaziva veće interesovanje od drugog i obratno. Tako je tokom prezentacije Mercedesa, BMW-a, Volkswagen grupe, Lamborghinia, McLarena, Ferrarija, Aston Martina bilo potrebno doći dosta ranije kako bi se pronašlo adekvatno mjesto s kojeg bi mogli pratiti pressicu, u protivnom istu bi morali gledati „live“ na nekom od postavljenih ekrana.
Najbolju razliku u interesovanju novinara mogla se vidjeti između štanda McLarena i Hyundaia. Po završetku pressice na McLarenu svita novinari pohitala je da uslika novi McLaren 675LT, a u tom momentu počinjala je pressica Hyundaia na kojoj je najavljivan i ambasador Južne Koreje. To nikoga nije ni najmanje „uzbudilo“ što jednim dijelom govori koliko je Hyundai „interesantan“ tržištu i javnosti. Po završetku fotografisanja McLarenovog noviteta svi su krenuli prema narednoj pressici, a to je bio Ferrari koji je magnet za sve, staro, mlado, bogato i siromašno.
Talijanski „umjetnici“ predstavili su novi model pod oznakom 488 GTB sa 670 KS, a koji je od svog predstavljanja, do samog zatvaranja prvog sajma bio „okupiran“, pa u nekim momentima jednostavno nije ga bilo moguće ni fotografisati. Slično se događalo nakon premijere i sa novim Audi R8 i Q7 e-tron modelima koje je predstavio Tom Kristensen, devetorostruki osvajač prestižne LeMans utrke, ništa manja gužva nije bila na predstavljanju Mercedesovih i Volkswagenovih modela.
Definitivno najveće zvijezde ovog sajma u ženevi bili su supersportski automobili koje će moći kupiti samo rijetki sretnici. Pored već pomenutog Ferrarija 488 GTB predstavljeno je dosta vrhunski modela među kojima su Lamborghini Aventador SV sa 750 KS, McLaren P1 GTR sa 1.000 KS i 675LT sa 675 KS, Porsche Cayman GT4 sa 385 KS i 911 GT3 RS sa 500 KS, Audi R8 druge generacije sa 540 i 610 KS, itd.
Ipak, dva proizvođača moramo posebno istaći, a to su Koenigsegg i Bugatti koji su na poseban način su obilježili ovaj sajam u Ženevi. Koenigsegg je predstavio model Regera hibrid koji raspolaže sa preko 1.500 KS, što ga čini svojevrsnim cestovnim monstrumom. U prilog tome govori činjenica da ima ubrzanje od 0 do 400 km/h za manje od 20 sekundi. Regera je napravljena od ugljičnih vlakana, ali ima i luksuznu unutrašnjost putničke kabine, što je čini kompletnim automobilom. Bolje rečeno, pruža vrhunske performanse u luksuznom okruženju, s čim se mnogi supersportski automobil ne mogu pohvaliti. Pored Regera modela Koenigsegg je predstavio model Agera RS.
Bugatti je sa modelom Veyron dugo vremena držao titulu najbržeg cestovnog automobila, pa povodom toga napravit ćemo mali osvrt na taj model koji je zvanično otišao u “penziju”. Novija historija Bugattija počinje 1999. godine kada je predstavljen koncept EB 18/4 Veyron. Već naredne godine na ženevskom sajmu automobila Volkswagen najavljuje da će to biti najbrži, najjači i najskuplji automobil što i ostvaruje. Konceptni Veyron predstavljen je sa motorom od 18 cilindara, ali proizvodni model dobio je „slabiju“ verziju sa 16 cilindara i čak 1.001 KS. Maksimalna brzina bila 407 km/h, a cijena milion eura. Zvanični razvoj ovog modela počeo je 2001. godine, ali zbog problema sa hlađenjem i stabilošću na visokim brzinama prvi serijski Veyron napravljen je 2005. godine.
U narednih deset godina (2005-2015.) Veyron se proizvodi u nekoliko limitiranih serija; Pur Sang, Fbg par Hermès, Grand Sport, Soleil de Nuit, Grey Carbon, Royal Dark Blue, Sang Blanc, Matte White, L'Or Blanc, Red Edition, Middle East Editions, Wei Long, Bernar Venet i Chassis 001. Nakon deset godina proizvodnje i 450 jedinica, čelnici Volkswagena u čijoj grupaciji je Bugatti, odlučili su da obustave proizvodnju ovog modela. Posljednji primjerak, 450-ti, dobio je naziv La Finale, a kupio ga je kupac sa Bliskog Istoka koji je i vlasnik prvog serijskog Bugattia Veyron. Cijena Bugatti Veyron La Finale modela bila je 2,3 miliona eura.
Automobili za „obične smrtnike“
S obzirom da na planeti Zemlji većinu stanovništva čine „obični smrtnici“ na ženevskom sajmu automobila bili su predstavljeni i modeli koje će i oni moći kupiti, mada su i to vrhunske izvedbe. Tako je BMW predstavio Gran Tourer Serije 2 i redizajniranu Seriju 1. Kada je riječ o glavnom BMW-om konkurentu Mercedes-Benzu, oni ovog puta predstavili modele koji nisu u segmentu „za široku potrošnju“, Mercedes-Maybach S600 Pullman, Mercedes-Benz G500 4×4² i Mercedes-AMG GT3 Race-Spec, što je novi AMG GT sportski automobil.
Najveći evropski proizvođač automobila, Volkswagen grupa, predstavila je čitav niz novih modela unutar svoje grupacije, a koji će se sigurno naći u vlasništvu miliona evropskih, tj. svjetskih „običnih smrtnika“. Volkswagen je tako predstavio Passat B8 Alltrack, novi Touran, novi Caddy, novi Sharan, Golf GTD Estate, te Sport Coupe Concept GTE koji će poslužiti kao osnova za novi Passat CC, tj. samo CC model.
Škoda je predstavila perjanicu svoje ponude, novi Superb, te pojačanu Octaviu vRS sa 230 KS, dok je Seat prestavio konceptni SUV model pod oznakom 20V20 koji na tržište stiže 2016. godine, te model Leon ST Cupra 280.
Francuski predstavnici Citroen, DS Automobil, Renault i Peugeot također su došli sa novitetima. Citoren je tako predstavio novog Berlinga (detalje o njemu čitajte OVDJE), te osvježeni C4 koji na BiH tržište stiže tokom aprila mjeseca. Pored premijere novih Citorenovih modela zvanično je promovisana i jedna nova automobilska marka, DS automobili. Naime, DS modeli neće više nositi oznaku Citroena, već će biti zasebna marka koja će se pozicionirati u premium segmentu.
Na izožbenom prostoru DS automobila predstavljen je redizajnirani DS5 (detalje o njemu čitajte OVDJE) i DS Divine Concept koji će prema riječima ljudi iz DS-a poslužiti kao inspiracija za potpuno novi model DS4 koji na tržište dolazi u naredne dvije godine, i to u dvije karoserijske izvedbe.
Renault je predstavio Kadjar, model koji je novi Renaultov SUV, Alpine Gran Turismo koncept, Clio RS 220 Trophy Slicker Zoe model sa novom motornom ponudom. Peugeot je imao i najsiromašniju ponudu kada su francuski proizvođači u pitanju, a predstavili su samo model 208 facelift.
Japanski proizvođači došli su sa respektabilnim brojem noviteta. Tako je Toyota koja godinama drži lidersko mjesto po prodaji automobila u svijetu predstavila novi Auris i Avensis, tačnije to su facelift modeli koji su vizuelno osvježeni pa su sada u skladu sa novom Toyotinom dizajnerskom filozofijom, a dobili su i nove multimedijalne sisteme.
Honda je u Ženevi predstavila novi Civic Type R (detalje o Civic Type R modelu čitajte OVDJE), sportski NSX model, HR-V mali crossover (detalje o HR-V modelu čitajte OVDJE) i Jazz model treće generacije. Nissan je predstavio model Sway, što je novi kompaktni gradski automobil (detalje o tom modelu čitajte OVDJE), a Suzuki je predstavio dva koncepta, K-2 i iM-4.
Tuning modeli i specijalne izvedbe
Na ženevskom sajmu automobila svoje modele izlaže i veliki broj tunerskih kuća, koje od „standardnih“ modela prave umjetnička dijela, ali i brutalne mašine. Tunerska kuća Mansory već niz godina dolazi sa najreprezentativnijim modelima, koje temeljito prerađuje, personalizira. Ove godine na svom izložbenom prostoru predstavili su modele MANSORY G-Class SAHARA EDITION koji raspolaže sa impresivnih 828 KS, Bentley Continental GT Race koji raspolaže sa 1.001 KS i 1.200 Nm okretnog momenta. Zanimljivo, da je sa isti broj konjskih snaga imao i prvi Veyron Bugatti. To nije sve, Mansory je predstavio i Porsche Cayenne Turbo sa 800 KS, Mercedes S-Class Coupé AMG S63 DIAMOND Edition sa 985 KS i Lamborghini Huracán MANSORY TOROFEO sa 1.250 KS!
Pored Mansorya na ženevskom sajmu izlagali su MTM koji obilježava 25 godina postojanja, Brabus, ABT (detalje o ABT modelu čitajte OVDJE), Kahan, Clarsson (detalje o Clarsson modelu čitajte OVDJE), FAB Desing, RUF, TechArt, Hamann, Alpina i drugi. O raskošnosti ovih modela svjedoči i naša bogata galerija slika koju vam svakako preporučujemo da pogledate.
Kako doći do Ženeve i ženevskog sajma?
Vjerujemo da ima mnogo Vas koji bi željeli posjetiti ženevski sajam, pa ćemo u narednih nekoliko rečenica dati neke od osnovnih informacija i savijeta kako doći do Ženeve i Sajma. Najlakši način odlaska do Ženeve je avionom, ali trenutno iz Sarajeva nema direktnog leta za Ženevu, pa je jedna opcija da letite preko Istanbula. Cijena povratne karte je oko 335 eura. To je ujedno i najjeftinija opcija ako putujete sami.
Ako želite putovati s prijateljima ili porodicom, isplativija opcija je automobil. Minimalni troškovi puta, sa nekim štedljivijim dizelskim automobilom iznose oko 550 eura. U to ulazi gorivo i putarine, čije cijene u EU nisu nimalo jeftine. Tako ćete obično dizel gorivo tokom putovanja plaćati od 1,2 eura pa do 1,76 eura. Cijene autoputeva ćete plaćati ovisno o odabranoj ruti, a postoje dvije.
Prva ruta, brža i jednostavnija prolazi kroz Slavonski Bord, Zagreb, Ljubljanu, Milano, Aostu, tunel Monte Blanc, Bonneville, Ženeva. U slučaju da putujete ovom rutom plaćat ćete popriličan broj putarina, pa tako u jednom smjeru očekujte kroz Hrvatsku platiti oko 12 eura, za Sloveniju potrebna je sedmodnevna vinjeta od 16 eura. Najskuplje putarine (i gorivo) plaćat ćete kroz Italiju, pa ćete tako u jednom pravcu platiti oko 61 euro, te Mont Blanc tunel 43 eura (povratna karta košta 54 eura).
U Francuskoj do Ženeve platit ćete još nekih 6 eura autoputa. U samoj Švicarskoj autoputevi se naplaćuju putem godišnje vinjete koja košta 42 eura, ali koja vam neće trebati ako se odlučite na ovu rutu. U slučaju da koristite autoputeve do drugih destinacija obavezno je kupite jer kazne nisu nimalo jeftine, a računajte da nepropisno zalijepljena vinjeta važi kao da je nemate. Ukupna dužina rute iznosi 1.350 km i za prelazak potrebno je od 13 do 16 sati, ovisno o gužvi te broju stajanja za odmor.
Druga ruta, duža i nešto komplikovanija prolazi kroz Zagreb, Maribor, Grac, Salzburg, Minhen, Vaduz, Cirih, Bern, Lozanu i stižete u Ženevu. Na ovoj ruti izbjeći ćete plaćanje skupe putarine kroz Italiju, te plaćanje tunela Mont Blanc, ali će te biti „osuđeni“ za vožnju kroz cijelu Švicarsku gdje se mora poštovati rigorozno ograničenje brzine na autoputu od maksimalnih 130 km/h. Također, morat ćete platiti vinjetu kroz Austriju od 11 eura, te prolaske kroz tunele kao što je Karavanke. Cijena za prolazak kroz tunel Kaeavanke iznosi 10 eura u jednom pravcu, a ova ruta uključje i Švicarsku vinjetu. U konačnici platit ćete znatno manji broj putarina, ali dužina ove rute iznosi skoro 1.600 km. Ako uzmemo u obzir cijenu goriva, nećete mnogo novčano uštedjeti, ali ćete vremenski jako mnogo izgubiti. Za prelazak druge rute u dužini cca 1.600 km trebat će vam od 18 do 22 sata!
Saobraćaj u Ženevi – Mnogo strpljenja i vremena
Ženeva se nalazi na obalama istoimenog jezera, a dvije obale spajaju dva mosta za vozila. Većina saobraćaja odvija se preko glavnog velikog mosta, koji je u jutarnjim i poslijepodnevnim špicama zakrčen automobilima. Alternativnih pravaca gotovo i da nema, a ulazi sa autoputeva budu zakrčeni u stotinama metara pa i do 1 km. Ono što Vas svakako može izluditi jesu semafori, gdje doslovno postoji samo „crveni val“, pa ćete u tako u jednom ciklusu stajati 43 do 48 sekundi na crvenom svjetlu, dok će zeleno svjetlo trajati od 5 do 7 sekundi. Budete li „sreće“ da se nađete u sporednoj ulici, na semoaforu možete čekati i preko 5 minuta, jer senzori semafora favoriziraju glavne ceste te prepoznaju gužvu. Ako želite izbjeći gužve, najbolje je da koristite javni gradski prevoz koji ima uvijek slobodnu žutu traku!
Sajam automobila u Ženevi za javnost otvoren je od 5 do 15 marta.